View : 27 Download: 0

J. Brahms Violin Sonata No.3, Op.108의 분석연구

Title
J. Brahms Violin Sonata No.3, Op.108의 분석연구
Authors
이경하
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
19세기의 낭만음악은 절대음악과 표제음악 혹은 보수와 혁신의 두 주류를 형성한다. 이 중, 1. Brahms ( 1833-1897 )는 고전주의 형식위에 그의 서정적이고 낭만적인 정감을 혼합시켜 동시대 음악적 흐름에 동요하지 않고 독자적인 세계를 구축한 신고전주의 작곡가이다. 즉, 그는 Wagner 나 Berlioz 등의 환상적 표제예술에 대항하여 근본이념은 낭만적이나 표현기법에 있어서는 전통적 구조에 바탕을 두고 있는 신고전적 경향을 그의 작품세계의 근원으로 하고 있다. 이 중, 그의 실내악 작품 가운데에서도 대작중의 하나로 알려져 있는 Violin Sonata Op.108, No 3 in D minor 는 그러한 그의 특성이 두드러지게 나타나 있는 곡으로 꼽힌다. J. Brahms 의 Violin Sonata 3곡 중 세 번째 곡인 Op.108은 Op.97과 Op.100에 비해 오랜 기간에 걸쳐 작곡되었다. 따라서 음악적 요소나 기교, 내용면에 있어서 보다 내면적인 풍부함과 중후함을 지니고 있다. 모두 4악장으로 이루어진 Op.108 은 선율을 노래하는 Violin 과 화성을 받쳐주는 Piano 의 조화가 종속이 아닌 조직적으로 균형을 이루떠, 특히 1악장 발전부중, 속화음의 지속저음( Dominant Pedal Point )과 종결구중, 으뜸화음의 지속저음( Tonic Pedal Point )의 조화는 이 곡의 특징이라 할 수 있다. 또한, 이 작품은 Sonata 형식-3부형식-3부형식-Rondo Sonata 형식의 전통적 구조를 취하였다. 이 곡에서 중요한 점은 전통적인 Sonata 형식이 처음과 마지막의 악장에 비중을 두는 것에 반해서, 제 1악장의 제 1주제를 곡 전체의 순환동기로 나타나고 있으며, 각 악장을 동등하게 취급 함으로써 전체적인 일관성을 갖게 한다는 것이다. 리듬은 붓점과 겹리듬이 많이 사용되었고, 당김음과 헤미올라(Hemiola)리듬이 지배적으로 사용되었다. 화성면에서는 반음계적 진행에 의한 전조와 감7음, 부속7화음이 주로 사용되었고, 특히 Piano 부에서 분산화음의 형태가 많이 나타난다. 선율에 있어서는 전 악장에 걸쳐 4도와 2도의 결합이 중요한 동기로 이용되며, 전위 (Inversion) 에 의한 대위법적 기법, 음형의 축소와 확대, 그리고 변형된 발전으로 J. Brahms 완숙기의 작곡기법이 잘 나타나 있다. 본 논문은 Violin Sonata No3.를 형식적, 화성적, 선율적 요소를 중심으로 분석하여 Brahms 음악의 특징적인 형식과 고전적인 전통과의 관계 및 그의 생애를 살펴봄으로써 작곡자의 작곡의도에 벗어나지 않는 연주가의 작품해석을 돕고자 하는 데에 그 목적이 있다.;The romanticism in ninteenth century was categorized into two concepts. The first one is absolute music and Brogram music, and the second is conservation and renovation. 1. Brahms (1833"1897) was a composer of Neo-classicism, who mixed his Iyrical & romantic sentiments with the form of classicism, thus building his own musical world without bein agitated by the musical flow of the same age. His creation period can be divided into 4 groups; among these peDods, the 3rd period was the time (1876"1890) when the harmony of classical style with romantic style was establisHed. All the three violin sonatas (Op. 78, Op.100, Op.108) by Brahms were composed during this period. Two Bieces of his violin sonatas (G major Op.78, A major Op.100) have as most Iyric melody, and No.3 (d moor Op.108) is more st:mphonic. Brahms violin sonata No.3 Og.108 was composed with four movements, Sonata Allegro-trio-trio-Rondo sonata, and each of thenl was dealt equally. The motive of the first movement is expected by motto in all movements. A syncopation and hemiola are shown frequently. Cooaterpoint is used in all movements. This work forms balances logically between the violin singing the melody and the piano supplying the harmonies without the relation of subordination. These four movements are related to cycle motives and rhythms and the first theme in the 1st movement fives consistency all movements due to its use of motive element through all the work.0 rhythm, the dotted figures and syncopation, and cross rhythm were frequently used in this work.0 harmony, the modulation according ta chromatic progression and diminished 7th chord were mostly used in this work. And especially, they were exBressed as arpeggio in the Piano Part. 0 memory, the combination of the 4th and 2nd interval composed important motive through all the movements. tl the work, all the above factors characterized the art of composition which was represented in 1. Brahms'maturity.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE