View : 25 Download: 0

만2세반 유아의 또래 상호작용에 영향을 미치는 관련변인 연구

Title
만2세반 유아의 또래 상호작용에 영향을 미치는 관련변인 연구
Authors
김난실
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 연구의 목적은 만2세반 유아의 또래 상호작용에 영향을 미치는 주요변인들을 탐색함으로써 유아의 또래 상호작용을 보다 원활히 증진시킬 수 있는 기초자료를 제공하고자 하는데에 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 유아의 개인적 · 환경적 변인들과 또래상호작용 행동과의 관계와 영향력 및 변인에 따른 또래접촉 양상을 분석하였다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 만2세반 유아의 또래 상호작용 형태는 유아의 개인적 변인과 환경적 변인에 따라 어떻게 나타나는가? 1-1. 유아의 개인적 변인(성, 기질, 언어적 능력)에 따라 차이가 있는가? 1-2. 유아의 환경적 변인(형제관계, 어머니의 양육행동, 교사의 상호작용)에 따라 차이가 있는가? 관계는 어떠한가? 1-3. 유아의 개인적 변인(성, 기질, 언어적 능력)과 환경적 변인(형제관계, 어머니의 양육행동, 교사의 상호작용)이 또래 상호작용 형태에 미치는 영향력은 어떠한가? 2. 만2세반 유아의 또래 상호작용에서 유아와 상대유아의 개인적 변인 (성, 기질, 언어적 능력), 환경적 변인(형제관계)에 따라 또래접촉 양상 은 어떻게 나타나는가? 연구대상은 서울 및 경기지역에 소재한 보육시설(어린이집)에 재원중인 만2세반 유아 86명과 그들의 어머니 및 담임교사 6명이었다. 유아의 또래상호작용 행동은 연구자의 관찰과 교사의 평정으로 실시하였다. 관찰은 실내자유놀이 시간 동안 나타나는 행동을 15초관찰, 10초기록의 시간표집법으로 각 유아당 100회 실시하였고, 교사평정은 질문지로 실시하였다. 유아의 성, 기질, 형제관계, 어머니 양육행동은 어머니용 질문지를 통해 수집되었고, 언어적 능력은 검사도구(PRES)를 이용하여 개인별로 실시하였다. 교사의 상호작용 행동은 10초관찰, 5초기록의 시간표집법으로 각 교사당 100회 실시하였다. 수집된 자료는 각 연구문제에 따라 빈도와 백분율, 평균과 표준편차, t검증, 일원분산분석, 상관관계, 표준 중다회귀분석이 산출되었다. 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 만2세반 유아들은 성(性)에 따라 또래 상호작용 형태에서 차이를 보였다. 남아의 경우 적대적, 방해적인 행동을 여아보다 많이 하는 것으로 나타났고, 특히 적극적으로 행동을 취하는 것을 알 수 있었다. 여아의 경우 적대적, 방해적인 행동을 남아보다 적게 하고 주로 소극적인 행동 형태를 취하는 것으로 나타났으며, 표현적, 순응적 행동은 남아보다 많이 하는 것으로 나타났다. 둘째, 유아의 기질을 세 집단(순한기질, 중간기질, 까다로운기질)으로 나누어 또래간 상호작용 형태에 차이가 있는지를 알아본 결과 표현적 행동에서만 유의한 차이를 보였다. 순한기질의 유아가 중간기질이나 까다로운 기질의 유아보다 표현적 행동을 많이 하는 것으로 나타났다. 세째, 유아의 표현언어수준을 검사하여 언어적 능력을 세 집단으로 나눈 후 또래간 상호작용에 있어 차이가 있는지를 알아 본 결과, 전체적인 상호작용의 빈도면에서는 유의한 차이가 없었으나 구체적인 상호작용의 형태면에서 차이가 있었다. 우호적, 표현적, 순응적 행동은 상집단과 중집단에서 많이 나타나고 적대적, 방해적 행동은 하집단에서 많이 나타났다. 네째, 유아의 형제관계에 따라 첫째, 둘째, 외동이로 유아를 분류한 후 또래 상호작용 형태에 차이가 있는지를 알아본 결과, 통계적으로 유의한 차이를 발견할 수 없었다. 다섯째, 어머니의 양육행동과 유아의 또래 상호작용 행동과의 상관관계를 살펴 본 결과, 어머니가 자율 · 격려적인 양육행동을 많이 보일수록 유아는 또래에게 우호적 행동을 많이 보이고, 어머니가 방임적인 양육행동을 많이 보일수록 유아는 또래에게 방해적인 행동을 많이 보였다. 여섯째, 교사의 상호작용 행동과 유아의 또래 상호작용 행동과의 상관관계를 살펴본 결과, 교사가 애정적인 상호작용을 많이 할수록 유아들이 우호적 행동을 많이 보였으며, 교사가 참여적인 행동을 많이 할수록 유아들은 표현적, 순응적 행동을 많이 하는 것으로 나타났다. 교사가 방임적인 행동을 많이 할수록 유아들은 또래에게 표현적인 행동을 적게 하는 것으로 나타났다. 일곱째, 유아의 개인적, 환경적 변인이 또래간 상호작용 행동에 미치는 영향력을 분석한 결과, 우호적 행동의 경우 교사의 애정적인 상호작용이 긍정적인 영향을 끼치고 있으며, 적대적인 행동의 경우 유아의 성, 언어능력, 어머니의 자율 · 격려적인 양육행동이 유의한 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 여아보다 남아의 경우에, 언어적 능력이 낮을수록, 어머니가 자율격려적인 행동을 적게 보일수록 유아들은 적대적 행동을 많이 하는 것으로 나타났다. 표현적 행동과 순응적 행동의 경우 동일하게 교사의 참여적인 행동과 유아의 언어능력 순으로 유의한 영향력을 끼치고 있었다. 교사가 참여적인 행동을 많이 할수록, 유아의 표현언어능력이 높을수록 유아들은 표현적이고 순응적인 상호작용을 많이 하게 됨을 알 수 있다. 방해적인 행동의 경우 유아의 성이 유의한 영향을 끼치는 것으로 나타났는데, 이는 남아일 경우 적대적인 행동을 훨씬 많이 보인다는 것을 나타낸다. 여덟째, 각 변인별로 유아들간의 또래접촉양상를 살펴보았다. 우선 성(性)에 따라 또래접촉의 양상을 살펴 본 결과 유아들은 이성또래보다는 동성또래와 접촉을 많이 하였으며, 이성또래를 선택하는 정도에 있어서는 남아보다 여아가 더 많이 선택하고 있었다. 기질적 특성에 따라 살펴본 결과 유아들은 같은 기질을 가진 유아보다 다른 기질을 가진 유아들을 더 많이 선택하였다. 순한기질과 중간기질 유아들간의 접촉이 가장 많았으며, 까다로운 기질과 까다로운 기질간의 접촉이 가장 적게 나타났다. 유아들이 가장 접촉을 많이 시도한 것은 중간기질을 가진 유아들이었고, 까다로운 기질을 가진 유아들과의 접촉을 가장 적게 하는 것으로 나타났다. 표현언어 수준에 따라 살펴본 결과, 가장 접촉빈도가 활발한 집단은 상집단과 중집단이었고, 가장 접촉빈도가 낮은 집단은 상집단과 하집단간의 상호작용이었다. 유아들이 가장 접촉시도를 많이 하는 집단은 중집단이었고, 가장 접촉시도를 적게 하는 집단은 하집단이었다. 그러나 전반적으로 다른 변인들에 비해 집단선택의 차이가 크지 않아 언어적 수준이 또래선택에 미치는 영향력은 그다지 크지 않음을 알 수 있다. 형제관계에 따른 또래접촉 양상을 살펴보면, 첫째와 외동이 유아간의 상호작용이 가장 활발하였으며, 둘째 유아들간의 상호작용이 가장 적었다. 가장 많은 유아들로부터 또래접촉 시도의 대상이 된 집단은 외동이 유아였고, 가장 적게 접촉시도의 대상이 된 것은 첫째 유아였다. ;The purpose of this study was to explore key variables influencing toddlers' peer interaction in their two-year-olds' classrooms. This study was designed to provide basic information to promote toddlers' positive peer interaction. In order to achieve this goal, (1) the connection between toddlers' individual and environmental variables and peer interactive behaviors and (2) the relationships between these variables and toddlers' peer-related initiative behaviors were analyzed, guided by the following research questions: 1. How do toddlers' individual and environmental variables affect their peer interaction styles? 1-1. Are there any differences in toddlers' peer interaction styles according to toddlers' individual variables (gender, temperament, language competence)? 1-2. Are there any differences in toddlers' peer interaction styles according to toddlers' environmental variables (the order and number of siblings)? Are there any relationships between their peer interaction styles and environmental variables(maternal child-rearing behaviors, interaction with teachers)? 1-3. How influential are toddlers' individual variables (gender, temperament, language competence) and environmental variables (the order and number of siblings, maternal child-rearing behaviors, interaction with teachers) on their peer interaction? 2. How do toddlers' and their interacting peers' individual (gender, temperament, language competence) and environmental (the order and number of siblings) variables influence the toddlers' peer-related initiative behaviors? 86 two-year-olds and their mothers and 6 teachers were selected for participation in this study. The toddlers were attending two-year-olds' classrooms at day care centers located in the Seoul and Kyung-gi areas. The toddlers' peer interaction styles were measured through observations and questionnaires. The observations were conducted 100 times per each toddler through a time sampling method (15 seconds observation and 10 seconds recording) during indoor free play time. A questionnaire per each toddler was completed by his/her teacher to assess the toddler's peer interaction style. The toddlers' mothers also completed a questionnaire in order to identify the toddlers' gender, temperament, the order and number of siblings, and maternal child-rearing behaviors. The toddlers' language competence was measured individually using the PRES. The teachers' interactive behaviors with the toddlers were measured 100 times per each teacher through a time sampling method (10 seconds observation and 5 seconds recording). The collected data were analyzed independently for each research question through frequency, percentage, average, standard deviation, t-test, one-way ANOVA, Pearson's correlation, and multiple regression analysis. Major findings are summarized as follows: First, the toddlers differed in their peer interaction styles according to their gender. Boys showed negative and disruptive behaviors towards their peers more than girls and were especially active in peer interaction. On the other hand, girls were less negative and disruptive than boys and showed passive interaction styles; however, girls showed more expressive and compliant behaviors than boys. Second, in terms of the toddlers' peer interaction styles according to their temperament (easy, moderate, difficult), a significant difference was found in their expressive behaviors. Toddlers who had an easy temperament showed more expressive behaviors than difficult or moderate toddlers. Third, regarding the toddlers' language competence (advanced, average, low), no significant difference was found in the overall frequency of their peer interaction; however, in terms of peer interaction styles, a significant difference was revealed. The toddlers who belonged to the advanced or average groups showed more positive, expressive, and compliant behaviors than the low group toddlers. On the other hand, the low group toddlers showed more disruptive and negative behaviors than the advanced or average group toddlers. Fourth, regarding the order and number of siblings (first, second, only child), no significant statistical difference was found in the toddlers' peer interaction styles. Fifth, when analyzing the correlation between maternal child-rearing behaviors and the child's peer interaction styles, the results were as follows: The more the mothers showed autonomous/encouraging child-rearing behaviors toward their children, the more the children showed positive behaviors toward their peers. On the other hand, the more the mothers showed laissez-faire child-rearing behaviors toward their children, the more the children showed disruptive behaviors toward their peers. Sixth, the results of the analysis of the correlation between teacher-child interaction and the child's peer interaction styles were as follows: The more affectionate the teachers were, the more the toddlers showed positive behaviors toward their peers. Also, the more the teachers showed participating behaviors, the more the toddlers showed expressive and compliant behaviors toward their peers. On the other hand, the more the teachers showed laissez-faire behaviors, the less the toddlers showed expressive behaviors toward their peers. Seventh, when analyzing the influence of the toddlers' individual and environmental variables on their peer interaction styles, the results were as follows: The teachers' affectionate behaviors had a positive effect on the toddlers' positive behaviors with peers, while the toddlers' gender, language competence, and maternal child-rearing behaviors had a significant influence on toddlers' negative behaviors towards peers. In the cases of girls rather than boys, the lower the toddlers' language competences were and the less autonomous/encouraging their mothers were, the more negative behaviors the toddlers showed. In terms of both expressive and compliant behaviors, the teachers' participating behaviors and the toddlers' language competences were major influences. That is, the more the teachers showed participating behaviors toward the toddlers, the more the toddlers showed expressive and compliant behaviors towards their peers. In terms of disruptive behaviors, the toddlers' gender was a significant variable; that is, boys were more disruptive than girls. Eighth, when investigating the toddlers' peer-related initiative behaviors according to the variables, the results were as follows: In terms of gender, the toddlers initiated more interactions with same-sex toddlers than with opposite-sex ones. In addition, girls initiated interactions with boys more than boys did with girls. In terms of temperament, the toddlers preferred peers who had different temperaments to peers who had similar temperaments. In particular, interactions between the easy temperament group toddlers and the moderate temperament group toddlers were most frequent, while interactions among the difficult temperament group toddlers were least frequent. Also, the moderate group toddlers were invited to peer interaction most frequently, whereas the difficult group toddlers were chosen by their peers least frequently. In terms of language competence, the interactions between the advanced group toddlers and the average group toddlers were most frequent, while the interactions between the advanced group toddlers and the low group toddlers were least frequent. The average group toddlers were invited to peer interaction most frequently, whereas the low group toddlers were chosen by their peers least frequently. However, the differences among the three groups were less significant than those in other variables; thus, it can be said that the toddlers' language competence was not a key influence on peer interaction. In terms of the order and number of siblings, interactions between first children and only children were most frequent, while interactions among second children were least frequent. Only children were invited to peer interaction most frequently, whereas first children were chosen by their peers least frequently.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE