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대한항공 기업이미지 개선 요소로서의 기내영상시스템(IVS) 디자인에 관한 연구

Title
대한항공 기업이미지 개선 요소로서의 기내영상시스템(IVS) 디자인에 관한 연구
Authors
김나영
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
최근 세계적인 항공 업계에 일어나고 있는 변화의 중심에는 글로벌화(globalization)가 놓여있다. 첨단 과학 기술의 발전과 이에 따른 문화 혁신이 형성하고 있는 글로벌리즘의 새로운 질서는 국제금융, 통신 등에 이어 항공 분야에도 확산되고 있어 세계항공시장의 일체화가 급속히 진행되고 있는 것이다. 이와 같은 글로벌화는 세계항공시장의 지배가능성을 점차높이고 있으며 이와 동시에 거대 항공기업(mega carrier)의 출현을 촉진시켜 국가단위의 다국적 항공 기업(national flag carrier)으로부터 지역단위의 항공기업, 더 나아가 세계적 규모의 초대형 항공기업으로 전환하는 기업의 변신이 활발히 이루어지고 있다. 국제항공기업의 대형화, 세계화에 따라 국내항공사의 기업이미지도 국제화 세계화의 추세로 발전하고 있다. 우리나라의 대표항공사인 대한항공은 창립 35주년을 맞이하여 "Excellence in flight" 라는 슬로건과 함께 2007년 화물 세계 1위, 여객 세계 10위의 항공사로 성장한다는 목표를 가지고 있다. 이러한 대한항공의 국적기로서의 역할은 전 세계인을 고객으로 서비스하는 국제 항공사의 면모를 갖추고'한국'이라는 국가 브랜드 홍보 사절의 역할을 충분히 함으로써 나아가 국가 이미지를 향상 발전시키는 것이라 할 수 있다. 또한 우리나라와 같은 개발 도상에 있는 국가에서는 한국 문화의 세계성을 과시할 수 있는 문화, 예술적인 측면에서의 우수성을 재구성하여 보다 많은 관심과 호응을 얻어낼 수 있는 국가 인지도 향상의 측면에서 국가홍보가 이루어져야 한다. 최근 각종 기내 서비스와 운항의 안전성, 시간 스케줄의 평준화의 영향으로 보다 선진화 되어진 첨단 기종의 항공기의 보유와 함께 항공사 고유의 기내 영상 시스템에 관한 관심이 고조되고 있다. 현재 국내외 항공사의 기내에는 클래스별로 여러 대의 모니터가 부착되어 있고 비행 중에 다양한 영상물이 방영되고 있다. 또한 향후 3-4년 동안 지속적으로 막대한 예산을 들여 일반석에 까지 개인용 비디오를 설치할 계획으로 있어 기내 영상 시스템 개발의 비중이 더욱 커져가고 있음을 알 수 있다. 현재 방영되고 있는 비행 정보 영상물인 에어쇼(Airshow)와 음악, 영화, 드라마, 단편 영상물을 상영하는 기내 오락 시스템에서는 항공사 로고와 인트로(intro) 화면 부분에 있어서 항공사의 기업이미지를 시각적으로 표현할 수 있는 많은 요소를 포함하고 있다. 항공사의 이미지를 묘사를 할 수 있는데 있어 결코 다른 홍보 매체에 뒤지지 않은 광고효과를 갖고 있는 점을 감안할 때 기내 영상 시스템의 효과적인 활용은 무척 중요하다. 보다 한국적인 그래픽 영상에 대한 연구를 통하여 기내 영상 시스템의 화면 구성과 에어쇼의 기업이미지 그래픽을 새롭게 디자인함으로써 세계적인 항공사를 지향하는 대한항공의 한국 대표 항공사로서의 기업이미지의 구현을 위한 개선 방안에 대한 연구를 하고자 한다.;At the center of transition in the world aviation industry is globalization. The new order of globalism resulting from scientific and technological development and cultural reform is expanding from international finance and communication to aviation and, as a result, the world aviation market is being rapidly unified. The globalization is increasing the possibility of the domination of the world aviation market, and the emergence of megacarriers is accelerating the transition from national flag carriers to regional carriers and further to global mega carriers. With the enlargement and globalization of international carriers, domestic airlines are also changing their images, following the trend of internationalization and globalization. Turning the 35th year from its foundation, Korean Airline, a carrier representing Korea, has the goal of growing to be the top cargo carrier and one of the top 10 passenger carriers in the world until 2007 under the slogan, Excellent in flight. The role of Korean Airline as the national flag carrier may be to prepare itself as an international airline that serves customers from all over the world as well as to promote the national brand 'Korea' and contribute to the improvement of the national image of Korea. As a result of the development of in-flight services, increasing concern over the safety of flights and the standardization of time schedule, airlines are turning their attention to unique airplane facilities and in-flight entertainment as a part of differentiated service. Airliners at home and abroad are currently equipped with multiple monitors by class and show various movies as an in-flight customer service. In addition, they plan to install individual videos even on the seats of economic class, spending a huge amount of money for the next 3~4 years. This suggests the increasing important of in-flight video service. There are many elements, which purely represent the company image of airlines, contained in the air show video and other in-flight videos shown while take off and landing. Considering their advertising effects greater than any other media in describing the company image of airlines, it is extremely important to utilize in-flight video system effectively. Well-designed screen of in-flight video system and the graphic company image in the Airshow will properly represent the future-oriented and enterprising image of Korean Air, a global airline, and ultimately meet customers' desires.
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