View : 24 Download: 0

보육교사의 교사직 지향성에 관한 연구

Title
보육교사의 교사직 지향성에 관한 연구
Authors
김경옥
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 어린이집 보육교사들의 보육교사직 지향성과 그 지향 이유를 알아보고, 이것이 인구학적 변인, 근무환경과는 어떤 관계가 있는지를 알아보는 것이다. 이와 같은 연구목적에 따른 연구문제는 다음과 같다. 1. 보육교사의 보육교사직 지향성은 어떠한가? 1-1 보육교사의 보육교사직 지향성은 인구학적 변인에 따라 차이가 있는가? 1-2 보육교사의 보육교사직 지향성은 근무조건에 따라 차이가 있는가? 2. 보육교사의 보육교사직 지향 이유는 무엇인가? 2-1 보육교사의 보육교사직 지향 이유는 인구학적 변인에 따라 차이가 있는가? 2-2 보육교사의 보육교사직 지향 이유는 근무조건에 따라 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시에 소재하고 있는 국공립·민간·직장어린이집에서 근무하고 있는 보육교사 299명이다. 보육교사직 지향성을 알아보기 위해서 설문지를 사용하였으며 설문지의 구성은 총 31문항으로 되어 있다. 자료분석 방법은 보육교사의 인구학적 변인과 근무조건은 빈도와 백분율, 보육교사의 지향성과 지향 이유는 평균과 표준편차를 산출하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 보육교사직 지향성은 중간정도 보다 약간 높으며 인구학적 변인으로는 결혼여부와 경력에서 기혼자와 경력이 많은 보육교사의 보육교사직 지향성이 높은 것으로 나타났다. 보육교사의 근무조건과 보육교사직 지향성은 유의한 차이가 없었다. 둘째, 보육교사가 보육교사직을 지향하는 이유에서는 「유아들과 생활하는 즐거움」의 빈도수가 가장 높게 나타났으며 다음으로는 「가르치는 일의 의미」, 「끊임없는 도전 및 성취감」, 합당한 보수 및 근무환경」, 「안정성과 익숙함」 순으로 나타났다. 보육교사의 인구학적 변인과 지향 이유에서는 경력이 많을수록 「유아들과 생활하는 즐거움」이 크고 「끊임없는 도전 및 성취감」이 높은 것으로 나타났다. 근무조건에서는 근무시간이 10시간 이상인 경우의 보육교사가 「가르치는 일의 의미」와 「끊임없는 도전 및 성취감」정도가 높게 나타났다. 보육교사가 보육현장에서 지속적으로 근무하여 질 높은 보육을 하려면 안정적으로 근무할 수 있는 조직풍토와 보육교사의 개인특성이며 내재적 요인인 직업에 대한 가치인식을 갖고 보육교사직 지향성을 향상시켜야 한다. ;This thesis is aimed to determine children's home day care providers preference for their occupation and the reasons, demographic variables and working conditions. To do this, the following topics were addressed: 1. What is the preference of day care providers' for their occupation? 1-1 Do demographic variables make a difference to the job preference of day care providers? 1-2Do working conditions make a difference to the job preference of day care providers? 2. Why do day care providers prefer their occupation? 1-1 Do demographic variables have influence on to the job preference of day care providers? 1-2Do working conditions have influence on the job preference of day care providers? This study was conducted on 299 day care providers who are working for children's homes belonging to national, public, and private workplaces in Seoul. Questionnaires composed of a total of 31 questions were distributed to determine the job preference of day care providers. Day care providers' demographic variables and working conditions were also analyzed to get their frequency and percentage, and the job preference and its reasons to determine their average and standard deviation. The summary of this study is listed in the following: First, the preference of ordinary day care providers for their occupation is a little more than the middle level, and the preference of married and experienced day care providers is greater. There is no significant relationship between day care providers' working conditions and their job preference. Second, the strongest reason for day care providers to want to be such is ‘the joy of living together with babies,' followed by ‘the meaning of a teaching job,' ‘ceaseless challenges and fulfillments,' ‘reasonable wages and working conditions,' and then ‘stability and familiarity.' In analyzing the relationship between day care providers' demographic variables and job preference reasons, it was found that teachers with more experience draw much joy from living together with babies and more excitements from ceaseless challenges and fulfillments. As for working conditions, teachers feel more meaningfulness from a teaching job and ceaseless challenges and fulfillments as they teach children for more than 10 hours. The orientation to the profession of day care providers shall be increased through the efforts to make an organizational atmosphere for the providers to work stably and through increasing their job satisfaction factors and improving their job values, recognizing their individual characteristics, so that they can continue to engage in the field of day care for better quality teaching.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE