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비서의 조직 커뮤니케이션 만족이 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향

Title
비서의 조직 커뮤니케이션 만족이 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향
Authors
오영미
Issue Date
2004
Department/Major
정보과학대학원 비서정보학전공
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Abstract
비서는 상사에게 항상 지시를 받고 보고를 하며, 조직 내, 외부와의 원활한 커뮤니케이션을 통하여 업무를 처리한다. 즉 기본적인 업무수행이 커뮤니케이션이며, 이러한 커뮤니케이터로서 역할은 다른 어느 자질보다 본질적이고 필수적이다. 또한 직무만족, 조직몰입은 조직 내 개인들의 행동에 영향을 미치는 것으로 알려져 있으며 많은 선행연구들이 조직성과와 밀접한 관련을 가지고 있는 것으로 결론짓고 있는 중요한 조직행위적 변수이다. 이에 본 논문은 비서의 조직 커뮤니케이션 만족이 직무만족, 조직몰입에 미치는 영향을 분석하여 비서직의 조직 커뮤니케이션 만족도를 높일 수 있는 기초자료를 마련하고 직무만족과 조직몰입을 높일 수 있는 방안을 모색하는 데 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 비서의 인구 통계학적 변수(연령, 학력, 총재직기간, 기업의 형태)에 따라 조직 커뮤니케이션 만족도에 차이가 있는지 분석한다. 둘째, 비서의 조직 커뮤니케이션 만족 요인에 따라 직무만족도에 영향을 미치는지 분석한다. 셋째, 비서의 조직 커뮤니케이션 만족 요인에 따라 조직몰입에 어떤 영향을 미치는지 분석한다. 이의 실증연구를 위해 현직 비서 280명을 대상으로 설문조사를 시행하였고 총 206부의 설문을 SPSS를 사용하여 분석하였다. 문헌조사 후 선정된 다섯 조직 커뮤니케이션 만족 요인으로 요인분석 한 결과 다섯 요인(커뮤니케이션 분위기, 상사와의 커뮤니케이션, 조직 통합성, 개인 피드백, 조직의 전망)이 도출되었다. 다섯 요인을 독립변수로 하고 직무만족과 조직몰입을 종속변수로 하여 비서직의 직무만족과 조직몰입에 미치는 조직 커뮤니케이션의 영향력을 알아보기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 그리고 인구 통계학적 변수(연령, 학력, 총재직기간, 기업의 형태)에 따라 조직 커뮤니케이션 만족도에 차이가 나는지 알아보기 위해 일원분산분석을 실시하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 인구 통계학적 변수 중 연령, 학력, 기업의 형태에 따른 비서직의 조직 커뮤니케이션 만족도는 차이가 있는 것으로 검증되었다. 둘째, 직무만족에 대한 조직 커뮤니케이션 만족 요인의 영향력을 분석한 결과 영향력이 있음이 검증되었으며 개인 피드백과 상사와의 커뮤니케이션 만족도 그리고 조직의 전망 순으로 영향력이 나타났다. 셋째, 조직몰입에 조직 커뮤니케이션 만족 요인의 영향력을 분석한 결과 개인 피드백, 조직의 전망 그리고 상사와의 커뮤니케이션 만족 순으로 그 영향력이 나타났다. 위의 연구결과에서 알 수 있듯이 조직 커뮤니케이션 만족 요인은 직무만족과 조직몰입에 영향을 미치는 중요한 요인임을 알 수 있었다. 따라서 조직에서는 비서직 종사자들이 조직 커뮤니케이션 만족도를 높일 수 있도록 연령별, 학력별 그리고 기업의 형태에 따른 적절한 훈련 프로그램을 마련해야 할 것이다. 또한 기업에서는 비서의 직무만족과 조직몰입의 수준을 향상시키기 위해 업무성과에 대한 적절한 평가와 보상을 할 수 있는 합리적인 제도를 마련하고, 조직에 관한 전반적인 정보교환을 원활히 할 수 있는 방안을 마련하며, 비서와 상사의 원만한 인간관계와 원활한 커뮤니케이션이 이루어지도록 노력하여 커뮤니케이션 만족도를 향상시켜야 할 것이다. 이상의 연구 결과에서 비서의 조직 커뮤니케이션 만족을 높이기 위한 적극적인 관심과 적절한 방안의 마련이 필요함을 실증적으로 확인할 수 있다. ;Communication is essential to success of any type of organization, and a good communication skill is obviously one of the most important qualities for a secretary. As noted, a study on 'communication satisfaction' is one of the core part. Likewise, it is observed that both 'job satisfaction' and 'organization commitment' have a significant effect on individual's behavior, and majority of researchers, therefore, assume these two 'organization-behavioral' variables to bear high level of positive correlation with an organization's performance. Accordingly, the purpose of the study is, through analysis of the effect of communication satisfaction on job satisfaction and organization commitment, to figure out how communication satisfaction of secretary can be enhanced, and to originate propositions to improve secretary's job satisfaction and commitment. In order to accomplish the purpose of this study, the following research problems are set to analyze: First, analyze differences of communication satisfaction according to demographic variables (age, education, tenure, type of business). Second, analyze the effects of communication satisfaction upon job satisfaction. Third, analyze the effects of communication satisfaction upon organization commitment. For empirical analysis, data were gathered through a questionnaire from corporate secretaries in Seoul. Among 215 responses, 206 samples were used for valid statistical analysis after 9 were excluded. Statistical data analysis was conducted using SPSS program. One-way ANOVA had been conducted to figure out whether there' is differences of communication satisfaction according to demographic variables. Five factors (communication climate, relationship with management, organizational integration, personal feedback, and organizational perspective) of communication satisfaction are extracted through the factor analysis as did in preceding studies and multiple regression analysis had been conducted to measure the impact of organizational communication on job satisfaction, and organization commitment. The results of empirical test are as follows: First, there're differences of communication satisfaction according to demographic variables (age, education, type of business). Secondly, job satisfaction had been proved to have effect on communication satisfaction; and the level of effectiveness complies with personal feedback, relationship with management, and organization perspective, in order. Finally, commitment demonstrated its influence on communication satisfaction; and the level of effectiveness complies with personal feedback, organization perspective, and relationship with management, in order. As reviewed in the study, an organization should provide secretary with relevant training programs that would fit to each criterion of age, educational background, and type of firm, respectively. Also, in order to enhance the level of job satisfaction and organization commitment, a company is required to prepare and employ following systems and plans: ①a fair and accurate evaluation system that secures reasonable compensation based upon performance; ②a good communication channel that spreads out every part of the organization; and ③plans to ensure open communication between seniors and subordinates. Consequently, the study empirically proves that it is required for an organization to prepare systems and plans for secure communication satisfaction for enhancement of job satisfaction and organization commitment.
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정보과학대학원 > 비서정보학전공 > Theses_Master
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