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국제회의 자원봉사자의 참여동기와 만족도에 관한 연구

Title
국제회의 자원봉사자의 참여동기와 만족도에 관한 연구
Authors
백성미
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 비서학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
국제회의가 매년 증가함에 따라, 국제회의의 성공적 개최, 예산 절약, 인력활용, 서비스 수준향상을 위해 국제회의 자원봉사자의 필요성이 점차 증가하고 있다. 국제회의 조직에서는 자원봉사자관리가 가장 중요한 인적자원이슈(Armstrong, 1992;Geber, 1991: Wilson, 1984; Adams & Shepherd, 1996 재인용)임에도 불구하고 조직들의 자원봉사자에 대한 이해 부족으로, 자원봉사자에 의존하는 조직들은 자원봉사자의 중도포기나, 활동저하 등을 경험하고 있다. 따라서 본 연구는 국제회의 자원봉사자의 참여동기와 만족도를 이해함으로써 보다 효율적인 자원봉사자의 관리 및 성공적인 국제회의 개최에 도움을 주고자 하는데 그 목적이 있다. 기존의 연구들을 검토하여 연구를 위한 이론적 근거를 마련하고 이에 따른 모형과 가설을 설정한 후 국제회의 자원봉사자들을 대상으로 실증분석을 하였다. 총 180부의 설문지를 배부하였고 회수된 145부 중 129부를 분석에 이용하였다. 가설은 t-test, 일원분산분석, DMR-test, 다중회귀분석을 사용하여 검증하였다. 연구의 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 참여동기의 일반적인 경향을 보면, 국제회의 자원봉사자는 자기개발적 동기의 평균이 대의적 동기, 외부적 동기, 여가적 동기의 평균보다 높게 나타났다. 둘째, 인구통계학적 특성에 따라 참여동기의 차이를 분석한 결과, 자기개발적 동기와 대의적 동기에서 성별에 따라 유의한 차이를 보였다. 또한 자기개발적 동기는 연령에 따라 집단간 차이를 보이고 있다. 셋째, 인구통계학적 특성에 따라 만족도의 차이를 분석한 결과, 학력에 따라 만족도의 차이가 유의했다. 4년제 대학 재학 중인 집단이 나머지 집단에 비하여 만족도가 높게 나타났다. 넷째, 만족도는 자기개발적 동기, 대의적 동기, 외부적 동기의 강도에 따라 유의한 차이를 보이고 있다. 즉, 동기가 강할수록 만족도의 수준도 높은 것으로 나타났다. 그러나 여가적 동기의 경우 집단 간의 유의한 차이는 없었다. 다섯째, 만족도에 대한 참여동기의 영향을 분석한 결과, 참여동기 중 외부적 동기가 만족도에 유의한 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 외부의 기대부응에 대한 동기가 강할수록 만족도가 높아짐을 알 수 있다. 여섯째, 만족도에 대한 활동관련관계요인의 영향을 분석한 결과, 활동관련관계요인은 만족도에 유의한 영향을 미치고 있다. 즉 함께 활동하는 동료 자원봉사자 및 직원과의 관계가 원만할수록 만족도 역시 높아진다. 이 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 국제회의 자원봉사자를 대상으로 처음 시도된 실증적 연구로서, 국제회의 자원봉사자에 대한 후속 연구의 기틀을 마련할 수 있었다는데 의의가 있다. 둘째, 연구를 통해 국제회의 자원봉사자의 특성 및 현황을 확인할 수 있었다. 셋째, 국제회의 자원봉사자의 참여동기와 만족도를 파악함으로써 현재 국제회의 자원봉사자 관리에 있어 문제점을 확인하고, 관리를 보다 효율적으로 할 수 있는 방안을 제시할 수 있었다. 넷째, 국제회의 자원봉사자의 만족도에 활동관련 관계요인의 영향을 밝힘으로써, 자원봉사자를 활용 시 주최측은 직원과 자원봉사자와의 관계 및 동료 자원봉사자간의 관계의 원만함을 증진시켜야 할 필요성을 인식시켰다. 다섯째, 참여동기 연구 시 타 분야에서의 자원봉사자의 참여동기 연구에서 지금까지 다루어 지지 않았던 여가적 동기에 의한 참여 정도를 측정하려 하였다는데 본 연구의 의의가 있다.;Increasing the convention, it is an important issue, how to manage the volunteers, to hold the convention successfully. As volunteers become an increasingly important segment of the human resources issue, it is critical for the organization that depends on volunteers to understand volunteers in order to recruit and retain efficiently. The purpose of this study is to understand volunteer's motivation and satisfaction in convention and to help volunteer management improved, examining their participation motivation and satisfaction empirically. The data of this study were collected from 129 volunteers in the 37th Annual Meeting of the Board of Governors Asian Development Bank and the Global Summit of Women Seoul in 2004. Statistical methods used in this study were frequency, percentage, mean, t-test, one-way ANOVA including DMR-test, and multiple regression. The major findings of the study are as follows: First, self-developmental dimension of the volunteer's participation motivation had the highest mean score. And satisfaction in education, compensation and recognition was lower than other parts, due to the lack of understanding on volunteers and efficient management system. Second, the self-developmental motivation was proved significantly different in sex and age, and the purposive motivation was proved significantly different in sex. Third, the satisfaction was proved significantly different in the level of education. Fourth, the volunteers' satisfaction was proved significantly different in the level of self-developmental motivation, purposive motivation and external motivation except for leisure motivation. Namely, the higher the level of self-developmental motivation, purposive motivation and external motivation was, the higher satisfaction was. Fifth, the variable that influences on volunteer's satisfaction was external motivation. Sixth, the activity relationship variable influences on volunteer's satisfaction. The implications of this study can be summarized as below: First, the study on motivation and satisfaction of the volunteers in convention made the base of the following empirical study on the volunteers in convention. Second, the characteristics and present situation of volunteers in convention can be confirmed by the study. Third, problems in volunteer management were confirmed and the solutions can be suggested. Fourth, the fact that the activity relationship with volunteers and employees affects on the volunteer's satisfaction was confirmed. This suggests that organizers train the employee to have good relationship with volunteers and provide volunteers opportunities to meet other volunteer before convention. Fifth, it is worthy of trying to examine leisure motivation in volunteer's study.
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