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靈山會相中 「打令」 rhythm 分析

Title
靈山會相中 「打令」 rhythm 分析
Other Titles
(A) Study on the rhythm of Ta Ryung in Young San Hoe Sang
Authors
朴永愛.
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
영산회상중타령리듬
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
우리들의 삶에 있어서 日常的인 事件들이 支配되는 空間속의 것을 現實이라 한다면 그와 다른 創造的 空間속에서 捕捉되어지는 것을 藝術이라 할 수 있는데 舞踊은 이러한 藝術空間속에서 捕捉되어지며, 이른바 綜合藝術이라 불리워지는 舞踊은 特히 音樂과 不可分의 關係를 이루며 共存해 왔다. 따라서 舞踊을 하는 사람이라면 그 舞踊에 使用되는 音樂의 性格을 理解해야 함은 必須的이라 생각하며 本 論文에서는 宮中音樂으로 대단히 有名하고 또 宮中呈才의 伴奏 音樂으로 자주 使用되는 靈山會相 中 「打令」의 Rhythm을 分析, 考察해 보고자 한다. 韓國舞踊에서 使用되는 伴奏 音樂의 種類에는 크게 나누어 宮中舞踊音樂과 民俗舞踊音樂의 두 가지로 생각할 수 있는데 宮中舞踊音樂中에서 가장 重要하고 많이 使用된다고 할 수 있는 曲이 바로 靈山會相이라 하겠다. 이 靈山會相에는 絃樂 靈山會相, 管樂 靈山會相, 平調會相의 세 가지가 있어 이 中에서도 特히 舞踊 伴奏 音樂으로는 주로 管樂 靈山會相, 즉 三絃 靈山會相과 平調會相이 쓰이는데 그들 中의 한 曲인 「打令」은 한층 더 有名하여 매우 널리 演奏, 使用되고 있다. 絃樂 靈山會相, 管樂 靈山會相, 平調會相의 세 가지 「打令」은 그 長短에 있어 모두 같으며 Rhythm에 있어서도 거의 類似한 形態들을 볼 수 있는데 그 代表的 Rhythm形態라면 ♩♪과 □로서 「打令」曲의 大部分을 차지하고 있는 Rhythm의 基本形이라 할 수 있다. 그런데 이 두 가지 Rhythm刑은 긴拍다음에 짧은 拍이 오는, 같은 性格의 Rhythm形態라 할 수 있으며 따라서 「打令」曲은 그러한 Rhythm形의 反復에 의해 構成되는데, 「打令」은 이러한 Rhythm的 特徵으로 인하여 그 춤사위가 優雅하면서도 輕快하고 또한 雅正한 雰圍氣의 性格을 띠게 되었다고 하겠다.;While we call the world in the space where common affairs happen everyday reality, we can find the world of art in another space of certain special function. In the realm of art, dance has indivisible relationship with music. Besides dance is mutually related with other fields of art, so it is called "Composite Art". But among the various kinds of arts, especially music plays the most important role to dance, because it affects definitely the atmosphere of dance. So I think it is fundamental for anyone who want to learn dance to understand the character of music. The study of dance music, therefore, will be an important work for those who major in dance. In these thesis, I would like to analyze the rhythm of Ta Ryung in Young San Hoe Sang which is frequently used in Korean court dance. There are two kinds of court dance music and folk dance music in Korean dance music, and among the court dance musics Young San Hoe Sang is very important and frequently accompanied by dance. In this Young San Hoe Sang, there are three kinds of Hyun Ak Young San Hoe Sang, Kwan Ak Young San Hoe Sang and Pyung Jo Hoe Sang. But especially Kwan Ak Young San Hoe Sang and Pyung Jo Hoe Sang are mostly used as dance music, and so the Ta Ryung as one music of them is more widely known and played. Three Ta Ryungs of Hyun Ak Yeung San Hoe Sang, Kwan Ak Young San Hoe Sang and Pyung Jo Hoe Sang are same in their tempo, also similar in the type of rhythms, The representative rhythmic forms of Ta Ryung are ♩♪ and □. By the way, this kinds of two rhythmic forms are resemblant in the character that short beat goes after long beat, so by the reason of this rhythmic character the movements of dancing are graceful and cheerful. Therefore the Ta Ryung was composed of repetition and combination of the two representative rhythms which were varied, including several rhythms more.
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일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
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