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自然의 律動的 表現

Title
自然의 律動的 表現
Other Titles
Rhythmical expression of nature
Authors
韓惠卿.
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 응용미술과자수전공
Keywords
자연작품제작Rhythmical expression
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
人間은 自然에 대한 끊임없는 憧憬과 熱望을 가지고 있으므로 自然을 主題로 한 많은 藝術作品들이 인간의 造形意志에 따라 여러 가지 方法으로 다양하게 表現되고 있다. 본래는 染織物로 시작되었던 染色은 造形藝術의 한 분야로써 審美的目的에 따라 새로움을 추구하는 作品으로 발전되었고 染色으로서의 造形性이 추구되고 있다. 그러므로 본 연구는 染料와 纖維와 파라핀의 관계에 의한 가장 보편적으로 사용되고 있는 납염(Batik)의 방법으로 작품을 제작 분석함으로써 染色作品으로서의 造形性을 추구하고 表現樣式과 技法 開發에 도움이 될 것을 目的으로 하고 있다. 이를 위한 理論的 背景에서는 自然과 造形, 自然의 表現과 작품제작 방법에서 形態와 色, 자연과 律動을 고찰하였고 이를 作品 形成의 內容, 形式, 樣式, 技法에 도입하여 실제 作品을 製作하고 분석함으로써 다음과 같은 結論을 얻었다. 첫째. 인간의 造形意志는 自然의 여러 가지 表現方法에 대한 연구를 통해서 自然을 있는 그대로 묘사하는 것이 아니라 대상의 주관적 創造作業으로써 새로운 表現 樣式을 추구하려는데 있다. 둘째. 作品 製作 과정에서는 파라핀의 반복과 색의 濃淡으로 漸移를 강조함으로써 율동적으로 自然의 生成과 생명감을 표현한 결과 자연에서의 생동감 숲속의 신비로운 깊이와 공간성의 표현이 가능하였다. 셋째. 造形藝術로서의 染色作品은 染料와 纖維 그밖의 材料가 지니고 있는 特性을 硏究함으로써 앞으로 더욱 다양한 表現이 가능할 것이다. 作品 製作 過程에서 나타난 問題点은 다음과 같다. 첫째. 素材처리 과정에서 새의 形態가 나무와 숲과의 造化를 위해 좀 더 抽象的으로 表現되었으면 한다. 둘째. 色의 漸移와 反復효과를 같이 했을 때 더 율동적이며 色의 漸移 효과에서 단계적인 변화에 많거나 면적이 넓을수록 더욱 生動感이 나타남을 알 수 있었다. 셋째. 한가지 色으로 여러번 反復해서 彩色함으로서 미묘하고 깊이 있는 色의 表現은 가능하나 作品製作에 있어서 보다 많은 시간과 제작의 어려움이 뒤따르며 표현기술에 있어서도 어려운점이 많이 있었다. 넷째. 동일 계통의 色만을 사용했을 경우에는 面面을 단조롭게 하였기 때문에 적극적인 주조色彩와의 對比를 적절히 사용하는 것도 화면에 변화를 주는데에 효과적일 것으로 판단되었다. 앞으로의 계속적인 硏究로 製作과정에서 나타난 問題點들을 해결하고 새로운 技法과 樣式을 개발한다면 무한히 발전할 수 있는 染色의 造形세계를 형성할 수 있으리라는 확신을 갖기에 계속적인 연구가 있어야겠다고 생각된다.;Human has been continuously ambitious and longing for the nature and many works of arts, whose subject are nature, have been made in various sorts and conditions according to human will for the esthetic arts. Dyeing also, which began originally as the cloth dyeing, has been developed as one part of formative arts and so its ideas has been searched. I have produced fifteen works with dyeing materials, stuffs and paraffins by means of Batik, which is most general method of dyeing. In this study I have analyzed them in order to investigate the idea of formative arts in dyeing and to make a little contribution toward the development of the technical method of expression. For its theoretical ground, "nature and formative arts" and "nature and its expression" are investigated and for the method of producing works, "form and colour" and "nature and rhythm" are studied. And by applying them to the contents, styles and techniques of workproducing, the works are produced and in the course of analyzing the works the followings are concluded. 1. Human will for formative art is not an exact imitation of nature, but an research of the new method of expressing an object through subjective creativity. 2. In the course of producing works, it was possible to express rhythmically the feeling of lifelikeness, mysterious depth of forest and spatial depth etc, by emphasizing the gradation through repeated paraffin and shade of colour. 3. When the special characteristics of dyeing materials, stuffs and the technique of dyeing are continuously studied, the various ways of expressions in dyeing would be possible. And several problems have also been found in the course of producing works. 1. In treating the subject matters it had better to express more abstractly the form of bird for its harmony with tree and forest. 2. In the gradation of colour and the repeating of paraffin, it had been possible to express more vividly the feeling of life likeness by making the width more wide or the gradual change more numerous. 3. Though the mysterious and profound expression was possible by using only one kind of colour, there were more difficulties in technique of expression and it needed more time in producing works. 4. When only one family of colour was used it was too monotonous. So it was concluded that for the expression of change it was more efficient to use the active contrast to the dominant colour. Finally I come to the conclusion that the limitless development of formative world of dyeing art will be realized by solving the problems, which appear in the course of producing works and by developing new techniques and styles.
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