View : 861 Download: 0

다락방 전도협회 농촌선교의 역사와 전망

Title
다락방 전도협회 농촌선교의 역사와 전망
Authors
이신금
Issue Date
2003
Department/Major
신학대학원 신학과
Publisher
이화여자대학교 신학대학원
Degree
Master
Abstract
다락방전도협회는 자생 선교단체로 농촌선교로 시작하여 오늘에 이르렀다. 다락방 전도협회는 60년대의 태동기, 70년대의 청소년기, 80년대의 성장, 90년대의 전환기의 형태로 현재에 이르렀다. 다락방 전도협회의 농촌선교는 두 가지 내용의 선교활동을 발전시켜 왔다. 첫째는 본 협회가 연 2회에 걸쳐 동 하계 농어촌 전도에서 활동하는 복음전파활동이며, 둘째는 농촌사회와 농촌 교회의 현실을 직시하여 문제점을 알아보고 근본적인 해결책은 무엇인지 강구하는 여러 활동들이다. 이러한 영혼구원의 복음화와 사회적 책임을 이해한 참여봉사는 다락방 정신 가운데 드러난다. 다락방의 정신은 그 첫째가 전도하는 것이요, 둘째는 기도하는 것이다. 셋째는 자비량 정신, 넷째가 평신도 전도운동 이며 다섯째가 가장 가난한 곳에 찾아가는 것이다. 다락방의 정신은 시대에 따라 많은 사람들을 통해 다양하게 표현되었는데, 위의 다섯 가지 기본적인 정신이 협회의 모든 활동에 뿌리가 되었고 계승되고 있다. 다락방 전도협회 농촌선교의 시작은 다락방 전도협회 이전의 금란전도협회 전신이었던 대학교회 성경 연구반 전도대의 활동으로부터 시작한다. 이 전도팀은 1960년 1월에 서울 근교의 두 교회로 전도를 나가게 된 이후 동년 1월 18일 충북 충주 제일 감리교회에 전도대로 파송되어 다락방 농촌전도의 첫 걸음을 내딛게 되었다. 이 성경 연구반 전도대의 동기전도 후 김활란 박사는 더 큰 규모의 전도사업을 전개하려고 1960년 4월 19일 삼십여명의 신앙동지들과 함께 금란전도협회를 발족시켰다. 금란전도협회는 회원들의 내적 충실을 기하기 위한 신앙강화에 중점을 두기로 하여 기도 그룹 운동과 신앙집회, 부흥회를 열고 적극적으로 참석하도록 하였다. 동년 9월 22일 인천 화도교회로 금란전도대는 파송되었고, 축호 방문전도와 저녁집회 초청에 역점을 둔 전도활동을 펼쳤다. 이후 1965년 6월 15일은 다락방 회관이 건립되어 봉헌식을 갖었다. 봉헌 취지에서 김활란 박사는 "다락방은 두 가지 취지에서 세워졌다고 봅니다. 이미 말씀 들으신 대로 첫째는, 기도하는 집이요. 둘째는 전도하는 집으로 이외엔 다른 아무 것도 이 집에선 할 수 없게 되는 것입니다." 하였다. 1966년 5월 3일에는 금란전도협회의 명칭을 다락방 전도협회로 개칭하였고, 동년 5월 23일에 국제 기도친교회가 탄생되어 민족 복음화와 세계 복음화에 대한 기도와 전도운동을 확산케 하려는 움직임이 일어났다. 이어 7월 부터는 효율적인 농촌전도를 위하여 농촌선교연구원이 개설되고 9월에는 농촌선교사를 양성하는 농촌선교훈련원 개원식을 갖었다. 연구원생은 갈성조외 11명으로 전라남도 일대 4명과 강원도 3명 전북과 경북 그리고 충북에 각각 1명씩 농촌으로 파송되었다. 다락방 전도협회의 농촌선교가 축호전도를 중심으로 하는 복음전파 활동과 농촌의 현실을 적극적이고, 근본적으로 변화시켜보고자 시도하는 활동의 양상을 전도 초기에서 나타내고 있었던 것이다. 이러한 두 가지 선교활동은 계속해서 농촌선교가 연예전도와 이동 봉사 전도로 이어지게 되어 말씀 강연과 공연, 축호전도와 의료 및 봉사 선교를 동시에 수행하는 양태로 확장되었다. ;The upper room evangelistic association in the autogeny missionary work group farming village missionary work reached to today with start. The upper room evangelistic association 60's the fetal movement period, 70's the young people period, 80's growth period, 90's reached to a present time in form of the converter. The farming village missionary work of the upper room evangelistic association developed the missionary work activity of two branch contents. It is a winter season when the association which it sees first is active from the yearly 2 farming village and a lower bound good news electronic activity. Two a problem point it looks in the face the farming village society which it cuts open and the actuality of the farming village church and it examines and the basic solution probably is what, it is a multi activity which it considers. The participation service which understands the good news anger and a social responsibility of like this soul rescue becomes known the upper room spirit middle. The spirit of the upper room to evanzelize first. Two to cut open and to pray. Three the mercy quantity spirit which it cuts open, four it is a criticism believer future motion which it cuts open, fifth the river to search in the place which is poor and. The spirit of the upper room followed in time and the many people it led and it was various and it was expressed and it was come. Five branch basic which is presented from above the spirit becomes the root in all activities of association and it is succeeded. The upper room evangelistic association will be the farming village community and the farming village church and it started a missionary work from the situation which is the subject must solve. And while now accomplishing a farming village missionary work it is to. The farming village missionary work which the upper room evangelistic association accomplishes there is a possibility of trying to share in two branch portion. One kind in the farming and fishing villages short-term missionary work which extends in yearly 2 time axis good future is one good news electronic activity in the center. Different one kind must grope the basic and positive solution against the actuality four of farming village areas and the actual condition of the farming village church all farming village missionary work bringing up for discussion activity to advance with gist it admits. The upper room evangelistic association weekend mobile future and entertainment future activity and 70's sent a medical service and a public performance on middle of 60's. And to 90's it educated the program where becomes the help in enterprise introduction and the pastoral duties the loading hazard farming village area church will be able to propel the productivity of the farming village area. It discusses the activity contents of past recently and again must make the chance of evaluation and reflection. It is like that and the upper room evangelistic association the body which becomes huge and accomplishment subject wild middle sorts the employments from current ability and situation inside must do with the mail boat enemy and it puts out must work. It joins in and one which has the interest regarding the actuality and the farming village church four of farming village areas and the research against a basic solution plan the upper room evangelistic association in the future is the subject which is important must continue. This day upper room evangelistic association as association respects the farming village and the farming village church and means is day must cooperate with the different organizations. Also it does the farming village church pastor who belongs in the farming village area and Chengtu and the resident wild transient continuous flow and it goes out and the box it includes. Farming village missionary work site every time the head of a family became the situation which suits appropriately in gist and spirit of the upper room evangelistic association and it came. And the association which it sees will start at the when of 60's or at current 2000's or also the Christianity whole it is a place where the bandit one problems must solve church are continued with National Anthem. The upper room evangelistic association must research the instance which has become 43 year history of attic room farming village missionary work and currently the Korean church and the teacher's platform theological school and model of the farming village pastoral sleeping field. When it is like that and the upper room evangelistic association advances and to learn the features of percentage farming village missionary work and it takes a triangular position newly and when it goes out and a practice direction.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
신학대학원 > 신학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE