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R.Schumann의 의 분석연구

Title
R.Schumann의 의 분석연구
Authors
예진경
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Robert Alexander Schumann(1810-1856)은 19세기 초기 독일 낭만파 음악의 대표적인 작곡가이자 음악 평론가로서, 특히 예술가곡과 피아노 음악에 있어 다량의 뛰어난 작품을 남겼다. 본 논문에서 중점적으로 다루고자 하는 그의 피아노 작품에는 규모가 큰 형식보다는 주로 짤고 자유로운 형식의 성격적 소품 (Character Piece)이 많으며, 문학적 작품이나 시적 영감에 의하여 표제를 붙인 곡들이 많은 것을 알 수 있다. 은 성격적 소품의 하나인 Schumann의 대표적인 피아노 모음곡으로, 그의 피아노 음악적 특징을 가장 잘 나타내 준다. 이 곡은 5부분으로 구성되어 있으며, 부제로 낭만적 대 소나타 (Grande romantique sonata)라고 불리기도 한다. 제 1곡인 Allegro는 자유로운 론도 형식, 제 2곡 Romanze는 3부 형식, 그리고 제 3곡 Scherzino와 제 4곡 Intermezzo에서는 다시 론도 형식과 3부 형식이 반복되며, 제 5곡 Finale에서 소나타 형식으로 마무리 된다. 선율은 짧은 모티브(motive)를 기본으로 이것을 반복하거나 동형 진행의 형태로 발전시켜 나아가고, 화성에 있어서는 반음계적 진행과 함에 비화성음, 7, 9화음 등이 많이 사용되어 전조가 자유롭게 이루어진다. 리듬에서는 당김음, 붓점리듬, 교차리듬, 헤미올라 등이 다양하게 사용되어 곡의 분위기를 표현하는데 중요한 역할을 한다. 본 논문은 낭만주의 시대배경과 그의 생애를 비롯하여 피아노 음악의 특징을 살펴본 후, 그 대표적 곡인 의 분석을 통해 이러한 음악적 특징들이 어떻게 나타나는지 알아보고자 한다. ;Robert Schumann (1810-1856) is a German composer and music critic who represents music of Romanticism in the 19th century. He made a great contribution to the development of piano music and a lot of his piano music is Iyric. His piano music has short and poetic character pieces relevant to literature elements rather than plano sonata, which was prevalent during classical music era. , composed in 1839, is Schumann's piano masterpiece that effectively expresses the noisiness and splendor of the carnival. It is a free suite of five pieces, and each piece has its own form and characteristics. Those five different forms are summed up like the followings. Allegro, the first piece has a vigorous mood of the carnival, and that has a type of rondo. Romanze, the second piece, is in a three-part form with beautiful Iyric melody compared to the first piece. Scherzino, the third piece, Is a vigorous and humorous piece with rondo. Intermezzo, the fourth piece, has an abundant and strong tone, and that is in a three-part form, and Finale, the last piece, is In a splendid and vivid sonata-allegro form. As for melody, the Clara motto, which consists of the theme of the first movement, keeps coherence by presenting in the whole movement. The main melody has several short motives and those have the 4ths, Sths, mlde skips, sequence and chromatic progression. It is often used various rhythms such as dotted rhythms, syncopations, cross rhythms, accent, sforzando, etc. He especially gives feeling of unification through repetition of motive suggested in the piece. Tonality has been enlarged by unclear and frequent modulations. In the harmony, he often used non-harmonic tones, chromatic scale progression, pedal point, and 7th and 9th chords. Likewise, is a work that shows Schumann's musical romantic elements by means of a free formation and several composing techniques in romantic era. Hence , Schumann is the typical romanticism composer that has positioned in a very important section of piano music and has pioneered In the development of 19 century's music.
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