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가야금 세환입에서 나타나는 주요음에 대하여

Title
가야금 세환입에서 나타나는 주요음에 대하여
Authors
임영선
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본고는 가야금 세환입의 주요음을 자세히 살펴봄으로써 세환입을 연주하는 가야금 연주자들에게 올바른 이해를 돕기 위한 것으로, 가야금 세환입 주요음을 살피기 위해 세환입에서 파생된 양청환입 주요음과의 관계를 두 가지 방법으로 조사해 보았다. 첫 번째는 6박으로 이루어진 세환입에서 주로 어느 박(정간)에 속하는 음이 양청환입의 주요음으로 파생되었는지 조사해 보았고, 두 번째는 양청환입의 주요음이 세환입에서 차지하고 있는 시가를 조사해 보았다. 이 과정에서 필자는 세환입 주요음과 양청환입 주요음과의 관계를 좀 더 명확히 살피기 위해 가야금 세환입 선율 뿐 아니라 가야금 세환입과 가장 유사한 거문고 세환입 선율과도 함께 살펴보았다. 본 고에서 밝혀진 연구 성과는 다음 두 가지로 집약될 수 있겠다. 첫째, 가야금 양청환입 제1주요음의 주요한 박(정간)은 세환입 매각의 제2박에서 총 45회로 가장 많이 나타나며, 제2주요음의 주요한 박(정간)은 세환입 매각의 제6박에서 총 23회로 가장 많이 나타났다. 즉, 제1주요음의 주요한 박은 제2박으로 여겨지고, 제2주요음의 주요한 박은 제6박으로 여겨진다. 그러나, 제1주요음의 주요한 박이 제2주요음의 주요한 박보다 좀 더 규칙적으로 나타나므로 가야금 세환입 한 장단에서 주요음이 출현하는 주요한 박은 제2박으로 생각된다. 둘째, 양청환입의 제1주요음과 제2주요음이 세환입에서 차지하는 시가의 비율을 살펴보면, 가야금과 거문고 세환입에서 공통적으로 제1주요음이 제2주요음에 비해 더 큰 비중을 차지하고 있다. 또한 가야금과 거문고 세환입에서 가장 긴 시가를 차지하는 음도 제1주요음인 경우가 가장 많다. 이상에서 살펴본 바에 의하면 가야금 세환입 한 각에서 주요음은 하나이며, 그 주요음을 중심으로 양청환입이 파생되었음을 알 수 있다.;The purpose of this paper is to help the understanding of Sehwanip(세환입) performers by looking into the main note of Gayagum Sehwanip(가야금 세환입). In order to observe the Gayagum Sehwanip(가야금 세환입) main note, I took two methods to look into the relationship between Sehwanip(세환입) main note and Yangcheonghwanip(양청환입) central note, which is derived from Sehwanip(세환입). First of all, I researched into which note in a beat of a Yangcheonghwanip(양청환입) central note actually derived from six beats Sehwanip(세환입), looking into the duration of Yangcheonghwanip(양청환입)‘s main notes in Sehwanip(세환입) was the second part of the research. Through this process the writer will try to clearly explain the relationship of the main notes of Sehwanip(세환입) and Yangcheonghwanip(양청환입) not only by looking at Gayagum Sehwanip(가야금세환입) melody but also Geomungo Sehwanip(거문고세환입) melody which is similar to the former. Two points have been revealed through this research. First, in Gayagum Sehwanip(가야금세환입)‘s total 72Gak(line, 각) the main beat of first central note in Yangcheonghwanip(양청환입) turned out to have a lot of 45 times in the second beat and the main beat of the second central note turns out to have the most of 23 times in the sixth beat. Therefore, the central beat of the first main note seems to be the second beat and in the second main note's central beat seems to be the sixth beat. However, the central beat of the first main note is more regular than the central beat of the second main note leading to the conclusion that the second beat is the central beat in a rhythm where the main note appears of Gayagum Sehwanip(가야금세환입). Second, observing the Yangcheonghwanip‘s(양청환입) first and second main note's ratio of duration in Sehwanip(세환입), the first main note of both Gayagum(가야금) and Geomungo(거문고)’s Sehwanip(세환입) has more weight than the second main note. Also, it turns out that in both Gayagum(가야금) and Geomungo(거문고)‘s Sehwanip(세환입) the note that possess the longest duration is the first main note. According to the research we realize that in Gayagum Sehwanip(가야금세환입)‘s one Gak(line, 각), there is only one main note and from that main note derived the Yangcheonghwanip(양청환입).
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