View : 647 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김정은-
dc.creator김정은-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:06Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:06Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000034375-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/201138-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000034375-
dc.description.abstract본 연구는 청소년기에 신체적, 정서적 발달과 같은 급속한 성장으로 인하여 청소년의 사고와 정서, 환경에 대한 적응에서 자기표현의 배출구가 필요한 시기임을 중요시 생각하였다. 창의적 미술활동은 청소년으로 하여금 자신의 내면을 표현하고 외부와의 의사소통을 간접적이지만 안전하게 자신의 상처를 보여주고 치유할 기회를 마련해 줄 수 있다. 그래서 미술치료적 접근방법을 통해 교육 현장에 활용하고자 하는 것이다. 이와 같은 연구의 필요성으로 연구 목적은 다음과 같다. 첫째, 미술치료에 내재되어 있는 치료적 요인을 분석하고 이를 적용하여 교육현장에서 활용할 수 있는 치료적 미술교육의 방향을 모색해 보고자 한다. 둘째, 미술치료적 접근을 적용하고 개발한 교육 프로그램을 분석하여 치료적 미술교육의 활용 가능성을 알아보고, 이러한 치료적 미술교육이 갖는 교육적 효과를 바탕으로 미술치료 활용 프로그램을 연구하고자 한다. 미술치료의 선행연구와 문헌연구 결과로 미술치료 제작과정의 치료적 장점을 인식하여 사용하는 치료적 미술교육의 의미를 밝히고, 미술활동의 치료적 요인을 미술교육에서 더 효과적으로 적용하여 활용하는데 연구의 의미를 두었다. 이러한 연구결과로 치료적 도구로서의 미술기법이나 매체에서 얻을 수 있는 효과성을 이용하여 프로그램을 재구성하고 교육현장에 적용할 수 있도록 개발하였다. 결과적으로 본 연구는 첫째, 내담자가 아닌 일반 청소년의 경우에도 치료적 미술활동으로 부정적인 자아 감정을 해소할 뿐만 아니라 긍정적인 자아상 형성에도 도움을 준다. 둘째, 치료적 미술교육에 적합한 프로그램을 설계하여 교수-학습 활동 계획안을 제시하였다. 정규 미술교육 과정에서 본 연구의 프로그램을 사용한다면 치료적 미술교육의 창의적 과정을 통해서 작품제작의 만족과 성취감으로 미술교과에 대한 흥미유발에 도움이 된다. 셋째, 치료적 미술교육에서는 학습을 돕는 안내자, 촉진자, 조언자로서 교사의 역할을 하게 된다. 본 연구에서는 선행조사와 문헌연구를 통하여 프로그램의 설계를 하였다. 그러나 프로그램을 실제 적용하여 객관적인 결과를 이끌어 내지 못한 한계점을 가진다. 그러므로 향후 교육현장에서 활용되어 객관화된 결과가 도출되고 더욱 정교하게 수립되어 치료적 미술교육의 교육적 가치를 더 효과적으로 이끌어낼 것으로 기대한다. ;This study let us think the adolescent period is an important period for the adolescent to need their outlets to express themselves in adapting themselves to thought, emotion, and environment because of rapid physical growth and emotional development. The creative fine art activity can provide the teenagers opportunities to express their insides and safely show their injuries even indirectly for healing them. Therefore, through fine art remedial approach it is intended to be widely used in the educational scenes. As a necessity of study, the purpose of this study is as follows; First, after the analysis of the remedial factors existing in fine art remedy along with adaptation, the direction of remedial fine art education to be used in the educational scenes is desired to be searched. Second, after the analysis of educational program of adaptation and development and the survey of the possibility of practical use of fine art education on the basis of educational effect the fine art education has. The program of practical use of it is going to be searched. The meaning of study is put on the practical use with the application of the effective adaptation of the remedial factors of fine art activity after clarifying the meaning of remedial fine art and recognizing the remedial merit of fine art as a result of preceding research and bibliographical study. As the result of this study, the program being made use of the techniques of fine art as a remedial tool and the effect to be able to get in the medium was recomposed and developed to be adaptable to educational scenes. As a result, this study of the remedial fine art activity is helpful not only to the positive formation of self but also to the dissolution of the negative self image in the case of teenagers, not in the case of others. Third, teaching and studying activity plan after designing program suitable to remedial fine art education was presented. If this program is used in the course of regular fine art education, it sure is to be helpful to the satisfaction and the sense of achievement of making work and the induction of interest in fine art curriculum through the creative course of fine art education. Fourth, the teacher in remedial fine art education acts as a guide to help their studies, a promoter, and a counsellor. In this study the program was designed through preceding research and bibliographical study. However, this study must have got a limitation not to draw an objective result to apply it to the practical use. Thus afterward in the educational scenes this program is hoped to be much more used inducing objective result and leading to further elaborate establishment. It is expected that the value of remedial fine art education will be induced much more effectively.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 청소년기의 미술교육 = 4 1. 청소년기 발달단계의 특징 = 4 가. 심리적 특징 = 4 나. 미적 표현의 특징 = 5 2. 청소년기 미술교육의 필요성 = 8 B. 치료적 미술교육 = 10 1. 미술치료의 이해 = 10 가. 미술치료의 개념 = 10 나. 미술활동의 치료적 적용 = 16 2. 치료적 미술교육의 효과성 = 31 가. 미술교육과 미술치료의 비교 = 31 나. 미술교사와 치료사의 역할 = 33 다. 치료적 미술교육의 특징 = 36 Ⅲ. 프로그램 연구 대상의 분석 = 39 A. 치료적 미술활동 프로그램 = 39 1. 프로그램의 설계 개요 = 39 2. 치료적 미술활동 프로그램 계획안 = 43 Ⅳ. 결론 = 55 참고문헌 = 58 부록 = 62 Abstract = 68-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent745116 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title청소년기의 치료적 미술활동 프로그램 제안-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagev, 69 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 미술교육전공-
dc.date.awarded2004. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE