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팀 중심병원의 간호조직문화, 팀효과성, 환자만족도에 관한 연구

Title
팀 중심병원의 간호조직문화, 팀효과성, 환자만족도에 관한 연구
Authors
김숙현
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to confirm team effectiveness and a satisfactory degree of patient, along the types of nursing organizational culture, by measuring types of nursing organizational culture and team effectiveness, a satisfactory degree of patient in a team-centered hospital. This study targeted a team-centered general hospitals which have more than 250 beds and surveyed working nurses and patients in nursing units of the 7 teams. The period of research is from October 1, 2003 to October 15, 2003, that is, all 15 days. For this research, the following tools were used; the tool (by Han Soo-Jung; 2001) for measuring organizational culture and the tool (by Hong Eun-hye; 2002) for measuring team effectiveness, the tool (by chae gye-soon; 1997) for measuring a satisfactory degree of patient. To analyze collected data, SPSS/WIN program was used in this research. The population statistic variable of subject produces the frequency, the percentage, the average and the standard deviation. The types of nursing organizational culture, team effectiveness and a satisfactory degree of patient produce the average, the standard deviation, the minimum value and the maximum value respectively. A cluster analysis was used in classification the types of nursing organizational culture. The difference between team effectiveness and a satisfactory degree of patient, along the profile of organizational culture, is confirmed by t-test. As for the relationship between the types of nursing organizational culture and a satisfactory degree of patient, Pearson Correlation was used. The research results after the processes described above are as follows. 1. In a team-centered hospital the most significant nursing organizational culture profile is confirmed by a cluster analysis and is a weak balanced culture and strong relationship, innovation-oriented culture. 2. The differences of team effectiveness are confirmed(t=-4.156, p=.000) along the profile of organizational culture. The team effectiveness represented highly in a strong relationship and innovation-oriented culture. It represented highly in a strong relationship and innovation-oriented that team effectiveness, coworker satisfaction, team commitment, team satisfaction and team absorption. 3. Along the profile of organizational culture, a satisfactory degree of patient is an 3.121(±474) average in a weak balanced culture and represented an 3.261(±482) average in a strong relationship and innovation-oriented culture but the difference among the groups is meaningless about statistics(t=-1.926, p=.055). 4. 'Relationship-oriented culture' and 'team effectiveness' showed the higher positive correlation(r=.699, p=.000) in the nursing organizational culture and team effectiveness in a team-centered hospital. The higher relationship-oriented is, content of team effectiveness, coworker satisfaction, team commitment, team satisfaction and team absorption are represented highly. 'Innovation-oriented culture' and 'team effectiveness' showed the higher positive correlation(r=.577, p=.000). The higher innovation-oriented culture is, content of coworker satisfaction, team commitment, team satisfaction and team absorption are represented highly. 'Rank-oriented culture' and 'team absorption' in team effectiveness showed the positive correlation(r=.182, p=.032). 'Task-oriented culture' and 'team effectiveness' showed the positive correlation(r=.170, p=.046). The higher task-oriented culture, content of team satisfaction and team absorption is represented highly. 5. According to the research results described above, the nursing organization in a team-centered hospital have an innovation-oriented culture, relationship-oriented culture highly among the cultural types of competing value model and , by showing an weak score-distribution in task-oriented culture, should meet the needs of development about the strategy emphasized task-oriented culture. ;본 연구는 팀 중심병원의 간호조직문화 유형, 팀효과성, 환자만족도를 측정하여 일 병원의 간호조직문화 유형에 따른 팀효과성과 환자만족도를 확인하는 데 목적이 있다. 본 연구의 대상병원은 250병상 규모의 팀 중심 종합병원으로서 7개 팀 조직 간호단위에 근무하는 간호사와 그 병동에 입원한 환자를 대상으로 조사되었으며, 연구 기간은 2003년 10월 1일부터 10월 15일 까지 총 15일 간이다. 연구도구는 한수정(2001)이 개발한 조직문화 측정도구와 홍은혜(2002)가 사용한 팀효과성 측정도구, 채계순(1997)이 사용한 환자만족도 측정도구를 사용하였다. 본 연구에서는 수집된 자료를 분석하기 위해 SPSS/WIN을 사용하였다. 대상자의 인구통계학적 변수는 빈도와 백분율, 평균, 표준편차를 산출하였고, 간호조직문화의 유형과 팀효과성과 환자만족도는 각각 평균, 표준편차, 최소값, 최대값을 산출하였다. 간호조직문화 프로필 분류는 군집분석을 사용하였으며, 조직문화 프로파일에 따른 팀효과성과 환자만족도의 차이는 t-test로 확인하였다. 조직문화유형과 팀효과성과 환자만족도의 관계는 Pearson correlation을 사용하였다. 위와 같은 절차를 거친 연구결과는 다음과 같다. 1. 팀 중심병원의 가장 두드러진 간호조직문화 프로필은 군집분석을 통해 확인하였으며, 약한 균형문화와 강한 관계, 혁신지향 문화였다. 2. 조직문화 프로파일에 따른 팀효과성의 차이가 확인되었는데(t=-4.156, p=.000), 강한 관계, 혁신지향문화에서 팀효과성이 높은 것으로 나타났으며, 동료만족, 팀성과, 팀만족, 팀몰입 모든 부분에서도 강한 관계, 혁신지향문화에서 높은 것으로 나타났다. 3. 조직문화 프로파일에 따른 환자만족도는 약한 균형문화는 평균 3.121(±.474)이며, 강한 관계, 혁신지향문화는 평균 3.261(±.482)로 나타났으나 집단 간의 차이는 통계적으로 유의하지 않았다(t=-1.926, p=.055). 4. 팀 중심병원의 간호조직문화와 팀효과성의 상관관계에서 '관계지향문화'와 '팀효과성'은 정 상관관계를 보였는데(r=.699, p=.000), 관계지향이 높을 수록 동료만족, 팀성과지각, 팀만족, 팀몰입 모두 높은 것으로 나타났다. '혁신지향문화'와 팀효과성 역시 정 상관관계를 보였는데(r=.577,p=.000), '혁신지향문화'가 높을수록 동료만족, 팀성과 지각, 팀만족, 팀몰입 모두 높은 것으로 나타났다. '위계지향문화'와 팀효과성은 '팀몰입' 부분에서 정 상관관계를 보였다(r=.182, p=.032). '업무지향문화'은 팀효과성에서 정 상관관계를 보였으며(r=.170, p=.046), 팀만족, 팀몰입에서 높은 것으로 나타났다. 5. 위와 같은 연구결과로 보면 팀 중심병원의 간호조직은 경쟁가치 모형의 문화유형 가운데 혁신지향, 관계지향의 문화가 강하고 업무지향 문화에선 약한 점수분포를 보이므로 업무지향 문화의 특성을 강조하는 전략의 개발이 요청된다.
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일반대학원 > 간호과학과 > Theses_Master
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