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전래동화를 활용한 문학활동이 아동의 상상기능 및 성향에 미치는 영향

Title
전래동화를 활용한 문학활동이 아동의 상상기능 및 성향에 미치는 영향
Authors
인혜리
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구는 초등학교 3학년 아동의 문학 활동에 있어서 전래동화를 활용한 문학 활동을 모색하고 전래동화를 강조한 문학 활동을 강조한 교수-학습 방법을 적용하여 아동의 상상 성향 및 기능을 신장시키는데 그 목적을 두었다. 고등사고기술 중에서도 상상력의 중요성이 점차 부각되어가고 있으며, 국어교육의 문학 영역에서 최종 목표로 상상력 계발을 제안하고는 있으나 상상력 교육에 대한 구체적인 논의는 매우 부족하다. 그러므로 상상력 신장을 위한 방법으로 전래동화를 활용한 문학 활동을 제안하고자 하였다. 전래동화의 교육적 가치와 중요성을 생각해보고 문학 활동의 궁극적 목표인 상상력을 신장시키고자 하는 것이다. 초등학교 교육과정에 제시된 전래동화를 선정하여 문학 활동을 계획하고, 교수-학습 과정안을 구안하여 초등학교 3학년 아동들에게 적용하여 아동의 상상력을 신장시키는지 분석해 봄으로써 전래동화를 활용한 문학 활동의 효과를 검증하였다. 이 연구에서 설정된 연구 문제는 전래동화를 활용한 문학 활동을 실시한 실험집단의 상상 성향 및 상상 기능 신장에 효과가 있는지 검증하는 것으로 설정하였다. 위의 문제를 해결하기 위하여 S초등학교 3학년 중 1개 학급을 연구대상으로 선택하여 실험집단으로 선정하고 실험을 실시하였다. 8주간 17차시에 걸쳐 실험집단은 전래동화를 활용한 문학 활동을 실시하였다. 전래동화를 활용한 문학 활동에 따른 효과를 검증하기 위하여 실험 집단을 대상으로 사전 · 사후 검사를 실시하여 대응표본 t검정을 시도하였다. 그 결과 전래동화를 활용한 문학 활동을 실시한 실험집단에서 상상 성향의 검사 결과와 상상 기능 검사 결과의 평균 점수가 사전 검사보다 사후 검사에서 더 많이 향상하였고 통계적으로도 유의한 차이가 나타났다. 결론적으로 전래동화를 활용한 문학 활동은 상상 성향과 상상 기능을 신장시키는데 효과가 있었다. 이는 특별히 정해지지 않은 시간과 배경, 허구적으로 과장된 등장인물에서 기인한 환상성이 강하기 때문이다. 이 연구는 앞서 상상력이라는 사고의 객관적인 평가 방법의 부족, 상상력의 중요성에 대한 인식 부족, 객관적인 상상력 연구를 통한 가시적인 성과의 부족이라는 어려움에도 불구하고, 전래동화를 이용한 상상력의 신장 방안을 모색하고 상상력의 평가 방법을 제시하여 그 실효를 알아보았다는데 있어서 다음 연구의 기초가 될 수 있는 아이디어를 제공하였다. 그러나 이상의 연구결과는 단기간 실시하였고, 초등학교 3학년 아동만을 대상으로 하였으며, 측정이 가능한 영역에만 국한하여 학습 효과를 검증하였으므로 이를 일반화시키는데 있어 한계가 있다. 따라서 전래동화를 활용한 문학 활동 프로그램이 교육과정 전반에 걸쳐 체계적으로 반영될 수 있고, 다른 학년에 대해서도 많은 활동이 개발되어 전래동화를 활용한 문학 활동이 상상력 신장에 미치는 학습의 효과를 다양한 측면에서 검증할 수 있도록 후속 연구가 필요할 것이다. 일선에 있는 교사들이 전래동화를 활용하여 의도적으로 아동의 상상력을 신장시킬 수 있도록 연구해야 하며, 동학년 단위나 학교 단위 나아가 시도 교육청 단위의 체계적인 전래동화 장르의 연구, 상상력 교육의 연구 · 개발 지원이 필요하다 하겠다. ;This study was studied based on the third graders, about their literature activities on folk tales. This study aims to improve children's imagination dispoition and function in the aspects of a teaching-learning method, emphasizing especially the folk tale part in the literature. Among the high skills of thinking, the imaginating is now being brought out, and the drawing out the imaginating ability is getting to be the highest goal in literature field. However, the studies about the teaching on the imagination lack in numbers. Thus this paper tries to propose the literature activity especially through the folk tales. This paper also tries to think about the educational importance and the value of the folk tales, then try to improve the imagination dispoition and function as the final goal. This study was designed, first to choose one of a folk tale in the elementary school curriculum, second to plan and set the teaching-learning strategy, and then to apply and verify the studied effect on the third grade students. To state once again, the thesis was tested on the experimental group about the folk tale based literature activities. The test is set to verify how much the activities are effective in imagination dispoition and function. In order to solve the problem, I selected one class of third graders in S Elementary School located in KwanAk-gu, Seoul, as an experimental group. The experimental group was given the folk tale-literature activity 17 times for 8 weeks. To see the effects of the folk tale-literature activity, the group took the test before and after the treatment, then I analyzed with the Pre-past paired t-test (t-verfication). As a result, the experimental group using folk tale-literature activity improved in the imagination dispoition and the imagination function test after the treatment. The experimental group even showed statistical difference noticeably. In conclusion, the literature activity through the folk tales has affected and improved the imagination dispoition and function. This is because unknown, timeless, exaggerated and fictional characters and back ground have much stronger effect on fantasizing. Before to state the final statement, this paper lack in evaluating imagination objectively, and in recognizing the importance of the imagination. More research is needed about the imagination from the objective point of view. These may be so, but this paper tried to show the actual effective way to approach the imagination hoping this would be the foundation for other better researches. However, this test was limited to a short period of time, only to the third grade students and the school that would show and prove a limited result of the test. Therefore, more studies will have to be followed to apply folk tale-literature activities in the whole school curriculum and to approve of its positive effects on imagination. This study should be done more in the units of the grades or of the school, further of the city and of the whole education. Finally, the teachers in the field should study and do more research, even purposely, using the folk tales, in order to improve children's imagination. This study should be done more in the units of the grades or of the school, further of the city and of the whole education.
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