View : 39 Download: 0

사이버대학의 교수자 지원체제의 중요도와 실행도에 대한 조사 연구

Title
사이버대학의 교수자 지원체제의 중요도와 실행도에 대한 조사 연구
Authors
윤아현
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 교육공학전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The quality management is emphasized for the success of cyber university which is expanded rapidly through applying the information technology. For the cyber university the e-Learning instructor who implements the e-Learning is the core factor of the quality management. The objective of this study is to provide the direction and guideline for the instructor support service for the quality improvement of the cyber university. The role of e-Learning instructor and the elements of the cyber university instructor support service supporting this role are clarified through pre-study. The importance, presence of the cyber university instructor support service and the differences between importance and presence of the cyber university instructor support service are surveyed and analyzed through collecting the answers of prepared questionnaire. The results of this study are summarized as follows: Firstly, the importance of the cyber university instructor support service is highly expressed at all aspects; the most important elements are evaluation and the interaction is lowest evaluated. Secondly, the survey result of the presence of cyber university instructor support service can be summarized by; the highest presence is evaluation and the lowest is reward system. Thirdly, the importance is highly evaluated than the presence on every element of the cyber university instructor support service and meaningful differences are surveyed. The importance is recognized comparatively highly recognized than the presence. Fourthly, the analyzing result of 'importance-presence analysis' matrix shows that reward system, instructor training and course are the most important elements. Fifthly, the analyzing result of 'importance-presence of every element of the cyber university instructor support service' matrix shows that 11 elements are classified as the attention should be most urgently paid. The e-Learning, understanding of cyber university, instructional design, effective instruction methodology, understanding of facilitating interaction and cyber instruction implementation are importantly recognized for the instructor training element, and for the course implementation the student questionnaire, paper work support, aid and tutor for progress and instruction; for the reward system, reward and incentive. Through this study it is to propose the direction of instructor support service for the quality management of cyber university: Firstly, the systematic support is required through the integrated approach of every element of the instructor support service. For installing the systematic instructor support service process, 9 elements of the instructor support service should be supported systematically for rapidly handling the instructor's requirements with collecting those of e-Learning instructors. Secondly, with modeling the qualification, performance of the e-Learning instructor, the result of evaluation should be opened and the fair reward system should be operational with scientific and systematic evaluation process. Thirdly, the systematic instructor training system is required. By the group consisted of educational specialists the education program equipped the high quality contents should be developed with reflecting the requirements of e-Learning instructor. And the systematic educational process should be operational with providing the education regularly or irregularly by the specialist before and during semester. The education contents include e-Learning, understanding cyber university, instruction design, effective cyber instruction methodology, and understanding of facilitating interactive. Fourthly, dedicated manpower for cyber course implementation should be prepared, however those manpower are controlled by the e-Learning instructor. Especially aid or online tutor are required for instantaneous answer of student question, for preparing the material, for managing the student progress and for reporting. ;정보통신기술의 발달로 인해 급속히 확장되고 있는 사이버대학의 성패를 좌우할 수 있는 대표적 요인으로 질 관리가 중시되고 있다. 사이버대학에서 e-Learning을 실행에 옮기는 e-Learning 교수자들은 질 관리의 핵심 요소이다. 이에 본 연구는 사이버대학의 질적 향상을 위한 교수자 지원체제의 방향과 지침을 제공하는 목적이 있다. 주요 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 사이버대학의 e-Learning 교수자들이 생각하는 교수자 지원체제에 대한 중요도는 어떠한가? 둘째, 사이버대학의 e-Learning 교수자들이 생각하는 현 교수자 지원체제의 실행도는 어떠한가? 셋째, 사이버대학에서 e-Learning 교수자들이 생각하는 교수자 지원체제 구성요소의 중요도와 이들 항목들에 대해 실제 교수자들이 느끼는 실행도에는 유의미한 차이가 있는가? 위의 연구 문제를 수행하기 위해 선행 연구를 통하여 e-Learning 교수자들의 역할과 그 역할 수행을 지원하는 사이버대학의 교수자 지원체제의 구성요소를 규명하였다. 이를 바탕으로 e-Learning 교수자들이 생각하는 사이버대학의 교수자 지원체제에 대한 '중요도(importance)'와 '실행도(presence)' 조사를 위한 설문지를 작성하여 타당도와 신뢰도 검사를 실시하였다. 설문지를 활용하여 9개 사이버대학 84명의 e-Learning 교수자들을 대상으로 설문 조사를 실시하였고 연구 문제 1과 2를 알아보기 위해 평균과 표준편차를, 연구 문제 3을 알아보기 위해 종속(대응) 표본 t 검정을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 사이버대학의 교수자 지원체제의 중요도는 모든 영역에서 높게 나타났고 가장 높은 중요도를 보이는 영역은 학습자 평가 지원 영역, 가장 낮은 중요도를 보이는 영역은 상호작용 지원 영역이었다. 둘째, 사이버대학의 교수자 지원체제의 실행도 조사 결과, 가장 높은 실행도를 보이는 영역은 학습자 평가 지원 영역, 가장 낮은 실행도를 보이는 영역은 보상 시스템 지원 영역이었다. 셋째, 사이버대학의 교수자 지원체제의 모든 영역에서 중요도가 실행도에 비해 높게 나타났고 모두 유의미한 차이를 보여, 교수자 지원체제의 중요도에 대한 인식에 비해 상대적으로 실행도를 낮게 인식하였다. 넷째, 교수자 지원체제의 영역별 '중요도-실행도 분석' 매트릭스 결과 보상 시스템 지원, 교수자 연수 지원, 코스 운영 지원 영역이 노력 집중 지향 영역으로 나타났다. 다섯째, 교수자 지원체제의 항목별 '중요도-실행도 분석' 매트릭스 결과, 우선 노력 집중 지향 항목으로서 11개 항목이 규명되었다. 교수자 연수 지원 영역에서 e-Learning 및 사이버대학의 이해, 교수 설계, 효과적인 사이버 강의 기법, 상호작용 촉진법 이해, 사이버 수업 운영 항목이 나타났다. 코스 운영 지원 영역에서는 학습자 질의 응답과 사무 보조, 진도 및 학습 관리를 담당하는 조교 지원 항목이, 보상 시스템 지원 영역에서는 보상과 인센티브 항목이 나타났다. 이와 같은 연구 결과를 바탕으로 사이버대학의 질 관리를 위해 교수자 지원체제의 나아갈 방향성에 대해 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 교수자 지원체제의 영역별 총체적 접근을 통해 종합적이고 체계적인 지원이 필요하다. 즉, 체계적인 교수자 지원체제 프로세스를 구축하여 별도 교수자 지원 전담 인력이 e-Learning 교수자들의 요구가 무엇인지 정확히 수렴하고 그들의 요구 사항을 신속하게 처리하기 위해 9가지 교수자 지원체제 영역을 중심으로 체제적으로 지원해야 한다. 둘째, e-Learning 교수자의 자격 요건과 수행 업무, 역량을 모델링(modeling)하고 그에 따른 평가 기준을 공시, 일정 프로세스를 통해 과학적이고 체계적으로 평가하여 결과에 따른 보상을 제공하는 체계적인 보상 시스템 지원을 가동해야 한다. 셋째, 체계적인 교수자 연수 지원 시스템이 필요하다. 교육 전문가들로 구성된 설계 및 개발 전문가가 참여하여 요구분석을 통해 e-Learning 교수자들의 역할 수행에 효과적인 양질의 교육 컨텐츠를 개발하여야 한다. 또한 이를 바탕으로 전문 인력을 통해 학기전이나 학기 중에 정기적?비정기적 교육을 실시하는 체계적인 교육 프로세스를 수행해야 한다. 교육 컨텐츠로는 e-Learning 및 사이버대학 이해, 교수 설계, 효과적인 사이버 강의 기법, 상호작용 촉진법 이해에 대한 사항을 포함해야 한다. 넷째, e-Learning 교수자의 사이버 코스 운영을 지원하는 전담 인력을 배치하되 이들을 e-Learning 교수자의 재량에 따라 배치, 활용하도록 해야 한다. 특히 사이버 코스 운영 시 학습자의 질의에 대한 즉각적인 답변, 코스 운영에 대한 교재 준비나 보고서 업무 보조, 학습자의 진도 및 학습 관리를 보조하는 조교 지원이 반드시 필요하다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육공학·HRD전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE