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Dominick Argento의 연가곡 '봄의 노래' (Songs about Spring)의 연주자적 분석 연구

Title
Dominick Argento의 연가곡 '봄의 노래' (Songs about Spring)의 연주자적 분석 연구
Authors
유희정
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 Dominick Argento(1927∼)의 e.e.cummings의 시에 의한 5곡의 연가곡인 "Songs about Spring"(봄의 노래)를 연주자의 관점으로 분석, 연구한 논문이다. Dominick Argento는 현존하는 미국 성악 작곡가 중 대표적인 인물 중 한 사람으로, 특히 가곡과 오페라가 널리 알려져 있으며 현재에도 모든 작품들이 정기적으로 연주되고 있다. 1975년에 연가곡인 'From the Diary of Virginia Woolf'로 Pulitzer상을 수상함으로서, 국제적으로 가곡 작곡가의 명성을 알리기 시작하였다. 그의 작품에는 많은 부수음악과 14개의 오페라, 그리고 합창곡 등이 있으며, 1951년 그의 첫 연가곡인 "Songs about Spring"을 발표한 이후 현재까지 8개의 연가곡을 통해 59곡의 가곡을 발표하였다. 필자는 우리나라에 비교적 잘 알려지지 않은 Argento의 작품을 연구함으로서, 이 작품을 통하여 Argento의 초기의 음악적 특징을 살펴보고 이러한 특징들이 작품 속에 어떠한 방법으로 표현되었는지 알아보고, 이를 토대로 Argento가 현대 미국 예술가곡 역사의 중요한 작곡가임을 소개하려는 목적에서 이 주제를 택하였다. 논문은 크게 세 부분으로 나누었는데, I장 서론에서는 Argent의 생애와 그의 가곡의 일반적인 음악적 경향에 대해 언급하였고, II장 본론에서는 작품의 분석에 앞서 이 노래의 가사로 쓰여진 e.e.cummings와 그의 시상에 대한 소개와, 'Songs about Spring'의 분석을 통해 곡의 형식, 화성, 반주형태, 시의 음악적 표현 등을 악보예와 더불어 연구하였다. 마지막 III장에서는 이 작품에 대한 총체적인 설명으로 결론을 지었다. 그의 첫 번째 연가곡인 "Songs about Spring"은 e.e.cummings 시에 의한 5곡의 '봄의 노래'로 1950년, 즉 그가 Peabody Conservatory에 재학중일 때 작곡한 작품이다. 봄이라는 주제 하에 봄의 밝고 아름다우며 생동감 있는 느낌들을 표현한 연가곡이다. 자유로운 형식을 가지며 조성 안에서 다양하고 복잡한 화성의 사용으로 풍부한 색채를 띄고 있고 극적인 표현이 두드러진다. 무엇보다 시와 음악의 조화로운 결합을 추구한 작품이다. 이 작품은 1951년에 소프라노 Carolyn Bailey가 초연하였으며 3년 뒤 두 사람은 결혼하였고, 부인의 영향으로 성악곡의 작품을 주로 작곡하게 되었다. 이 연가곡은 그의 첫 가곡 작품임에도 불구하고 작곡가로서 음악적으로나 문학적으로 뛰어난 면모를 보여주며, 소프라노를 위한 연가곡으로서 많은 사랑을 받고 있으며 자주 연주되고 있는 작품이기도 하다. ;Dominick Argento, Composer-in-Residence at the University of Minnesota, has received considerable recognition as a contemporary American composer of operas and choral works. His Pulitzer Prize in 1975 for the song cycle focused national attention on him as an important composer of art songs as well. He realized that a profound feeling for the singing voice is at the roof of his compositional drive. It is moving to hear him describe the voice as the "original instrument, the one for which and with which music was invented." And it is reassuring that he should so thoroughly understand the vulnerability of the singer, the excitement and danger under which performance is undertaken, and the impossibility of separating a singer's personality from his instrument. He has suggested that self-discovery is the theme for much of his work. Hence, of his cycles for voice and piano, diaries and letters are the textual source for an idea with little precedent. Happily eclectic, whether calling for a major triad or a twelve-tone row, Argento's compositional style is essentially traditional. Given his Italian background, his love for literature, and the inspiration that comes with being married to a soprano, his works are also essentially lyrical, with a strong literary and theatrical thrust. At first acquaintance these songs seem difficult. A profusion of subtle detail, changing tempos and meters, intricate rhythmic patterns, and expression markings all take time to work out, especially in conjunction with the piano. But this intelligent and conscientiously crafted music works so well, performers will quickly realize that these difficulties, by virtue of the naturalness of the expression, are easily surmountable. In this study, the author has investigated Dominick Argento's musical life, musical features and his first work of song cycle; , the investigation to the music related to the poem that was expressed in his work and musical phraseology. , which is his first published work, was not written until he was almost 23 years old. Songs 1, 2 and 3 were composed in the summer of 1950 at the Cummington school of the Arts in Massachusetts where Hugo Weisgall, a staff member, had obtained a scholarship for him. The others were added in 1955. Soprano Carolyn Bailey who later became his wife gave the premiere performance of these songs and Argento was the accompanist in 1951 at Peabody Conservatory. This song cycle is light and lyrical. Formality wise the 4 pieces other than the fourth song "in Spring comes" take the modified strophe style with a repeated change in rhythm. Although the tonality in general is rather ambiguous, the audience can often feel them in various places in the piece. The ending of the piece finishes is a tonic chord of major note. The harmonics is based on a note and from there, it develops into a free progression towards the major note. Starting with a constant melody line, the music progresses into a variation. In Lines of emphasis, especially, application of high pitches and intervals are evident. In general, repetition of notes and basic scales are often used. Rhythm wise, each piece alternately uses either the waltz-type three beat rhythm or the more calm two beat rhythm. Syncopations, arpeggios, and pedal point techniques are also used frequently. The dynamic level of the piano part is effective and appropriate to the mood of the poem. The roles of the voice and the piano in this songs are equally important. Although is his first work, the song cycle shows high quality features both in literature and music. It would be the reason why many soprano choose Argento's this work to perform on the stage.
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