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심장 판막 수술 후 심장재활 교육 비디오 프로그램 개발

Title
심장 판막 수술 후 심장재활 교육 비디오 프로그램 개발
Authors
김경선
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
심장질환은 우리나라 사망원인의 3위를 차지하고 있으며 이에 따라 심장수술을 받는 대상자도 증가하고 있는 실정이다. 또한 심장수술은 선천적인 질환보다는 후천적인 질환 중심으로 변화되어 가고 있다. 심장 판막질환이나 관상동맥질환 등의 후천적 심장 질환은 수술과 관련된 심장 재활 교육 및 추후 관리가 질환의 재발, 재입원률 및 사망률 감소, 삶의 질 향상에 많은 영향을 미친다. 심장 판막 수술은 심내막염, 항응고요법과 관련된 출혈 및 색전증이 발생할 수 있으나 대부분의 병원에서는 퇴원 전 통증 조절, 식이관리, 운동 등의 영역에 대해 한정적으로 재활 교육이 이루어지고 있다. 또한 기존의 심장 재활 교육은 관상동맥 질환에 중점을 두고 입원기간을 중심으로 이루어지고 있어서 퇴원 후에는 외래방문 일자 및 지역적인 문제로 체계적으로 시행되는 심장 재활 교육은 현실적으로 한계가 있다. 따라서, 본 연구자는 심장 판막 수술 후 외래를 방문하는 환자에게 환자 자신의 자가 관리 능력 및 심장 재활의 필요성에 관한 인식을 고취시켜 인공판막과 관련된 합병증 발생 감소 및 삶의 질을 향상시키기 위한 효과적인 심장 재활 교육 비디오 프로그램을 개발하고자 하였다. 교육 프로그램에 관한 자료는 서울시내 3차 종합 병원 2곳에서 일차적으로 시행하는 심장 재활 교육 프로그램을 분석하였으며, 이를 토대로 하여 환자 스스로가 인공판막 병증을 이해하여 이로 인한 문제 발생을 감소시키기 위한 교육 비디오 프로그램을 개발하였다. 프로그램 교육 내용은 인공판막 병증의 이해, 심내막염 예방, 혈전색전증 예방, 항응고제 복용과 관련된 추후 관리의 내용으로 이루어졌으며, 교육 방법에 있어서는 일방적인 설명 형식의 재활 교육이 아니라 시청각 교육매체인 비디오 테이프를 이용하여 교육을 함으로써 시각적인 효과를 증가시켜 교육의 효율성을 최대한으로 하고자 하였다. 또한 교육 비디오 프로그램은 반복학습의 기회를 제공함으로써 심장 판막 수술 후 합병증 예방뿐 아니라, 환자의 이해 정도와 치료 행위를 이행하는 정도를 평가함으로써 환자, 간호사, 의료진에게 보다 폭 넓은 정보를 제공함은 물론, 심장 재활의 장애 요인을 파악함으로써 보다 진보된 심장 재활 교육 프로그램 개발에 공헌할 것으로 사료된다. 교육 비디오 프로그램 개발은 분석, 설계, 개발, 예비 수행, 평가 및 수정의 단계로 진행되었다. 분석 단계에서는 주제선정, 서울 시내 3차 종합병원 2곳과 국외 3곳의 심장재활 교육 프로그램 분석과 대상자의 요구도 조사로 이루어졌다. 설계 단계에서는 교육 목표와 교육 내용을 설정하여 이를 기반으로 시나리오를 작성하였으며 개발 단계에서는 개발팀을 구성하고 컴퓨터 그래픽 제작, 촬영, 녹화, 편집이 이루어졌다. 예비 수행 단계에서 개발된 심장 판막 수술 환자의 재활 교육 비디오 프로그램을 이용하여 예비 교육을 실시하고 학습자 대상으로 실시한 형성 평가 내용에 근거하여 내용을 수정, 보완하여 재편집한 후 비디오 교육 프로그램을 완성하였다. 개발된 비디오 교육 프로그램의 효과성 검증을 위해 실험군, 대조군에게 사전, 사후 평가를 통한 예비연구를 시행하였으며, 실험군에서 교육 비디오 프로그램 실시 후 지식점수가 증가하였으나 통계적으로는 유의한 차이는 없었다. 이는 예비 연구기간이 짧아 비디오를 통한 반복 교육이 이루어지지 않았기 때문으로 사료된다. 따라서 병원에서 시행되는 심장 재활 프로그램에 참여할 수 없는 대상자들에게 개별적으로 보급되어 심장 판막 수술과 관련된 지식 증대 및 이상적인 치료행위 이행에 도움을 줄 것이며 이에 따라 심장 판막 수술 환자들의 합병증 예방과 재입원 및 재수술률의 감소를 가져올 수 있을 것으로 기대된다. 이상의 연구결과를 바탕으로 연구자는 본 교육 비디오 프로그램을 기초로 한 교육 매체 개발 및 효과검증 연구와 적극적이고 체계적인 심장 재활 교육 프로그램을 실시를 제언하는 바이다. ;Of recent, there has been a shift in the incidence of cardiac surgery from congenital to acquired heart disease. Of the acquired disorders, coronary and valvular heart disease has shown a steady increase. Accordingly, there has been a need for a cardiac rehabilitation program to enhance the effectiveness of the follow up care with the ultimate goal of preventing disease relapse, re-admission, enhancing quality of life and reducing mortality. Primary cardiac rehabilitation, which consists of pain control, dietary regulation, and exercising, was mainly limited to the duration of postoperative hospitalization until discharged. This was due in part to the difficulty of implementing a continued systematic cardiac rehabilitation program after discharge. Cardiac rehabilitation programs currently in operation are mostly tailored with coronary bypass patients in mind. However, a substantial volume of valvular heart disease patients exist. The care of these two patient groups mostly overlap but distinct differences do exist. The purpose of this study was to develop an outpatient cardiac rehabilitative program for valve surgery patients. It was hoped that the program would enhance the patients ability for self management and by impressing upon the importance of disease prevention, the rate of adverse events and complications in the long run could be lessened. The educational program was based on materials already in use in a busy university hospital setting in which an educational video was being used. The video tape served as an educational media for enhancing patient understanding of their condition thereby inducing better cooperation and motivation in the active prevention of adverse events, such as bleeding complications, thromboembolism, and infective endocarditis. The effectiveness of patient education through this media was enhanced by means of visual presentation and repetition of the important aspects of the educational contents to thoroughly familiarize the patients with what they should know. The steps involved in the present research included analysis, planning, development, feasibility pilot study, assessment and final adjustment. In the analysis phase, the theme was selected, assessment of already existing cardiac rehabilitation programs and potential candidates were selected. In the planning phase the objectives and the contents of the education were selected. In the development phase, a team of researchers focused on developing the computer graphic, video taping, recording, and editing. In the feasibility phase, a pilot study was carried out on cardiac valve surgery patients to assess the effectiveness of the study protocol after which additional adjustments were made as necessary. The video education program was mainly used for the benefit of patients operated on for valvular heart disease in hospital, but its use may also be extended to patients unable to participate in this program thereby potentially expanding the impact of its influence within the general community, augmenting the motivation to actively participation in the long term care in a positive manner. The current video program will require further changes and improvements to enhance its educational value. Furthermore, critical assessment and feed-back will be needed to develop the desired ideal program. This study was successful in increasing the awareness of the need for a video program to systematically and actively manage postoperative valvular heart disease patients in the outpatient clinic.
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