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자금세탁의 규제 방안에 관한 법적 고찰

Title
자금세탁의 규제 방안에 관한 법적 고찰
Authors
손현
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 법학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 현행 자금세탁방지관련법률과 금융정보분석원의 조직과 작용에 대한 검토, 그리고 새로운 자금세탁의 기법으로 떠오르고 있는 사이버 자금세탁에 대한 검토를 통하여 바람직한 자금세탁의 규제 방안을 모색하고자 한다. 자금세탁이란 일반적으로 범죄행위로부터 취득한 자금의 출처를 숨겨 적법한 것으로 위장하는 행위를 의미하는데, 이러한 자금세탁을 적발·예방하기 위하여 이루어지는 법적·제도적 장치로서, 사법제도, 금융제도, 국제협력을 연계하는 종합적인 규제체계를 자금세탁방지제도라 한다. 이러한 자금세탁방지제도는 우리나라의 경우, 특히 부패통제의 측면에서 반드시 필요하다고 본다. 우리 나라의 현행 자금세탁방지관련법률은 자금세탁방지체계의 국제적 표준을 이루고 있는 FATF의 40개 권고사항에 크게 미치지 못하고 있는 실정이다. FATF의 권고안이 법적 기속력은 없으나 최근 FATF가 자금세탁방지에 비협조적인 국가(NCCT)에 대한 금융·경제적 제재조치를 경고함에 따라 FATF의 권고사항을 바탕으로 하여 현행 자금세탁방지관련법률의 내용과 문제점 그리고 최근 이루어지고 있는 개정작업의 내용의 검토가 필요하다고 본다. 자금세탁의 규제방안과 관련하여 형사법적, 국제법적 논의는 어느 정도 이루어지고 있으나, 각국의 금융정보분석기구의 조직과 작용에 대한 행정법적인 접근은 전무한 실정이다. 따라서 본 논문에서는 우리나라의 금융정보분석원의 역할을 중심으로 자금세탁의 규제방안을 검토하고자 한다. 특히, 금융정보분석원의 작용과 관련하여 현재, 외환거래에 대해서만 이루어지고 있는 계좌추적권에 대한 검토를 통하여 이를 확대 부여하는 방안에 대해 살펴본다. 행정기관에 의한 계좌추적권은 권력적 행정조사작용으로서 프라이버시권, 영장주의, 금융실명제 등과 같은 여러 가지 법적 문제점들이 제기되고 있다. 이러한 법적 문제점들과 국내 다른 행정기관의 계좌추적권현황에 대한 검토를 통하여, 행정기관에 의한 계좌추적권의 행사시 요구되는 바람직한 범위와 한계를 설정하고자 한다. 또한 최근 자금세탁의 규제를 위한 수단으로 도입이 논의되고 있는 고액거래신고의무제, 고객주의의무제도, 혐의거래보고대상자의 확대 문제 등을 살펴본다. 특히, 고객주의의무제도의 도입방안으로 금융정보분석원의 금융기관에 대한 행정지도의 형식으로 도입하는 방안을 제시하고자 한다. 그리고 새로운 자금세탁기법으로 떠오르고 있는 사이버 지불수단을 이용한 사이버 자금세탁은 금융기관과 같은 매개체를 전제로 하여 이루어지는 종래의 자금세탁 규제 방법으로는 실효성을 거두기 어렵게 되었다. 따라서 이러한 사이버 자금세탁에 대한 새로운 규제 방안에 대한 검토가 필요하다.;This paper aims to critically examine the organization and the effects of Korea Financial Intelligence Unit and the current legislation, the Anti-Money Laundering System in Korea. It also seeks the ways to regulate the increasingly popular cyberlaundering. Money laundering can be normally defined as an illegal act of concealing the source of illegally earned money through criminal activities. The Anti-Money Laundering System in Korea refers to the synthetic systematic tool relating the justice system, economic system and international cooperation. Such system for preventing any possible money laundering is in a dire need in South Korea in regards to its commitment to control the corruption. The current Anti-Money Laundering System in Korea is severely below the 40 recommendations made by FATF(Financial Action Task Force on Money Laundering), the international standard in the area. Although the recommendations by FATF are not legally binding, the recent warnings given by FATF of measures to be taken with respect to countries that do not or insufficiently comply with the FATF Recommendation calls for a more concrete analysis of the content and the problems in reformation of the policies in preventing money laundering in South Korea. Although there are some discussions taking place in the perspective of criminal and international law in regulating and preventing money laundering, there is still no discussion on the financial intelligence units' organizations and its effects from the perspective of administrative law. This paper also examines the ways to broaden the rights in the process of tracking down the bank accounts, which currently only takes place in dealings with foreign currency in Korea. Many problems committed by the administrative body in regarding the issue of rights to privacy, the use of real names in financial transactions and the system of warranty, are brought up to surface. Through examining such legal dilemma and the status of tracking down the accounts by other administrative bodies, this paper proposes to set the proper range and the limit of the rights that these administrative bodies may exercise in such process. Also, it observes the broadening problems in the policies, which recently gained more attention as methods in regulating money laundering- the currency transaction report, customer due diligence and the application of reporting of suspicious transactions to the designated non-financial business and professions. And the relatively new method of money laundering, using the cyber payment methods, made the old ways of regulating money laundering ineffective. Therefore, a new analysis for these cases of cyberlaundering needs to be addressed.
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