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리듬활동을 이용한 과제수행력 증진에 관한 연구

Title
리듬활동을 이용한 과제수행력 증진에 관한 연구
Authors
하승희
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
음악은 다양한 기능을 가지고 있고 최근에는 음악의 치료적인 기능이 부각되면서 음악활동의 다양한 효과를 증명하고 적용하기 위한 연구들이 진행되고 있다. 본 연구는 음악의 기본 요소 중 리듬이 과제수행력에 어떠한 효과를 가지는지를 연구하였다. 연구의 목적은 리듬활동이 아동들의 과제수행력 향상에 영향을 주는가를 검증하는데 있다. 연구대상은 초등생 4,5,6 학년 총 5명이며, 이들은 10주간 동안 개인세션 10회와 그룹세션 10회에 참여 하였다. 개인세션과 그룹세션은 리듬악기연주활동, 리듬즉흥연주활동, 노래와 찬트 부르기로 구성되었다. 실험전과 실험후의 주의집중력과 단기기억력, 청각적 기억력과 음악지각·인지력 검사를 실시하였다. 본 연구의 결과, 개인별로 차이가 있었지만 실험 전에 비해 실험 후에 선택적 주의집중 지속시간에 있어서는 16.68%의 향상이 있었다. 단기기억력검사는 단순하고 반복적인 멜로디와 리듬으로 노래를 만들어 사전, 사후 각각 두 곡을 부른 후 단어를 순서에 맞게 몇 번째 까지 기억 하는지 검사하였는데 그 결과 평균 12%의 단어를 더 암기 할 수 있었다. 음악지각·인지력 검사에서는 평균 11.73%의 증가를 보였다. 특히 주의 집중력의 시간의 향상과 단기기억 검사나 음악지각·인지력검사의 향상은 음악적인 능력의 향상을 의미하면서 동시에 다른 과제의 수행에 있어서도 중요한 요인이 됨으로 아동들의 과제 수행에 리듬활동이 긍정적인 영향을 줄 수 있다는 것이 검증된 것이다. 이러한 결과를 바탕으로 일반 아동뿐 아니라 주의집중력이 부족하여 학습과제를 수행하는데 어려움이 있는 아동들에게도 음악리듬활동을 적용하여 아동들의 집중력과 기억력을 향상시킴으로서 주어지는 학업에 도움이 될 수 있을 것이다. ;Recently music's function for treatment has been more emphasized and many studies have been doing to prove the various effects of music. Music class of the elementary school should be changed to lead students to participate in class naturally and give much musical experience to the students. These musical activities will enable children to improve children's learning ability. The objective of this article is to make it easier for the teachers to form a musical teaching program and to verify that the rhythmic music activities can improve the learning ability of the primary school children. For this study six elementary school students had been participated in 10 times' private session and 10 times' group session during 10 weeks. Music session was composed of rhythmical performance, impromptu performance and singing chant. After 10 weeks music session, tests was done in order to measure the ability to concentrate, short term memory, auditory memory and musical perception and cognition. In the test the ability after the session was compared with the ability before the test. In conclusion there had been significant improvement of the ability to concentrate, short term memory, auditory memory and musical perception and cognition, admitting individual deviation. As childrens' ability of the concentration is one of the main factors of the improvement in short term memory and musical perception and cognition, rhythmical music activities can be used to improve the abilities of the concentration. On the basis of this result, the children who have difficulty in the class because of the lack of the ability to concentrate can improve their concentration and by participation in the rhythmical music session.
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교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
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