View : 10 Download: 0

Chopin의 Ballade Op.23과 Op.52의 분석 연구

Title
Chopin의 Ballade Op.23과 Op.52의 분석 연구
Authors
표민성
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
쇼팽(Frederic Francois Chopin, 1810-1849)은 19세기 낭만주의 시대의 대표적인 작곡가로 주로 피아노 음악에 주력하며 낭만음악의 진수를 보여준 작곡가이다. 형식적이고 명료한 특징을 지녔던 고전주의와 대조적으로 주관적 감장표현을 위한 자유로움을 추구하던 낭만주의 시대에는 절대음악이 쇠퇴하면서 새로운 음악 장르들이 생겨나게 되었다. 또한 산업혁명으로 인한 중산층의 증가로 피아노가 대중화가 되고 악기의 개량으로 인해 기악 음악 중 피아노 음악이 크게 사랑받았다. 이런 시대 상황에 부합하며 쇼팽은 자신만의 새로운 장르를 만들어내고 낭만적 정서에 맞는 여러 작품들을 작곡함으로 당시의 새로운 피아노 음악을 주도하게 되어 그의 작품이 인정받게 되었다. 본 논문은 졸업연주 곡목 중 쇼팽의 발라드 작품 23 사단조와 작품 52바단조를 중심으로 그의 피아노 음악의 특징과 발라드 장르의 역사와 특성을 살펴보고 이 두 작품의 분석을 통해 쇼팽의 특징적인 음악적 요소들 이 문학과 영향관계가 있는 발라드에서는 어떻게 나타나는지 살펴보았다. 발라드는 이야기의 요소를 포함하는 짧은 노래 혹은 문학 장르로서는 서사시를 말하는데 쇼팽은 자신의 발라드 4작품을 통해 문학 작품에서 받은 영감과 시의 전개 방식 둥을 소리를 통해 서술하듯이 표현하였다. 쇼팽은 19세기 전까지 성악곡에 한정되어 있던 발라드라는 장르를 최초로 피아노를 통해 기악작품에 적용하였으며 자신의 발라드에서 특정 형식에 얽매이지 않고 자신만의 아름답고 서정적인 벨 칸토 창법의 선율, 파도치는 듯 한 반주형, 다양한 화성적 변화로 인한 급격한 전조, 반음계, 템포 루바토, 모방기법과 동형진행, 대위법적 기법 등 자신의 음악적 특징들을 충분히 발휘하였는데 4작품은 모두 3박자씩 나누어지는 겹박자로 되어있고 곡의 후반으로 갈수록 고조되며 마지막에 화려한 코다를 가지는 공통점을 지닌다. 그 중에서 Op.23과 Op.52는 발라드의 성격이 충분히 드러나는 작품이라 할 수 있다.;Frederic Francois Chopin(1810-1849), born in Poland, represents the very spirit of Romanticism through his piano compositions. The Romantic Era, following on the heels of Classicism, not only succeeded many elements from the previous period but also further expanded and developed those musical ideas, genres, and musical languages. However, Romanticism differed from the structures, well-balanced thematic materials, and symmetry in form of the classical period and pursued free forms. The representative genres of the Romantic era were art songs, character pieces, symphonic poems, and program music that has simple single movement form. In instrumental genres, piano music was loved by both creators and listeners for two reasons. The first one is that piano became popular in the middle class which was increased through the "Industry Revolution" and the second one is that piano was developed as highly in its function and size as creators could express their inner feelings. In this thesis, Op.23 and Op.52 ,two representative ballades of Chopin will be analyzed in order to ascertain the salient characteristics of the ballad as a genre and his piano music. Ballade, as a genre, had been used as a vocal form until the emergence of Chopin's four ballades for piano in 19th century. His ballades are instrumental music in a narrative style which is similar to the way of procedure in the literary ballades. His four compositions share many commonalities. First, they are all inspired by literature, though they do not take direct quotes from the particular literature. Second, in terms of the form, they do not follow any particular structure. Third, they all contains a brilliant coda at the end. Many other musical gestures, such as the frequent occurrence of syncopation, hemiola, polyrhythm, innovative harmonic languages, ambiguous tonality, rubato, and cantabile melodic lines, all reflects the Romantic phenomenon. Ballade Op.23 and Op. 52, Written in a free three part fTucture with narrative style, contain all of Chopin's piano musical style. They show ornamented cantabile melody, innovative harmony, various rhythmic interests, tempo rubato, and abundant use of pedal. Therefore, ballade Op.23 and Op.52 can be regarded as great compositions which reveal Chopin his own character of music well.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE