View : 13 Download: 0

사범대학 음악교육과의 교육 과정 연구

Title
사범대학 음악교육과의 교육 과정 연구
Authors
최희정
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
교육의 질을 결정하는 데 있어 교사의 역할이 중요하다는 점은 다양한 연구를 통해서 지적되어 왔다. 학교 교육의 수월성을 확보하기 위해서는 전문적인 자질과 능력을 갖춘 교사가 필요하며, 이는 교사 양성 교육 과정을 통해 실현될 수 있다. 따라서 본 연구는 중등 음악 교사를 양성하는 사범대학 음악교육과 총 8개교의 교사 양성 교육 과정을 분석함으로써 시행되는 교육 과정의 현황을 파악하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 사범대학 음악교육과의 교육 과정 현황을 파악하기 위하여, 교육 인적 자원부의 「교원 양성 기관 현황」자료를 바탕으로 우리 나라의 중등 음악 교사 양성 기관의 현황을 살펴보았으며, 음악교육과가 설치된 사범대학 총 8개교의 2003학년도 요람을 수집하여, 대학별 교육 목표의 특징을 파악하고, 교육 과정의 내용을 편제와 내용 현황으로 나누어 분석하였다. 사범대학의 교육 과정 편제는 교양, 교직, 전공 교육 과정의 세 영역으로 나누어지며, 교직은 교육 이론 과목과 교육 실습 과목으로, 전공은 교과 내용학 과목과 교과 교육학 과목으로 구분된다. 따라서 본 연구에서는 교육 과정 편제에 따라 이수학점의 편성 현황을 살펴보고, 교육 인적 자원부에서 고시하고 있는「교직 교육 과정의 과목과 이수학점」및「기본이수과목」규정의 운영 현황과 전공 개설 교과목의 과목 수 및 학점 수 현황 등을 분석함으로써 중등 음악 교사 양성 교육 과정의 내용 현황을 파악하고자 한다. 사범대학 음악교육과의 교육 과정의 분석 결과에 근거한, 본 연구의 결론은 다음과 같다. 1. 우리 나라의 음악 교사 양성 기관의 현황을 분석한 결과, 음악교육과가 설치되어 있는 사범대학이 총 8개교(총 245명), 교직이수 과정이 설치되어 있는 음악대학이 총 39개교- 68개의 전공(총 261명)이며, 일반대학의 음악교육과가 총 1개(총 30명), 교사자격증 취득이 가능한 교육대학원 음악교육 전공이 총 50개교로, 이상 총 98개의 기관에서 음악 교사 양성 교육이 이루어지고 있었다. 2. 사범대학 음악교육과의 교육 목표를 분석한 결과, 모든 사범대학은 전문성을 갖춘 유능한 음악 교사의 양성을 교육 목표로 하고 있으며, 대부분의 사범대학이 음악적 지식과 실기 능력의 배양과 교사로서의 자질과 사명감의 함양을 강조하고 있는 것으로 나타났다. 그러나 예비 음악 교사로서 갖추어야 할 개인적 자질과 음악적 능력 및 자질 그리고 전문적 자질 등 교사 양성 교육에서 제시하는 교육 목표의 내용은 구체적으로 명시되어 있지 않은 것으로 나타났다. 3. 사범대학 음악교육과의 교육 과정 편제 현황을 분석한 결과, 교양, 교직, 전공 교육 과정의 이수학점은 대학별로 큰 차이를 보였으며, 특히 교양과 전공 교육 과정의 대학별 이수학점의 차이는 더욱 큰 것으로 나타났다. 또한 전공 교육 과정 중 교과 내용학 과목의 비중이 컸으며, 반면 전공 교육 과정 중 교과 교육학 과목과 교직 교육 과정 중 교육 실습 과목의 비중은 매우 낮은 것으로 나타났다. 4. 사범대학 음악교육과의 교육 과정 내용 현황을 분석한 결과, 대부분의 사범대학이 교육 인적 자원부에서 고시한 「교직 교육 과정의 과목과 이수학점」의 규정은 이행하고 있었으나, 「기본이수과목」의 규정은 지켜지지 않는 것으로 나타났다. 전공 교육 과정의 대부분은 교과 내용학 과목으로 되어 있었으며, 상대적으로 교과 교육학 과목은 부족한 것으로 나타났다. 또한 전공 교육 과정인 교과 내용학의 개설 교과목 수 및 학점 수를 분석한 결과, 전통음악 영역의 교과목은 서양음악 영역의 교과목에 비하여 매우 부족한 것으로 나타났다. 교과 교육학의 개설 교과목 수 및 학점 수를 분석한 결과, 음악 교육학 영역의 교과목 과목 수 및 학점 수가 가장 많았으며, 서양음악 영역과 전통음악 영역의 순서로 교과목 과목 수 및 학점 수의 비중을 차지하는 것으로 나타났다. 본 논문에서 연구된 사범대학 음악교육과의 교육 과정이 현재의 교사 양성 교육을 진단하고, 바람직한 교사 양성 교육 과정의 방향을 제시하는데 있어서 중요한 기초 자료로 활용되길 기대한다. ;It has been pointed out through various researches that the role of a teacher is important to determine the quality of education. The efficiency of school education, by the well-prepared teacher who can be professional through the curriculum of teacher training. The purpose of this study is to for secondary music teacher training analyzing 8 colleges of education in korea. To clarify the present condition of the curriculum in colleges of music education, this research examined the status of training institutions of music teacher based on 『The state of teacher training institutions』 issued from the Ministry of Education and Human Resources Development. Also this research analyzed the curriculum into courses and contents, and examined the objects of education of each college through their handbooks of the year 2003. The curriculum in colleges of education consist of liberal arts, major course, and teacher training course; major course consists of regular course subjects and educational course subjects, while teacher training course consists of teaching theory subjects and teaching practice subjects. This research accordingly analyzed the present state of credits assigned to the three fields of the curriculum, and studied the fulfillment of the notifications of the Ministry of Education and Human Resources Development, 『The subjects of teacher training courses and the numbers of credits』 and 『General requirements』, and also studied the numbers of major courses and the credits of each college to clarify the contents of the curriculum of music teacher for secondary school. The results of this study based on the analysis of the curriculum in colleges of music education are as follows; Firstly, the study on the training institutions of music teacher proved that 8 colleges of education opened courses of music education, while 39 colleges of music opened teacher training courses with 68 majors; 1 college opened the major of music education, and 50 graduate schools of education which licensed teacher opened courses of music education, summed into 98 institutions. Secondly, the study on the objects of the colleges of music education proved that these institutions aimed to train professional and distinctive music teacher, and emphasized the cultivation of musical knowledge and practical technique, and the development of the characteristics and senses of duty for music teacher. However they lacked in the contents of the objective of education presented in teacher training courses, such as the personal and professional features, and musical ability for preparative teacher. Thirdly, the analysis on the present condition of the curriculum in colleges of education proved that the credits assigned to the three fields -liberal arts, major course, and teacher training course- of the curriculum of each college were out of balance; the disparity of credits assigned to liberal arts and major course was particularly distinctive depending on colleges. Colleges of music education tended to concentrate on regular course subjects, lacking in educational course subjects and teaching practice subjects. Fourthly, the analysis on the curriculum of colleges of music education proved that almost all colleges of music education fulfilled the regulations of 『The subjects of teacher training courses and the numbers of credits』, while they did not tend to fulfill those of 『General requirements』 notified by the Ministry of Education and Human Resources Development. Most of the major courses were regular course subjects, relatively lacking in educational course subjects. Also the analysis on the numbers of regular course subjects and its credits proved that the numbers of traditional music subjects were considerably fewer than those of western music subjects; the analysis on the numbers of educational course subjects and its credits proved that subjects of music education and its credits were followed by those of western music and its credits, and by those of traditional music and its credits. The present condition of the curriculum in colleges of music education examined through this research is expected to be applied to examine the status of teacher training, and to present a new direction in the curriculum for efficient teacher training.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE