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디지털 미디어 시대의 아우라 경험에 관한 표현 연구

Title
디지털 미디어 시대의 아우라 경험에 관한 표현 연구
Authors
이재원
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
예술에 있어서 아우라는 주요한 용어로서 쓰여진다. '어떤 예술작품이나 물건에서 느껴지는 분위기, 혼, 모방할 수 없는 특유의 기운, 창조성이 느껴지는 유일무이성, 즉 예술작품의 고유한 특성 혹은 미적 아름다움'을 뜻한다. 예술을 표현하기 위해 작가는 무한한 고뇌와 창조로서 작품을 승화하므로 그 곳에서 풍기는 아우라는 작가만의 특별한 분위기로서 나타난다. 이것이 수용자와 상호작용 되었을 때 작품에 표현된 아우라는 큰 의미로 다가온다. 19세기 사진과 인쇄술의 발달, 영화의 발명 등 매체와 산업기술의 발달에 의한 예술이 가지고 있던 유일성이라는 아우라는 사라졌지만, 새로이 복제예술에 대한 가치를 인정하고 새로운 개념의 아우라를 인식하게 되었다. 매체가 바뀌어도 예술적 표현에 있어서 아우라의 의미는 근본적으로 같다고 볼 수 있으며, 이러한 가설은 디지털 매체가 새로이 그 맥을 잇고 있는 현재에도 유효하다. 현재의 예술적 특징은 시간과 공간의 개념이 자유로워지고 관객이 능동적으로 작품에 참여하도록 유도하는데 있다. 능동적 유도는 인간의 감성을 디지털과 융합 시키는데 주요한 역할을 한다. 인간의 감성에 대한 연구는 이전부터 계속되어 왔으나 디지털매체의 발전에 따른 감성과 디지털의 융합은 새로운 형식의 아우라 경험을 제공하는 장(場)으로서 역할을 하게 되었다. 본 연구에서는 디지털 미디어 시대의 아우라 경험을 발견하는데 의의를 둔다. 디지털이 가지고 있는 특징을 통해 아우라와의 관계성을 분석하고 실행적 측면으로 아우라 감성표현을 중심으로 실험적인 인터랙티브 미디어 작품을 제시한다. 본 연구의 요약은 아래와 같다. 제1장 서론에서는 본 연구의 배경목적과 연구내용, 연구 범위 및 방법에 대하여 서술하였다. 제2장 본론에서는 문헌조사와 인터넷 검색 정보, 선행 연구 분석을 통하여 예술에 있어서 아우라에 관한 이론 체계를 정립하였다. 첫째, 아우라의 이해를 돕기 위해 발터 벤야민의 아우라를 기반으로 개념과 의미를 살펴보았다. 둘째, 전통예술에서의 아우라의 의미와 기계복제 시대의 사진과 영화의 등장으로 변화된 아우라의 의미를 살펴보았다. 셋째, 미디어 제작에 있어서 활용될 이론적 연구로써 아우라의 경험과 무의지적 기억을 심리학적 관점으로 고찰 하였다. 넷째, 디지털 미디어 시대의 아우라를 재해석 하고, 물리적, 예술적 시공간의 관계에 대한 개념과 디지털 미디어 시대에서 변화된 시공간의 관계가 아우라 경험에 어떠한 영향을 미치는지에 관찰하였다. 또한 디지털 미디어 시대에서 아우라 창출에 대한 방법과 상호작용성에 대해 고찰하였다. 제3장 실행적 측면으로는 본 연구의 이론을 기반으로 아우라 창출과 경험을 위해 관객이 직접 참여할 수 있는 실험적 인터랙티브 작품을 제작하였다. 아우라 창출의 이론을 구현하기 위해 웹상에서 가상공간으로 제안하였으며, 공간의 확장과 몰입감을 증대시키기 위해 대형 스크린 또는 프로젝션을 이용한 설치작업이 되도록 하였다. 마지막 제4장에서는 본 연구의 동기와 주제, 과정 및 방법 등을 요약하여 제시하고, 디지털 시대의 아우라에 대한 가치와 미래에 대하여 언급하였다. 본 연구의 목적은 다양한 분야에서 발전하고 있는 디지털 미디어 아트의 아우라에 대한 주요점을 발견하고 새롭게 변화된 디지털 시대의 아우라 경험을 고찰하여 직접 체험할 수 있도록 작품을 제작하는 것이다. 작품은 물리적인 시공간의 한계를 넘어 다양하고 복잡한 인간관계와 상호작용을 실현하는 실험적 범위로써 규정하였다. 이번 연구를 통해 예술가에게 주어진 새로운 가치와 역할에 대하여 고민하는 계기가 되었으며, 다양한 창조력으로 예술가들의 폭 넓은 연구가 지속되길 바란다. ;The word "Aura" is used as one of essential terms in Art. It means "an atmosphere that can be sensed from a certain work of Art or an object; a unique source of energy that cannot be imitated; soleness with feeling of creativeness in other words, unique characteristics or esthetic beauty of a work of Art." As an author or an artist sublimate his or her ceaseless agony and creative power into a work to express his or her world of Art, the aura emanating from the work comes into being as the distinctive atmosphere that only the author or artist can have. When this has an interactive encounter with a recipient, the aura expressed in the work comes nearer to give a greater meaning. The aura in the aspect of soleness that could be found only in Art has disappeared since the nineteenth century due to development of mass media and industrial technology including development of printing technology and invention of motion picture. However, the new concept ofaura has been recognized as the value of replica art has been newly acknowledged. It can be said that, although the medium is changed, the meaning of aura is still the same basically in artistic expression, and furthermore this supposition remains valid at the present time where digital media newly takes the baton. The prevailing trend in Art at the present time is to have the concepts of time and space more liberalized and to induce spectators to participate in the works. Active inducing serves a key role for fusing human sensations into digital media. Although the studies on human sensations have been long since made continuously, fusion of sensations and digital media as a consequence of development of digital media provides a place in which a new form of aura can be experienced. The aim of this study is to discover the experience of aura in digital media age. In this study, the correlation with aura is analyzed through the characteristics of digital media to present an experimental interactive media work based on the esthetic expression of aura in the practical aspect. This study can be summarized as follows: First, the concept and the meaning of aura are reviewed based on the aura as defined by Walter Benjamin in order to help understanding of aura. Secondly, the meaning of aura in traditional art and the meaning of aura as changed as a result of appearance of photography and motion picture at the mechanical reproduction age are examined. Thirdly, the experience of aura and memory without volitional power are considered in the perspective of psychology as a theoretical study that can be utilized in production of media. Fourthly, the aura in the digital media age is re-interpreted, and an observation has been made to the issue of how the concept for the correlation of time and space, physical as well as artistic, and the corrections of time and space as changed in the digital media age give impact on the experience of aura. In addition, an attention has been given to the method of creating aura and nature of interaction in the digital media age. Fifthly, an experimental interactive work has been made based on the theory of this study in the practical aspect, in which spectators themselves can participate in order to create and experience the aura. A virtual space is offered in the web in order to realize the theory of creation of aura, and also installation work utilizing a large screen or projection is prepared in order to improve expansion of space and sense of absorbedness. The objective of this study is to discover the essential elements of aura in digital media art, which shows significant development in various areas, and to produce a work with which the aura can be experienced by examining the experience of aura newly changed in the digital age. The work is provided for to the experimental extent that can realize the various and complicated human relations and interaction beyond the physical limit of time and space.
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