View : 22 Download: 0

사설 과학 영재 교육원생의 과학 영재성 판별 및 부모의 특성에 관한 연구

Title
사설 과학 영재 교육원생의 과학 영재성 판별 및 부모의 특성에 관한 연구
Authors
배남주
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The research is designed to find out if students in proprietary school for young genius might have talent in science and study their parents' characters in order to furnish source materials to development plans of elementary science education for young genius. It was carried out with 188 elementary students in the fifth and sixth grade who go to the proprietary school for young genius in science. It shows their level of high intelligence in science using examination papers. Especially, A question survey was conducted with the 62 of their parents to find out the parents' consciousness of the science education for young genius and the environment of the education. It used two way ANOVA and X2 in SPSS 10,0 statistical program for sourse analysis. According to the research, these results are followed. First, the study showed that 48.4% of the students was sorted out as young genius in science. Second, it seems that most parents think their children have special talent in science regardless of their children's real ability. That kind of thought seems to cause the parents to give their children a special opportunity for early science education for the gifted children. Third, parents of the students who go to the proprietary school for young genius are likely to have tendancy to agree that the special education for the gifted children in science is necessary and that the education works. Fourth, other than school education, most number of parents is known to use the method of reading science books to develop their children's latent faculties in science. Fifth, The quality of education program is their most considered criterion in selecting school. Most parent also might give their children an opportunity for science education when the children have strong desire and willingness to get the education. In conclusion, in spite of the existence of public schools for young genius in science, most parents seems to seek the proprietary school for their children . it is because the number of the proprietary school is below its demand. More public school for young genius in science should be built. ;본 연구는 서울 시내 사설 영재 교육원생의 과학 영재성 판별하고 부모의 과학 영재 교육에 대한 인식과 과학 교육 환경 구성의 특성을 조사하여 초등학교 과학 영재 교육의 발전을 위한 기초적인 자료 제공을 목적으로 하고 있다. 연구 대상은 사설 과학 영재 교육원에 다니는 초등학교 5, 6학년 학생188명이며, 초등 과학 영재성 판별 검사지를 이용하여 과학 영재성을 검사하였다. 그리고 사설 영재 교육원생의 부모 62명을 대상으로 과학 영재 교육에 대한 인식과 과학 교육 환경 구성에 대한 부모의 특성을 설문지를 이용하여 조사하였다. 자료분석은 SPSS 10.0 통계 프로그램으로 이원 변량 분석(two-way ANOVA)과 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 사설 과학 영재 교육원생의 과학 영재성을 판별한 결과, 과학 영재로 판별된 학생은 전체의 절반 정도로 사설 영재 교육원에 대한 일반인들의 우려와 달리 과학 영재로 판별된 학생들이 영재 교육을 받고 있었다. 이와 같이 과학 영재들이 사설 교육 기관을 통해 과학 영재 교육을 받고 있는 것은 과학 영재들이 교육받을 수 있는 과학 영재 교육 기관이 매우 부족하다고 볼 수 있다. 둘째, 사설 과학 영재 교육원생 부모들은 자녀의 과학 영재성 여부와 관계없이 자녀에게 과학 영재성이 있다고 인식하고 있었다. 셋째, 사설 과학 영재 교육원생 부모의 학력은 대부분 대졸 이상 이었으며, 월평균 수입은 과반수 이상이 450만원 이상으로 나타났다. 따라서 부모의 학력과 경제력이 자녀의 과학 영재 교육 환경 구성과 관련 있는 것으로 추정된다. 넷째, 사설 과학 영재 교육원생 부모들은 과학 영재 교육의 필요성과 효과에 대해서 매우 긍정적인 인식을 갖고 있었으며, 과학 영재의 특성을 과학 지식과 성적의 우수성보다는 창의성과 과학에 대한 흥미로 인식하고 있었다. 자녀가 영재로 판별된 부모는 그렇지 않은 부모에 비해 영재 교육 설명회 등에 더 적극적으로 참여하는 것으로 나타났다. 다섯째, 사설 과학 영재 교육원생 부모들이 자녀에게 주로 제공하는 과학 교육 방법은 독서, 과학관이나 과학 전시회 관람 등이었으며, 자녀의 과학 영재 교육 시작 시기는 주로 초등학교 저학년 때부터였다. 또한 자녀의 관심과 흥미를 고려하여 자녀에게 자율적인 과학 영재 교육 환경을 구성해주었다. 여섯째, 사설 과학 영재 교육원생 부모들은 자녀의 사설 과학 영재 교육 기관을 선별할 때 주로 교육 프로그램의 내용을 기준으로 삼았다. 또한 대부분 영재 교육에 만족하였으며 그 이유는 자녀의 과학에 대한 흥미와 관심이 증가하였기 때문이다. 위와 같은 결론에 따라 과학 영재 교육의 발전을 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 앞으로 과학 영재들을 충분히 수용할 만한 과학 영재 교육 기관이 더 많이 확보되어야 할 것이다. 둘째, 특히 경제력이 뒷받침되지 않는 과학 영재들을 위한 정책적 배려 차원에서 국가적 차원의 공교육 기관이 더 많이 생겨나야 할 것이다. 셋째, 사설 과학 영재교육원생의 부모들과 같이 자녀에 대한 과학 영재성을 잘 인식할 수 있도록 하기 위해서는 부모 교육을 위한 프로그램 개발이나 홍보가 이루어져야 한다고 본다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE