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대안학교 교장에게 요구되는 리더십의 특성 분석

Title
대안학교 교장에게 요구되는 리더십의 특성 분석
Authors
엄정희
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 최근 사회적 관심이 높아지고 있는 대안학교의 발전 방향을 모색하기 위한 노력의 일환으로 대안학교 학교장에게 요구되는 지도력은 어떠한 특성을 가지고 있는지를 실증해 보는데 그 목적이 있다. 보다 구체적으로 이 연구에서는 학교장의 지도력의 종류를 변혁지향적 지도력과 서번트 리더십으로 구분하고 각각의 지도력별로 대안학교 학교장이 현재 보여 주고 있는 지도력의 정도(지각수준)와 대안학교 학교장에게 기대되는 지도력의 정도(기대수준)를 비교해 보았다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 대안학교 학교장의 지도력은 변혁지향적 지도력 측면에서 교사들의 눈에 얼마나 지각되어 있는가? 둘째, 대안학교 학교장의 지도력은 변혁지향적 지도력 측면에서 교사들에게 얼마나 기대되어 있는가? 셋째, 대안학교 학교장의 지도력은 서번트 리더십 측면에서 교사들의 눈에 얼마나 지각되어 있는가? 넷째, 대안학교 학교장의 지도력은 서번트 리더십 측면에서 교사들에게 얼마나 기대되어 있는가? 다섯째, 대안학교 교사들은 대안학교를 설립해야 하는 이유에 대해 어떻게 생각하는가? 대안학교 교사들은 대안학교 학교장에게 필요한 능력과 자질이 무엇이라고 생각하는가? 이러한 연구목적을 위해 이 연구에서는 대안학교 20개교를 표집하여 각 학교별로 10-20부씩 총 300부의 설문지를 배포하였는데 회수된 270부의 설문지 중 무응답이 많거나 신뢰롭지 않은 28부를 제외하고 총 242부를 분석대상으로 하였다. 설문지중 학교장의 변혁지향적 지도력을 측정하기 위한 모형은 노종희가 개발한 초·중등 학교 교장의 변혁지향적 지도성 질문지를 사용하였으며 서번트 리더십을 측정하기 위한 모형은 선행연구를 참조하여 연구자가 개발하였다. 서번트 리더십 측정을 위한 모형의 신뢰도를 분석한 결과 다섯가지 하위 요인의 신뢰도는 높은 것으로 확인되었다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 대안학교 학교장의 지도력은 변혁 지향적 지도력의 3요인, 인간 존중, 솔선수범, 변화 선도의 세 요인 모두에서 높은 지각 수준을 보였으며 다시 말하면 대안학교 학교장들은 변혁지향적 지도력을 크게 발휘하고 있다는 말이다. 학교급이 낮을수록 지각수준이 높게 보여지는 것은 대학입시에 가까울수록 입시에 신경을 쓰기 때문에 학교장이 변혁지향적 지도력을 발휘하기 어렵다는 것을 시사한다. 둘째, 대안학교 학교장의 지도력은 변혁 지향적 지도력의 3요인, 인간 존중, 솔선수범, 변화 선도의 세 요인 모두에서 높은 기대 수준을 보였으며 여교사의 경우가 남교사보다 교장에 대한 변혁지향적 지도력에 대한 기대점수가 더 높게 보여지는 것은 남교사에 비하여 여교사들의 불만족이 크다는 것을 알 수 있다. 셋째, 대안학교 학교장의 지도력은 서번트 리더십의 다섯 요인, 자신을 서번트로 인식, 교사중심과 권한위임, 미래 지향적 리더십, 공동체 중시, 돌보는 지도력의 다섯 가지 요인 모두에서 높은 지각 수준을 보였다. 즉 대안학교 학교장들은 서번트 리더십을 아주 많이 발휘하고 있음을 보여준다. 학교급이 내려갈수록 서번트리더십에 대한 지각수준이 높게 나타난 것은 대안학교에서 조차도 입시에 가까울수록 학교장이 서번트 리더십을 발휘하기 어렵다는 것을 시사하고 있다. 서번트 리더십의 모든 하위 요인에서 전반적으로 연령이 높아질수록 교장의 서번트 리더십을 교사들이 지각하는 평균이 높았으며, 미래지향적 리더십 요인과 돌보는 지도력요인에서는 남교사보다 여교사의 지각수준이 높았다. 스튜어드 십은 여성 고유의 본성이기에 여교사가 돌보는 지도력요인에서 강수를 보이는 것은 당연시 되지만 여교사가 미래지향적 리더십에서 더 강세를 보인다는 것은 예상 밖이다. 넷째, 대안학교 학교장의 지도력은 서번트 리더십의 다섯 요인, 자신을 서번트로 인식, 교사중심과 권한위임, 미래 지향적 리더십, 공동체 중시, 돌보는 지도력의 다섯 가지 요인 모두에서 높은 기대 수준을 보였다. 연령이 높아짐에 따라 기대평균이 높아지는 경향을 보이며 학교급이 낮을 수록 기대 점수가 더 높았다. 나타난 결과를 통하여 볼 때 나이 들어 경험이 많을수록 전통적 지도력의 폐해, 즉 창의성과 개성을 살리지 못하며 주인의식을 도출하지 못하는 전통적 지도력의 한계성을 인지하게 되고 서번트 리더십에 대한 이해가 깊어지고 있음을 알 수 있다. 다섯째, 대안학교가 설립되어야 하는 이유로서 학습자 주도교육, 전인교육, 공동체적 가치 추구교육, 학생 개인에 대한 배려, 학습내용과 방법의 다양화 등이 드러났으며 대안학교 학교장이 갖추어야 할 자질은 미래지향적 리더십, 교사중시와 교사에 대한 권한 위임, 자신을 서번트로 인식, 공동체 중시, 돌보는 지도력, 경영능력, 솔선수범, 판단력 등의 순서 이었다. 이것은 서번트 리더십의 다섯 요인과 놀랄 정도로 상응된다. 이상의 연구결과를 종합해 보면 대안학교 학교장의 지도력에 대하여 변혁지향적 지도력과 서번트 리더십이 모두 높게 지각되고 있으며, 실제로 대안학교 학교장들은 위의 두 종류의 리더십을 많이 갖추고 있다고 말 할 수 있다. 그러나 두 가지 지도력 중에서 특히 서번트 리더십에 대한 기대와 요구는 더욱 높게 나타나고 있다고 말할 수 있다. 요컨대 대안학교 학교장에게 요구되는 지도력의 특징은 서번트 리더십이라고 말할 수 있다.;The purpose of this study is to identify the characteristics of the leadership which is required to the principals in an alternative schools in order to help direct the movement about which our concern and interest is rapidly increasing these days. More precisely, this study classifies the principal's leadership into two parts, the transformational leadership and the servant leadership. And then it compares the perception and the expectation of the teachers in the alternative schools about their principal's two different leaderships. The research questions to be answered in this study are as follows: First, how much of the transformational leadership is perceived in the alternative school principals? Second, how much of the transformational leadership is expected in the alternative school principals? Third, how much of the servant leadership is perceived in the alternative school principals? Fourth, how much of the transformational leadership is expected in the alternative school principals? Last, what can be the reasons for establishing the alternative schools and what should be the ideal characteristics of the alternative school principals? For this purpose, a poll was conducted in 20 alternative schools. 300 persons were sent a poll. Among them, 270 were collected. After discarding 28 unfaithful polls, 242 polls were used in this study. The instrument for the study are as follows. For researching on the transformational leadership of school principals, the questionnaires developed by Noh Jong Hee(1994) are used. For servant leadership I have framed the questionnaire based on the previous research. The reliability of my questionnaires are not ungrounded as the reliability level of five elements of the servant leadership is quite high. The findings of the study are as follows. First of all, the transformational leadership in the alternative school principals is much perceived throughout all of the three elements - respecting humanity, becoming model, change oriented leadership. It is also found that the lower the grade of the students in a class is, the higher the perception becomes. It means as the entrance exam. is nearer even the alternative school principals can not show much of the transformational leadership. Secondly, the expectation of the transformational leadership in the alternative school principals is high throughout all of the three elements- respecting humanity, becoming model, change oriented leadership. Female teachers' expectations is higher than the male teachers. Thirdly, the servant leadership in the alternative school principals is much more perceived throughout all of the five elements, regarding himself as a servant, teacher centered empowerment, future oriented leadership, making-community leadership, and stewardship. The lower the grade of the students in the class is, the higher the perception becomes. The higher the age of the teacher is, the higher the perception becomes. Female teachers' perceptions is higher than that of the male teachers in the future-oriented leadership and stewardship leadership. It is quite natural that female teachers' perception is higher in the stewardship because the stewardship is mostly found by women. However it is extraordinary that female teachers' perception is higher than male teachers in the future-oriented leadership. Fourth, the servant leadership in the alternative school principals is much more expected throughout all of the five elements, regarding himself as a servant, teacher-centered empowerment, future oriented leadership, making-community leadership, stewardship. As the grade of the students gets lower, the expectation gets higher. As the age of the teachers gets older, the expectation gets higher. It means as they grow older possibly with much experience become aware the harm and the limitations of the traditional leadership which undermines originality and uniqueness of the members and yearn more for the servant leadership. Lastly, the reasons of establishing the alternative schools are yearning for student-iniciated education, and round education, community value, interest for every individual, diversity of contents and method of teaching. And the order of the alternative school principal's ideal characteristics are found out future-oriented leadership, teacher-centered empowerment, leadership of regarding himself as a servant, making-community leadership and the stewardship. School principal's ideal characteristics are found out future-oriented leadership, teacher-centered empowerment, leadership of regarding himself as a servant, making-community leadership and the stewardship. In conclusion, alternative school principal is perceived and expected to have much of the both the transformational leadership and the servant leadership. Especially servant leadership is thought to be present and expected in a greater degrees in the alternative school. In short, the leadership which is required for the alternative school principal is the servant leadership. If we could extend this servant leadership even to the current schools, we can help increase the school effectiveness.
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