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제7차 국악전문 고등학교 교육과정 분석 연구

Title
제7차 국악전문 고등학교 교육과정 분석 연구
Authors
권혜진
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구는 제 7차 교육과정을 중심으로 국악 전문고등학교 교육과정과 실태를 비교분석하여 교육부에서 제시한 교육과정과의 적합성을 파악하는데 목적으로 하였다. 이를 위해 국악교육의 중요성과 국악교육기관의 역사적 변천에 관해 알아보고, 예술고등학교의 제 7차 교육과정의 개관, 교육과정 편제, 단위배당에 대해서 조사하였다. 전국의 26개 예술고등학교의 현황, 음악과안에 국악과가 포함된 학교의 현황, 국악과가 개설된 학교의 현황을 파악하기 위해 전화상담, 팩시밀리와 이메일을 통해 조사하였고, 6개 전문국악 고등학교의 현장교육의 실태를 알아보기 위해 직접 방문하여 관찰하였으며, 담당자와 일대일 면담을 실시하였다. 연구 결과로는 교육과정에서 총이수단위는 교육부에서 제시한 기준단위를 각 학교가 적합하게 이수를 하고 있으며, 6개교 모두 보통교과의 국민 공통 기본 교과에서 융통성을 발휘하여 11학년에도 일부 편성을 하였고, 10학년에 전문교과를 편성해서 전문교육을 강화하였으며, 재량활동에서 교과 재량활동 10단위를 전문교과에 편성을 하여 전공과 관련된 교과의 시간을 확보했다. 보통교과는 교육부에서 제시한 기준단위를 각 학교가 적합하게 이수를 하였으며, 교과목은 학교마다 다양하게 개설하였다. 선택과목에서 서울국악예고는학생선택권을 부여하였다. 전문교과는 학교별로 전문교과의 이수단위는 최소이수 단위인 82이상을 배당하여 교육과정과 일치하게 배당하였고, 남원정보국악고가 100단위로 가장 높게 배당하였고, 전주예고가 86단위로 가장 낮게 배당하였다. 과목별로는 시창청음, 음악이론, 전공, 컴퓨터와 음악은 교육과정의 내용과 각 학교의 지도내용이 일치하였지만, 음악사는 교육과정에 제시된 동양음악사를 배우지 않아 교육과정과 일치 하지 않았다. 반주법, 교양성악(판소리, 민요, 정가등), 교양기악(단소), 한국무용 과목은 국악전문 고등학교에서 필요에 의해 개설하였지만, 교육과정에 제시되지 않아 각 학교는 교육과정에 제시된 과목을 개설하고, 실제수업은 국악전문 고등학교의 필요에 의한 과목을 가르치고 있었다. 창의적 재량활동은 각 학교의 특색에 맞으며 교육과정의 취지에 맞게 범교과 학습과 자기주도적인 학습을 하였다. 이와 같이, 국악전문 고등학교 6개교는 보통교과는 교육과정에서 제시한 내용과 일치하는 면이 많았지만, 전문교과는 국악전문 고등학교에서 배우는 교육과정과 불일치하는 면이 많이 있었다. 따라서 전문국악교육을 양성하기 위해서는 교육과정의 개선이 필요하다. 그러므로 교육부는 국악전문 고등학교의 특성에 맞는 교육과정을 마련해야 하고, 국악전문 고등학교에서는 선택중심 교육과정체제에서 제 7차 교육과정 취지에 맞게 다양한 과목을 개설하여 학생들에게 선택권을 많이 부여하여 학생의 적성, 능력, 필요에 대한 고려를 해야 한다. 이 연구의 결과가 차기 교육과정 수립시에 필요한 기초자료를 마련하는데 도움이 되었으면 한다.;The purpose of this study is to comparatively analyze the contents and conditions of the 7th revised Curriculum for the Korean traditional music high schools and thereby, determine whether the curriculum conforms to the National Curriculum suggested by the Ministry of Education. For this purpose, the importance of the Korean traditional music education and the history of its institutions transformed were reviewed and thereupon, overall structure, organization and unit structure of the 7th revised Curriculum for the Korean traditional music high schools were examined. To this end, 26 art high schools throughout the nation were surveyed for their curriculum operation, and as many as ordinary high schools were interviewed via phone, fax or email to check whether they were operating the Korean traditional music classes in their curriculum. More importantly, 6 Korean traditional music high schools were surveyed by visiting them personally to interview with the personnels in charge for their conditions about the Korean traditional music education. It was confirmed through this study that most of the schools surveyed were operating the minimum curriculum suggested by the Ministry of Education for the Korean traditional music education, and particularly that 6 special schools were operating the curriculum flexibly even for 11th-graders by incorporating it in the common basic classes. On the other hand, they were found to organize 10 units of discretionary activities into the special classes to be associated with the special subject. It was also found that each school was appropriately operating the basic units suggested by the Ministry of Education, while organizing the details of curriculum uniquely. In particular, Seoul Korean Traditional Music High School allows students to choose the classes. Meanwhile, each school allotted the minimum requirement or 82 units or more of the special subject in its curriculum; Namwon Information and Korean Traditional Music High School allotted the highest number of units or 100 units to its curriculum, while Chunju Art High School organized the least number of units or 86 units to its curriculum. All the schools surveyed were operating the classes of sight reading/listening comprehension, theory, major, computer and music in common, but their music history program did not include the history of Oriental music, not corresponding to the curriculum requirements. Moreover, although such subjects as accompaniment, cultural vocal (Pansori, folk songs, court songs, etc.,), cultural instrument (Danso) and Korean dance were organized into the curriculum of the Korean traditional music high schools, they are not suggested by the National Curriculum. In other words, each school opened the classes required by the National Curriculum, but they were actually teaching their stud ents depending on their needs. Creative discretionary classes were operating unique but corresponding traditional music curriculum as required by the National Curriculum and depending on their conditions. All in all, 6 Korean traditional music high schools were operating their music classes as suggested by the National Curriculum and discretionary classes, but their special classes did not correspond to the curriculum in many cases. Such findings suggest that it may be necessary to overhaul the curriculum to foster Korean traditional music specialists. As suggested by this study, the Ministry of Education is urged to re-arrange the National Curriculum to reflect the conditions of the Korean traditional music high schools, while the high schools are required to operate diverse classes corresponding to the 7th revised the National Curriculum, allowing students to choose their classes more widely in consideration of their adaptability, ability and needs. Lastly, it is hoped that this study will provide for some useful basic data for future amendment of the National Curriculum.
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