View : 2104 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author곽정선-
dc.creator곽정선-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:41Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:41Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000034096-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/201043-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000034096-
dc.description.abstract20세기에 들어오면서 미술사에서는 이전에 보지 못했던 비 재현적인 회화인 기하학적인 형태의 예술이 나타나기 시작하는데 그 중 하나로 러시아에서 시작된 절대주의를 말 할 수 있다. 절대주의에서의 기하학적 형태는 단순한 형태의 구성에 의한 순수한 기하학적 형태의 표현에 기반을 두고 있다. 기하학적 형태는 시각적 효과를 즉각적으로 유발시키고 단순화 될수록 보는 이에게 명확하게 인식되며 동시에 패턴을 통한 기하학적 형태는 리듬감과 양감, 공간감을 나타낸다. 이러한 생각들은 현대에 와서 회화, 건축, 디자인 등 여러 분야에 영향을 미치고 있다. 본 연구는 카지미르 말레비치(Kazimir Malevich)의 절대주의 시기의 작품의 조형적 특징인 기하학적 형태와 색채의 구성을 연구하여 기하학적 형태의 반복과 말레비치가 사용했던 흰색, 검정, 빨강, 파랑, 노란 색을 제한적으로 사용하여 직물 디자인을 하고자 하였다. 연구의 방법으로는 카지미르 말레비치의 기하학적 추상의 미술사적 의의와 기하학적 조형요소인 형태와 색에 대해 고찰하였다. 다음으로 20세기에 나타난 예술과 디자인의 관계를 고찰하고 기하학적 추상모티브를 활용한 직물 디자인에 대해 연구 하였다. 이와 같은 이론적 배경을 토대로 말레비치의 작품에서 보여 지는 기하학적 형태, 단순하고 선명한 색채의 특징을 응용하여 직물을 디자인 하였다. 작품 제작에 있어서는 수직기를 사용하고 가장 기본적인 구조인 평직을 이용해 형식의 단순화와 조직의 최소화를 이루고자 하였으며 이중직으로 제직하여 기하학적인 형태와 색채를 표현하고자 하였다. 광택이 있는 비스코스 레이온과 견사를 경사와 위사로 사용하여 자연스럽고 유동적인 느낌을 지닌 기하학적 형태를 지니게 하였다. 또한 울 등의 소재를 위사로 사용함으로 경사와 다른 질감의 효과를 나타내어 단순한 형태에 변화를 주었다. 본 논문은 이러한 연구과정을 통하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 말레비치의 절대주의 기하학적 형태는 그의 작품 기간 중 짧은 시기에 나타났지만 구성주의와 미니멀리즘 등에 영향을 주었을 뿐만 아니라 그의 작품의 특성이 조형예술에 있어 중요한 디자인 원리가 된다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 말레비치의 작품에서 표현되는 기하학적 형태와 색채를 반복, 강조, 조화 등의 구성방법으로 직물 디자인의 시각적 다양함을 표현할 수 있었으며, 현대적 감각에 부합 할 수 있는 새로운 패턴을 제시 할 수 있었다. 셋째, 이중직기법을 이용하여 기하학적 패턴의 표현을 나타내기에 적합하였으며 이중직 픽업(Pick up)과 엠브로이더리(Embroidery)기법으로 제직된 작품은 기하학적 패턴의 크기와 위치를 자유롭게 구성 할 수 있어 기하학적 형태와 색채를 효과적으로 전달 할 수 있었다. 넷째, 단순한 색채의 단조로움을 피하기 위해 소재의 변화로 다양하게 나타내어 직물 표현의 다양한 가능성을 보여줄 수 있었으며 레이온과 모노필라멘트사의 사용과 이중직을 이용하여 전체적 이미지를 2차원적인 기하학적 형태에 빛의 흡수에 따라 달라지는 시각적 현상을 가져와 투명함과 깊이감을 표현할 수 있었다. 하지만 수직기에 의해 제작된 직물 디자인으로 많은 한계를 나타냈지만 평면으로 느껴지는 기하학적 형태를 겹침의 효과, 일정한 배치, 자유롭고 유동적인 배치를 통해 해결하고자 하였다. 또한 이중직 픽업과 엠브로이더리 기법을 이용하여 디자인의 문제점을 보완 할 수 있었다. 직물은 인간의 생활과 문화를 풍요롭게 하고 감수성을 만족시켜주는 역할도 하게 된다. 본 연구는 현대의 직물디자인의 특징을 말레비치의 조형적 특징인 기하학적인 조형원리와 단순하고 제한된 색채의 사용을 직물디자인에 적용함으로 창의적 디자인 전개에 있어서 하나의 가능성을 보여주려 하였다. ;Modern textile design is recognized of it's value by it's plastic and creative point of view in expressing it's thought and shows changes of the forms of expression in connection with art. The non-figurative Geometrical form of art started to emerge in the beginning of 20th century which was not seen until the time and suprematism sprouted from Russia is the one. Geometrical form is based on expression of intact geometrical shape by constructing simple figure. Such geometrical forms arouse instant visual effect and give as much clearer perception as it is simplified to its viewer while its patterned geometrical form shows senses of rhythm ,volume and space. These ideas are affecting to many different fields including painting, architect and design in the modern world. I chose Kazimir Malevich who is suprematist artist and expressed its plastic and artistic characteristic in many ways. His works during suprematist period are mainly chosen to be analysed and applied to the textile design among his other works. I used four methods for this study. First, I examined geometrical form and color which is the plastic feature during the suprematist period, focusing on the formation process and development methods of Malevich's suprematism. Secondly, I researched on the art history of early 20th century where shows distinctiveness of geometrical forms and analysed features of geometrical forms in modern textile design. Thirdly, based on the theoretical background mentioned above, I applied the simplistic vivid color as well as the geometrical forms shown in M's works on my works. Lastly, I used handloom for production and plain fabric which is the most basic structure to simplify form and minimize structure and also weaved doubly to express geometrical form and color. Glossy viscose rayon and silk thread are chosen as major materials to give two dimensional geometrical form with natural and fluid touch. Wool is also chosen as to express different fabric touch in order to give diversity to the simple form. This study finally drew four conclusions as below throughout the research process. First, Malevich's suprematism influenced constructivism and minimalism even though it is shown shortly in his career and characteristics of his works became an important principle in the world of plastic art. Secondly, the visual diversity in production of fabric was realized and presented as a new pattern corresponding to the modern sense by applying repetition, emphasis and symmetry as composition method of the geometrical form and color which was shown in M's work. Thirdly, geometrical pattern was aptly represented by using the very basic plain fabric and applying double fabric technique. Double fabric pick up and brocade technique used in <workⅡ><workⅢ> deliver presentation of geometrical form and color effectively for they could constitute diverse size and place of geometrical pattern freely. Lastly, representation of simply colors was enriched by diverse modification of materials to show potentialities in fabric design and especially <workⅣ>shows transparency and profundity resulted from using rayon and mono-filament thread and double fabric that brought visual phenomenon to the whole image to vary according to the absorption of light from just two dimensional geometrical form. Today textile design has brought richness to the living and culture of modern world through it's advanced production technologies and carried out it's role of protecting privacy from the artificiality of city life and satisfying sensibilities. Another possibility of design development is presented by means of application of these Malevich's plastic features, the geometrical plastic principle and simple and limited use of color, to the modern textile design.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅷ 1. 서론 = 1 1.1 연구 목적 = 1 1.2 연구방법 및 내용 = 2 2. 카지미르 말레비치의 기하학적 추상 = 3 2.1 말레비치의 기하학적 추상의 미술사적 의의 = 3 2.2 말레비치의 기하학적 추상의 조형요소 = 12 3. 기하학적 추상과 직물디자인 = 22 3.1 예술과 디자인의 관계 = 22 3.2 기하학적 추상 모티브를 활용한 직물 디자인 = 28 4. 작품 제작 = 33 4.1 작품 제작 의도 및 방법 = 33 4.2 작품 분석 = 35 5. 결론 = 59 참고문헌 = 61 ABSTRACT = 64-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2138827 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title카지미르 말레비치(Kazimir Malevich)의 기하학적 조형요소를 응용한 직물디자인-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pageix, 67 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 텍스타일디자인전공-
dc.date.awarded2004. 8-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 텍스타일디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE