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상징적 형상을 통한 텍스타일 디자인 연구

Title
상징적 형상을 통한 텍스타일 디자인 연구
Authors
김형주
Issue Date
2003
Department/Major
디자인대학원 텍스타일디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
카시러는 (Ernest Cassier)는 인간이 동물과 다른 특성을 갖고 문화를 창조한 것은 상 징을 구사할 수 있는 능력을 가졌기 때문이며 ‘인간은 상징을 통해 사고한다.’고 말 한다. 또 그는 ‘예술은 상징적 언어’라고 하며 예술은 외부 현실에 대한 예술가의 내적 반응과 내면 세계를 상징화된 조형언어로 가시화하는 것이라 강조하였다. 이렇게 전달되고 표현된 것은 작품의 의미(significance)가 된다. 작가의 정신은 상징 과정을 통하여 감정의 체계화, 즉 유기적 구조를 갖는 표현 형식 을 따라 작품에 투영된다. 즉 성공적인 작품은 작가의 사상, 정신이 반영되어 있는 것 이다. 수잔 랭거(Susanne K Langer)가 예술작품은 고도화한 은유이고 말로는 표현할 수 없는 어떤 것을 명확히 의미 짓는 비 논술적인 상징 이라고 했듯이, 작품의 내용은 문학적이거나, 설명적인 도식으로 나타나는 것이 아니라 언어로 표현하기 어려운 인간 의 감정, 성향, 자아의식을 예술작품에 상징형태로 표현하는 것이다. 19세기에서 20세기 초까지의 상징주의 화가들은 인간의 조건과 정신적 세계를 보여주 는 미술을 부활시켜야 한다고 믿었고 내면의 감정과 감각을 시각화 시킬 수 있는 새로 운 언어를 추구하였다. 사실주의 화가들이 해왔던 자연을 그대로 모방하는 부담에서 자유롭게 되어 색채와 선, 형태 면에서 보다 광범위하게 미적 감각을 시사할 수 있었 다. 따라서 다양한 문화, 이집트, 원시미술, 중세, 근대 그리고 민족 미술의 다양한 문화에 관심을 가지게 되었고 이성보다는 직관과 감정에 의존해서 감각의 해방을 추구 함으로써 인간 본연의 감정과 내재된 관념을 찾으려 하였다. 상징주의 화가들 중 구스타브 클림트는 끊임없이 여성의 모습을 탐색하고 남성과 여성 의 모호한 관계를 집요하게 파고 들었으며, 이러한 개인적인 소신을 반영하는 상징적 표현 수단들을 추구하였다. 본 연구자는 위와 같이 구스타브 클림트가 자신의 주관적 테마를 상징적 형상으로 구상하고 표현하는 방식에 관심을 갖게 되었다. 따라서 본 연 구는 클림트가 그의 방식대로 상징적 기호를 사용하여 작품을 표현하고 해석하였던 것 처럼, 본 연구자 자신이 표현하고자 하는 인간의 내면세계를 상징적 기호를 통해 디자 인 하고자 하였다. 첫째, 예술에 있어서의 상징의 의미와 회화에서 보여지는 상징성, 19세기에 등장했던 상징주의에 관해 연구하였다. 둘째, 상징주의 화가들이 자신의 회화에 독자적인 언어인 형태와 선, 색채를 통해 인 간의 내면세계와 자신의 주관을 표현했던 바를 고찰하였다. 셋째, 작품 제작 의도, 과정 분석을 통해 본 연구자가 창출한 상징적 기호를 디자인화 한 결과로 나타나는 텍스타일들을 반추하면서 패션, 텍스타일과 아트의 경계를 허무는 장치로서의 디자인을 선보이고자 하였다. 다섯째, 메인(main) 디자인을 중심으로 다양한 컴페니언(companion) 디자인이 색상, 모티프, 질감, 기법적인 면에서 서로 조화를 이룰 수 있도록 컬렉션화 하여 섬유제품 개발에 기여하고자 하였다. ;Ernest Cassier says that human beings have characteristics different from other animals and have created culture because they are able to freely use symbols and that 'humans think via symbols.' He also mentions 'Art is a symbolic language' and stresses that art visualizes artists' internal responses to external realities and the inner world of artists through a symbolized formative language. The significance of artistic works is what is transmitted and expressed by artists via such a language. The spirit of artists is reflected in their works through the process of symbolization depending on the systematization of emotion, i.e., the expressive modes of organizational structure. That is to say, successful works reflect the spirit and thoughts of artists. Susanne K. Langer said that artistic works are an enhanced metaphor and an illogical symbol that clearly expresses what cannot be presented in languages. Likewise, artistic works do not describe the intentions of artists using a literary or declarative diagram but present in a symbolic manner what cannot be expressed in languages, i.e., the emotion, disposition, and self-consciousness of human beings. Symbolistic artists from 19C to early 20C believed that art shall be revived to express the conditions and inner world of human beings and ran after a new language to visualize their emotion and senses. Out of the realistic artists' pressure for imitating nature as untouched as possible, symbolistic artists could express their aesthetic senses by means of color, line, and shape on a broader scale. Therefore, they were interested in various cultures including Egyptian, primitive, medieval, modern and racial art, and tried to find out natural emotions and immanent senses of human beings by seeking after sensual liberation depending upon rather intuition and feeling than reason. Gustav Klimt, one of symbolistic artists, continuously looked for figures of women, examined closely vague relations between man and woman, and pursued symbolistic expressive means to reflect such his belief. As the above mentioned, the author became interested in his way of conceiving and expressing his subjective themes into symbolistic shapes. Therefore, in the same with which Gustav Klimt expressed and interpreted his works with symbols in his own way, the author attempted to express the inner world of human beings with symbols into design as follows: First, the meaning of symbol in art, the symbolistic value shown in picture, and the symbolism that appeared in the 19th century were examined. Second, the symbolistic artists' expressions of their inside and subjectivity into picture using their own languages such as shape, line and color were examined, as well. Third, the author attempted to present a design as a means breaking the boundary among fashion, textile and art by considering the textiles as result of making the symbol devised by the author into design through analyzing Klimt's intentions and processes of producing works. Fourth, the author also attempted to make collection of varied companion designs as well as a main design so that the color, motive, stuff, and techniques of the two designs may be harmoniously utilized and contribute to the development of textile products.
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