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Twyla Tharp 작품에 나타난 유희성에 관한 연구

Title
Twyla Tharp 작품에 나타난 유희성에 관한 연구
Authors
양수경
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 체육학부무용전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 인간이 살아가기 위해 필요한 기본적 욕구 외에 좀 더 나은 삶을 위한 욕구를 충족시키기 위한 하나의 수단으로 무용이 사용되고, 고정관념을 깨고 보다 폭넓은 포용성을 지닌 트와일라 타프의 예술세계와 그녀의 작품에 나타난 유희성을 연구함으로써 전통적인 안무개념을 뛰어 넘어 창작 방식의 범위를 확대시키고자 하였다. 무용은 인류의 기원으로부터 현재의 시점에까지 인간생활에 정신적으로 중요한 영향을 끼치며 많은 기여를 했다. 그러나 한편으로는 무용은 만인을 위한 무용이 아닌 선택된 소수를 위한 예술로서 대다수의 사람들은 무용에 대해 거리감을 갖게 되어 무용과 관객의 단절과 같은 현상이 나타나게 되었고, 무용은 실제의 생활에서 분리되어 그 본래의 의미를 상실하게 되었다고 할 수 있다. 특히 현대에 와서 무용은 누구나 가까이 접하고 이해할 수 있는 것이 아닌, 특수층의 소수만을 위한 것으로 생각되어 지기도 한다. 그러나 무용은 무엇보다도 인간을 위한 것으로서 누구나 향유할 수 있는 것이어야 하고 실제 생활에 깊이 파고들어 삶을 풍요롭게 하는 것이어야 한다. 실제의 생활에서 분리되어 일부계층만을 위한 것으로 인식되고 있는 무용을 유희 개념을 통하여 이해함으로써, 무용이 하나의 유희 과정이 될 수 있으며 유희는 어린이들의 단순한 놀이나 일반적인 오락과는 다른 의미로서 정신적 힘의 조화로운 활동으로 삶에 의미를 부여하는 넓은 의미에서의 유희인 것이다. 1960년대 급진적인 사상을 가진 무용수들 중에 트와일라 타프는 자유분방하고 반항적인 기질과 독창적인 사상을 가진 안무가로 그 누구도 추종하지 않았다. 타프는 생활자체에서 느껴지는 것, 일상적인 움직임, 대중음악의 사용 등 실험적이면서도 독자적인 표현기법과 무용어휘를 창조하면서 그녀 작품의 표현에 있어서 일과 놀이 개념의 유희를 추구하였다. 이와 같이 무용사에 있어서 뚜렷한 업적을 남긴 트와일라 타프는 기존의 현대무용의 개념을 깬 안무가로써, 70년대 이후 전통적이고 대중적인 것을 수용하여 여러 형태의 무용을 혼합하는 새로운 안무 스타일을 추구하였다. 뿐만 아니라 작품 속에 대중과 친숙한 소재들을 무용에 수용함으로써 유희성을 강조하면서 관객과의 거리를 좁히고 동등한 위치를 추구하여 대중적 성공을 거두었다. 오늘날 현대예술이 지향하는 것이 무한한 창작에 있다는 점에 비추어 볼 때 현대춤의 실험적이고 독창적인 안무형태의 창출을 위한 그녀의 유희적 표현은 무용의 새로운 창작방식의 한 형식으로 수용되어야 할 것이다. 따라서 본 논문에서는 유희 개념과 특성을 알아보고 트와일라 타프의 작품 , , 에서 유희성이 주제, 움직임, 음악의 사용에서 어떻게 나타났는지 살펴보고, 이러한 유희성이 트와일라 타프의 창작 작업에 있어서 어떻게 인식되고 중요하게 다루어지고 있는지 밝히고자 한다. 본 연구를 통해서 트와일라 타프의 작품에 나타난 유희성은 순수예술과 대중예술과의 벽을 허무는 역할을 했으며 관객과의 거리감을 좁히면서 동등한 위치를 꾀할 수 있는 안무방법을 추구하였다. 또한 일상적 삶 속에 녹아있는 놀이의 개념인 유희성을 작품 속에 중요하게 다루면서 무용 창작 작업의 실험적 접근을 확대시켰다.;Men have used dance as a means of fulfilling their desire for a better life beyond the basic needs. With such a conception in mind, this study was aimed at review Twyla Tharp's world of art and the playfulness shown in her works which broke the fixed framework of ideas to accommodate the world wider, and thereby, expanding the modes of creation beyond the traditional concepts of choreography. Since time immemorial, dance has contributed importantly to mankind, while affecting them mentally. On the other hand, however, dance has been an art not for the people at large but for an elite minority, and therefore, the absolute majority of people feel distanced from dance, while the relationship between dance and its audience seems to be severed. Namely, dance has been separated from the real life only to lose its original significance. Particularly in our modern times, dance is thought to serve a special minority, not being accessible and comprehensible by every body. However, dance should serve the people at large, being enjoyed by every body, and thereby, penetrate into our real life to enrich our life. Since dance is perceived to serve a certain class, being separated from our real life, it may be necessary to understand dance by means of its concept of playfulness. Dance may be a playful process which is different from children's simple play or adults' entertainment. The playfulness of dance is a playfulness in a wider sense of the word, which give a meaning to our life through harmonious activities of the mental strength. Among the dancers who suddenly emerged in 1960's, Twyla Tharp was a choreographer who was more liberal, resistant and creative than any other her contemporary. She creating such experimental and unique expressions and dance vocabularies from everyday life, ordinary movements and popular music, while pursuing a dance of work and play in her works. Twyla Tharp who recorded an outstanding achievement in the history of dance was a choreographer breaking the concepts of the modern dance. Since 1970's, she accommodated what was popular to mix various forms of dance and thereby, pursued a new style of choreography. Furthermore, she incorporated into her dance the elements familar to people only to highlight the playfulness of dance and narrow the gap between dance and audience and thus, she succeeded in gaining popularity. Given the fact that the modern art pursues an infinite creation today, Twyla Tharp's playful expressions for creation of some experimental and unique choreographic forms need to be accommodated as a mode for new method of creative dance. This study reviews concepts and characteristics of dance and examines how the playfulness was used in Twyla Tharp' works "The Bix Pieces", "Deuce Coupe" and "Push comes to shove" in terms of theme, movement and music, and then, discusses how such a playfulness was treated in her creative works.
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