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가야금 4중주곡 <줄>의 분석적 硏究

Title
가야금 4중주곡 <줄>의 분석적 硏究
Authors
양미희
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 이태원 작곡의 가야금 4중주곡 <줄>을 분석하고 그 작품 속에 내재된 작곡 기법을 파악함으로써 연주 및 감상에 도움이 되고자 하는데 그 목적이 있다. 이 곡을 재료, 주제와 동기의 전개, 조성의 전개, 텍스추어의 전개라는 범주에 따라 분석해본 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 조율법과 수법 등은 산조가야금에서 발전하고 쓰인 전통적인 방식으로 농현에 의한 '미분음 진행', '격한 요성' 등으로 이루어진다. 이 작품의 주제는 김죽파류 민간풍류 잔도드리 첫 3장단을 변형한 것이다. 동기는 가야금산조에서 발달한 수법적 음형 중 두가지 '3연튀김', '4연튀김'과 장(長) : 단(短)이 2 : 1 (♪□)로 이루어진 '장단동기'이다. 둘째, 위의 주제와 동기로써 전개된 음악적 구조는 다음과 같다. A : (12/8박자 = ♩.=150) 동기1(연튀김)이 단일한 리듬과 음고로 연속되다가 세 번에 걸쳐 break(이후 br.로 표기)에 걸리면서 그 진행하고자 하는 힘이 점점 축적되어지고 동시에 br.들의 성격(음고적, 리듬적 분화)을 받아들여 주제1이 등장한다. 주제1의 등장 이후에도 br.는 나타나고 혼란 속에서도 동기1이 그것을 넘어서면서 주제1은 확립되고 동기1 역시 그 충실한 역할을 확인하면서 A가 끝난다. B : (12/16박자 ♪.= 112) 장단 동기가 만들어내는 조합적 장단에 주제1이 엉키면서 주제1의 정체성은 자신과 조합적 장단 사이에서 혼란스러워진다. 장단 동기의 진행 속에 잠재하는 동기1은 그런 과정 속에서 조금씩 발전해 나가고 장단 동기에 대해 br.가 되어 대립하고 밀어낸다. A' : (12/8박자 ♩.= 150) 장단 동기를 밀어낸 동기1은 A로 돌아와 주제1을 재확립시킨다. 셋째, 이 작품의 조성은 징(c) 줄을 중심으로 한 단조와 평조이며, 장2도 위로의 전조가 한 차례 나온다. 넷째, 이 작품의 텍스추어에서 두드러진 것은 조합적 장단의 호모-폴리포니이다. 장단 동기가 조합적 장단을 합리적이고 수리적으로 만들어가며 여기에 주제1이 수리적으로 결합한다. 조합적 장단에는 폴리포니적 방식이 깃들어 있지만 본질적으로는 호모포니이며 주제1과의 결합은 폴리포니적 성격이 강하다. 이상과 같이 이 작품 <줄>은 12줄 산조가야금이 전통적인 조율법과 연주법만으로 4중주라는 현대적인 연주 양식과 새로운 텍스추어를 표현할 수 있도록 짜임새 있게 구성된 곡임을 알 수 있다. ;The purpose of this thesis is to discover the composer's composition ways with analizing the Gayagum quartet composed by Lee-Tae won, and to help for better playing as well as listening this composition. By analyzing this composition from the point of materials, development of theme, motives and textures, the conclusion is as follows : First, the Tuning has the parts which are differential progress by vibration of strings and strong vibration as the traditional methods for 'Gayagum Sanjo'. The theme of this composition is the modification of the first 3-tempo(Changdan) of 'Kimjukparyu, Minganpungryu, Jandodri'. The motive is two ways of melody shapes developed from 'Gayagum Sanjo' and 'Tempo motive' is that 2:1 ratio between long-tempo and short-tempo. Second, according to the above process of the theme and motive, the musical structure is as follows : A : The motive-1 contines with uniqe rhythm and melody, and it meets the break three times while this procedure the power of progress is condensed more and more, at the same time the theme-1 appears adopting the characters(changed by rhythm and melody). Break appears after the appearance of theme-1 and the theme-1 is definited with which motive-1 exceeds it in confusion, the A phrase ends with confirmation of the role of motive-1. B : Changdan-motive makes mixing tempo and it gets tangled in the theme-1, the identity of theme-1 becomes confused. In the progress of Changdan-motive, the motive-1 develops bit a bit, makes br. about Changdan-motive and push aside it. A' : And then the motive-1 returns at A and re-confirms the theme-1. Third, the tune of this composition is a minor key and a common key based on C(zing) string, and a transposing above major 2-key appears one time. Fourth, the remarkable point of this composition is homo-polyphony of the mixing tempo. Changdan-motive makes the mixing tempo reasonably and mathematically, the theme-1 combines with it mathematically. The mixing tempo is made in polyphonic way but it's essential is homophony, and when combining with theme-1, it shows remarkable polyphonic characteristic. This thesis shows that is a well-constructed composition which the 'Sanjo Gayagum' of 12 strings can explain the modern playing styles and the new textures.
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