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입체그래픽을 이용한 브랜드이미지 PR visual communication에 대한 연구

Title
입체그래픽을 이용한 브랜드이미지 PR visual communication에 대한 연구
Authors
이은경
Issue Date
2003
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
'마케팅과 디자인'은 이미 우리에게 친숙한 단어이다. 디자이너는 기업의 마케팅활동을 폭넓게 이해하고 전문적인 경영인으로서 마인드를 가지고 있어야만 급변하는 세계 시장에서 기업의 생존과 성장에 스페셜리스트로서의 역할을 다할 수 있다. 오늘날 국내외 기업이 처한 시장여건은 치열한 기술 경쟁 속에서 시시각각으로 급변하는 환경에 적응하면서 소비자의 욕구를 충족시키고 미래의 불확실한 시장변화를 항상 염두에 두어야하는 극도로 전문화되고 고도화된 마케팅 전략을 요구하고 있다. 마케팅은 소비자와 고객 중심의 기업철학으로 기업의 시장 환경의 변화와 범위를 예측하고 분석하여 소비자가 원하는 제품이나 서비스를 제공함으로써 기업의 이윤추구와 사회환원의 목적을 달성하는 것이다. 근래에는 통합 마케팅 커뮤니케이션(Integrated Marketing Communication)이 마케팅 분야의 최신 트렌드로 자리 매김하고 있고, PR의 중요성이 부각되고 있다. 마케팅 활동의 구성하는 요소들의 통합된 작용으로 시너지 효과를 기대하는 통합 마케팅 커뮤니케이션의 본질을 이해하고 있어야 기업의 시장 활동에 효과적이고 능률적인 디자인을 기대할 수 있다. 이상에서 언급한 것과 같이 본 연구의 목적은 마케팅 커뮤니케이션의 대표적이고 중요한 트렌드인 통합 마케팅 커뮤니케이션의 본질에 대하여 고찰하고 그것의 시너지효과를 창출할 수 있는 효과적인 시각 디자인을 구성하는 것이다. 본 연구에서는 통합 마케팅 커뮤니케이션과 시각디자인을 이용한 기업이미지 PR의 연관성과 그 사례를 연구하며, 스타벅스 브랜드의 시각디자인을 대상으로 차별성 있는 입체 그래픽작품을 통해 기업 이미지 홍보 효과 제고에 관하여 독창적인 디자인 방안과 작품을 제시하려 한다. 통합 마케팅 커뮤니케이션과 시각 디자인의 연관관계를 파악하여, 특정기업의 PR 이미지를 통합 마케팅의 관점에서 형상화 할 수 있는 독창적인 입체 그래픽 Visual Communication 작품을 구성함으로써 기업의 종합적인 홍보활동과 그 맥을 같이 하는 디자인의 중요성에 대하여 논하려 한다. ;We are already familiar with the words 'Marketing and Design'. Only a designer who understands the marketing activity of the company and has the mind of the professional manager can play a great role of a specialist in survival and growth of a business in the rapidly changing world. These days, adapting to the hot technical competition which is varying from moment to moment, the home and foreign business market circumstances which can make the desire of customs satisfied and the extremely specified strategy for the marketing has been required. The goal of corporate is the pursuit of profit and the restoration for society by offering the service or products that customs want with prospect and analysis for the change and range of the corporate environment, which include the corporate philosophic marketing for consumers and customers. Also, recently Integrated Marketing Communication becomes new trend in market area. Having a right understanding of the nature of Integrated Marketing Communication that takes synergy effect by integrated actions of elements organizing marketing activity makes the effective and efficient design in a business market activity. As mentioned above, the purpose of this study is to contemplate the nature of Integrated Marketing Communication that is the representative and important trend of marketing communication and to organize the visual design that can generate synergy effect of it. In this study, the relation of corporate image PR by using Integrated Marketing Communication, visual design and its cases has been inquired into and a creative scheme and work have been proposed through 3D Graphic tool with the visual design of the brand Starbucks as regard to raise the PR effect of corporate image. Understanding the relationship between the Integrated Marketing Communication and the visual design, the synthetic function for the corporate image PR has been argued as the creative 3D Graphic Visual Communication which can be formed at the point of the Integrated Marketing Communication for specific corporate image PR on this thesis.
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