View : 19 Download: 0

제6차 유치원 교육과정에 의한 놀이중심 음악개념 지도방법 연구

Title
제6차 유치원 교육과정에 의한 놀이중심 음악개념 지도방법 연구
Authors
김은혜
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구는 제6차 유치원 교육과정에 제시된 교육내용을 기준으로 유아를 위한 놀이중심 음악개념 지도방법을 제시하여 유아음악교사들이 실제 교육현장에서 활용할 수 있도록 하는 데 목적이 있다. 이 연구에서는 창의성과 놀이에 관한 문헌 연구와 실습을 통해 놀이중심 음악개념 지도방법을 연구하였다. 이론적 배경에서는 창의성에 관하여 일반적 창의성, 음악적 창의성, 유아기의 창의성으로 나누어 살펴보았으며, 창의성 신장의 도구이자 음악학습의 효과적인 도구가 되는 놀이의 개념, 음악교육의 중심활동으로서의 놀이, 놀이와 창의성의 관련성을 살펴보았다. 그리고 현재 시행되고 있는 제6차 유치원 교육과정의 특징과 내용을 분석하여 교육내용의 기준을 추출하고, 이와 같은 이론적 배경을 바탕으로 놀이중심 음악개념지도의 내용을 선정·조직하였다. 제6차 유치원 교육과정의 표현생활 영역은 탐색·표현·감상의 세 가지 하위 영역으로 구분되며, 이 연구의 실제 지도방법 연구에서는 이 세 가지 영역에 포함되는 각각의 교육내용에 놀이를 적용하여 창의적 놀이 활동을 제시하였다. 단, 제6차 유치원 교육과정의 표현생활이 예체능영역으로서 음악, 미술, 체육 등의 교과를 통합적으로 인식하여 구체적인 내용을 제시하고 있기 때문에, 이 중 음악교과와 직접적인 관련이 있는 내용인 소리 탐색하기, 여러 가지 소리 만들기, 노래 부르기, 리듬악기 다루기, 통합적으로 표현하기, 극놀이로 표현하기, 음악 감상하기, 예술적 표현 존중하기, 전통 예술에 친숙해지기의 9가지 활동만을 포함시켰다. 이러한 활동들이 포함된 놀이중심 지도방법을 통해 리듬, 가락, 음색, 형식, 조직, 표현적 질 등의 음악적 개념들이 학습될 수 있도록 하였다. 이 연구가 현장 음악 교사들이 놀이를 통한 음악개념지도를 하는데 있어서 지도안 작성의 기초를 제공하고, 다양한 지도방법에 대한 후속 연구에 도움이 될 수 있기를 기대한다.;The purpose of this study is to suggest teaching methods of play-centered musical concepts according to the 6th revised curriculum for kindergarten, and to encourage kindergarten music teachers to apply the methods in their teaching field. This study explores play-centered teaching method by reviewing documental researches and applications about creativity and play. For theoretical study, creativity is examined by its four categories: general creativity, musical creativity and younger children's creativity. The concept and definition of play is also examined for support, regarding play as an effective tool to increase creativity, and a central activity for music education. Then, the standard for the musical teaching is determined and organized according to the 6th revised curriculum for kindergarten. The 6th revised curriculum's expressive life field is classified into categories of exploration, expression, and appreciation. The research for an actual teaching method for this curriculum applies particular playing activities to each of the categories. Since the 6th revised curriculum's expressive life field understands music, art, and physical education as an integrated subject and proposes specific guidelines, 9 activities that are directly related to musical education are only included in this study: exploring the sounds, creating various sounds, singing, playing of rhythmic instruments, expressing in an integrated way, expressing as a performance, appreciating music, respecting artistic expression, and being familiar with traditional art. These activities are included in the play-centered teaching methods and the musical concepts such as rhythm, melody, timbre, form, texture and expressive quality were promoted to be learned. In conclusion, it is expected that this study might provide for some useful information for kindergarten teachers to set a standard in teaching musical concepts through playing, and help further studies about various teaching methods.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE