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실루엣에 의한 나무의 표현 연구

Title
실루엣에 의한 나무의 표현 연구
Authors
김은지
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 미술학부한국화전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
화가와 자연과의 관계는 화가의 의도에 의해 설정된다. 화가의 정신적 차이로부터 자연에 대한 관조도 각기 다르게 생성된다. 모든 화가들은 사물의 형상을 그리는 데 나름대로의 문제를 가지고 있다. 그러나 표현기법에 복잡함과 단순함의 차이가 있을 뿐, 자연에서 형상을 취한다는 목적은 같다. 미술의 역사에서 자연의 재현은 그동안의 수많은 미술가들에게 있어서 하나의 화두(話頭)와도 같은 것이었다. 재현이란 사물의 형상을 충실히 반영하는 것으로서 눈에 보이지 않는 진실, 즉 사물의 본질적 리얼리티(reality)를 찾기 위한 미술가들의 노력은 시대에 따라 다양한 방식으로 모색되어 왔다. 본 연구에서는 최근에 활발히 연구되고 있는 한국화의 확장된 표현성에 관심을 갖고 이에 근거하여 자연의 리얼리티를 추구하고자 한다. 그리하여 나무와 하늘이라는 자연적 소재를 주제로 삼아, 이를 부분 확대에 의해 단순화하였을 때 나타나는 공간의 서정(抒情)을 화면에 구현하고자 하였다. 작품의 이론적 배경으로는 Ⅱ장에서 자연의 서정성과 이에 대한 동, 서양의 입장, 구체적인 회화작품의 예를 살펴봄으로써 자연을 바라보는 인간의 시각이 화면에 어떻게 반영되었는가를 살펴보았다. 그리고 자연의 리얼리티를 찾는 과정에서 본인의 작품에 사용된 부분 확대와 단순화의 방법을 한국의 자연을 단순화 하였던 박수근, 중국 선화(禪畵)의 대표자 팔대산인(八大山人), 그리고 미국의 화가 조지아 오키프(Georgia O'Keeffe)등의 화면과 비교해 보았다. 또한 하늘을 배경으로 나타나는 대상과 채색된 공간의 관계를 동양의 여백사상에 입각하여, 동양회화에서 여백과 형상이 만들어내는 의미와 감각적 특징에 대해서도 탐구하였다. 방법적 연구에서는 본 연구의 소재가 되는 아카시 나무의 확대된 이미지에 대해 자세히 알아보고 이를 회화로 재현하는 과정에서 나타난 표현성과 서정성에 대해 서술하였다. 평면적인 실루엣의 특징과, 확대에 의한 공간의 압축효과, 그리고 바탕화면의 재료기법 등 작품 제작의 과정과 특징을 구체적으로 설명하였다. Ⅳ장의 작품분석에서는 그 동안의 이론적 연구결과를 토대로 본인의 작품들을 개별적으로 분석하였다. 구도, 기법, 재질감 등 각각의 작품에 나타난 조형요소에 대해 논하고, 표현의 장, 단점들을 살펴보았다. 이러한 과정을 통해 앞으로의 창작활동에 보다 나은 방향을 모색하는 데에 본 연구의 의의가 있다고 생각한다.;The relationship between artist and nature is established by painter's purpose. The observation of nature is also generated differently by the painter's difference of spirit. All painters have a problem of themselves with painting the shape of object. However, there is a difference between the simplicity and the complexity of the technique of expression, otherwise the purpose of taking vitality and harmony of nature is same. In the history of Art, the reconstruction of outer world is a one of the important topics to the many painters. The definition of "Reconstruction" is to reflect the shape of object substantially and then the effort of painters to find invisible truth and unknown reality has been grouped by various means with the change of times. This thesis pursuits reality of nature on the base of the expended expression which is actively studied in these days. Through the process of magnifying and expressing trees and sky which can be seen easily, It intends to embody the lyrical space which is created when the trees and sky met. Accordingly , as a theoretic background, in the second chapter, I inquired how the human sights which pursuit lyricism are reflected on the board concretely by watching the lyricism of nature, western and oriental position against lyricism and examples of paintings. And at the process of finding the reality of nature, It compared reproduction and simplicity of painting with the board of Park Soo Keun who simplify the folkish nature, PalDaeSanIn who is the representative of Chinese zen paintings and Georgia O'keeffe who is a painter of United States. Moreover, with basis on oriental spaceism, pursuits meaning and sensitive character created by space and shape in oriental paintings. In the method study, It inquired expended image of an Acacia tree which is the subject of this study and descript expression and lyricism which is appeared at the process of reproducing this with paintings. In the analysis of product of IV chapter, It explained the production of work and expressing process. Finally, in the part of decision, it explained this thesis comprehensively with introspecting producing working. Even if there is unsatisfied feeling, through this process, there is a significance to find the best way to make the better product.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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