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프랑스의 Pre-Romantic Ballet의 硏究

Title
프랑스의 Pre-Romantic Ballet의 硏究
Other Titles
(A) Study on pre-romantic ballet in france : Based Camargo and Salle
Authors
金民嬉.
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
고전발레무용예술무용성향
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
舞踊이 身體를 그 手段으로 하는 人間의 가장 本能的이고 가장 原初的인 感情表現의 手段이라는 사실에 대해서는 異論의 여지가 없을 것이다. 舞踊의 歷史는 人類의 發生과 그 起源을 같이하고 있으면서도 舞踊이 藝術樣式으로서의 獨自的인 位置를 차지하게 되기까지는 다른 藝術分野에 비해 그 發展 속도가 느렸던 것이다. 舞踊이 하나의 藝術로서 確立하기 시작한 것은 觀客을 前提로 하는 舞臺舞踊인 발레가 發生된 이후 부터이다. 舞踊의 起源과 그 發達過程을 보면, 18世紀를 발레가 그 基盤을 확립하여 發展하기 시작한 時期로 보고 있다. 따라서 18世紀를 中心으로한 舞臺藝術로서의 발레의 發達過程을 考察하는 作業이야말로 발레藝術의 本質 卽 技法的 面과 表現的 面 그리고 그 綜合的 藝術性을 把握하는데 있어서 必要不可欠한 것으로 생각된다. 本 論文에서는 이와 같이 발레가 藝術로서 그 基礎를 다져 발전해 가는 時期인 18世紀를 中心으로 하여 그 구체적 樣相을 考察하고자 하며 그러기 위해서는 발레가 隆盛되어가면서 점차 발레藝術 發展에 劃期的인 要因으로 登場하게 된 女性舞踊家들의 業績과 意義를 評價할 必要가 있다고 생각된다. 18世紀는 16∼17世紀에 걸쳐 隆盛했던 Ballet de Cour(宮廷발레)가 衰退하고 일종의 劇場舞踊 形態를 가진 Pro-Romantic Ballet가 舞踊史에 등장한 시기이며, 특히 Louis XIV世가 Acade´mie Royale de Danse(王立舞踊學校)를 設立한 이후부터 그 全盛期였다고 할 수 있다. Rro-Romantic Ballet 시기에 눈부신 활약을 함으로써 발레藝術에 크게 寄與한 사람으로 두 女性舞踊家 Marie Anne Cupis de Camargo 와 Marie Salle´를 들 수 있다. 宮中에서 發生하여 本質的으로 觀客에게 보이기 위한 演劇的 舞踊인 발레는 藝術로서 必要한 특수한 表現과 技法을 갖추어야 하고 그렇게 하기 위해서는 여러 過程을 거쳐야 하는데 이때에 女性舞踊家들의 활약이 가장 中心的인 役割을 遂行한다. 즉 Pre-Romantic Ballet의 胎動期에 있어서는 女性舞踊家들이 先驅者的인 獨創的 意識을 지니고 거듭하여온 實驗들이 발레藝術의 발전에 가장 큰 영향을 미쳐왔다고 할 수 있다. 本 論文에서는 Camargo와 Salle´를 발레藝術에 本格的인 序章을 열어준 女性舞踊家로서 硏究의 對象으로 삼는 동시에 지금까지 疎忽히 다루어진 傾向이 있는 Pre-Romantic Ballet를 그 이후의 모든 舞踊藝術의 母胎로서 照明하게 될 것이다. 結論으로는 本論에서 展開한 分析에 의하여 以上의 두 女性舞踊家에 대하여 그들이 발레藝術의 發達過程에서 갖는 정당한 意義를 賦與하고자 하였다. 즉 Camargo에 대해서는 무엇보다도 技法에 充實해야 한다는 正統的 Classic Ballet 精神에 立脚하여 技法分野에서 形式美에 發展을 가져온 藝術家로서의 意義를 賦與하는 한편 Salle´에 대해서는 當時의 발레風土에서는 다분히 前衛的이라고 할 수 있는 獨創的 藝術家로서, 그리고 技法에서 脫皮하려는 近代舞踊精神의 先驅者的 意義를 賦與하였다. 이렇게 할 때 발레史上에서 그들이 차지 해야 할 정당한 地位가 闡明된다고 생각한다.;There may not be any objection to the fact that dance is the most instinctive and the most primitive way to the human being for expressing their emotion, using their bodies. Though the history of the dance can trace back to the origin of human being, dance had achived a slower advance compared to the other parts of art until it got its peculiar standing as a mode of art. It was not until ballet, which deals the spectators as its subject, appeared that the dance became to consolidate itself as a 'genre' of art. However, when looking up the origin of the dance and the procedure of its progress, 18C can be regarded as the very time when the ballet started to advance, stabilizing its foundation. Therefore, it is considered as the indispensable thing to observe the procedure of the progress of the ballet as a stage art around be 18C. In this body, emphasizing on the 18C when the ballet, strengthening its basis, began to progress as noted above, I will check the concrete aspects. To do so, I think it is necessary to valuate the achievement and the significance of the women ballet dancers in 18C by observing with emphasis their roles which were turned out to be the innovative factor of the progress of the art of ballet, as the ballet became prosperious. 18C is the period when the'ballet de cour', which was prosperious from 16C to 17C, became degraded and the Pre-Romantic ballet, which has the style of the kind of theatre ballet, showed its appearance in the history of the ballet. Expecially after Louise XIV founded the Academie Royale de Danse, it was at the height of its prosperity. We can choose Marie Anne Cupis de camargo and Marie. Salle as two women ballet dancers, who devoted themselves to the art of the ballet by their remarkable activities. The ballet, the dramatic dance which was originated in the court and was to be shown to its spectators should be contained with special expressions and techniques as an art. And to do so, there are many steps to pass when the activities of women ballet dancers are to achieve the most important roles. Namely, in the birth age of the Pre-Romantic ballet, the successive experiments done by the women ballet dancers with the consciousness of a pioneer and uniqueness have the greatest influence to the progress of the art of the ballet. In this paper, Camargo and Salle' will be the main subject of study as the women ballet dancers who showed the real start of an art of ballet, and at the same time, Pre-Romantic ballet, which has been dealed with little significance, will ckecked as the cradle of every art of the dance. For a conclusion, I am to present the proper meanings in the process of advancement of the art of the dance to the above two women ballet dancers by the analyses evolved in the main paragraphs. To Camargo therefore, was given the meaning as an artist who had developed the beauty of the style in the part of technique than any other thing. And in the case of Salle´, meaning were given to her as a unique artist who were progressive enough in the contemporary atmosphere of the ballet, and as a pioneer of the spirit of the modern dance which tries to escape from the techniques. By observing as above, their proper position might be clearly shown in the history of the ballet.
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