View : 964 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김성희-
dc.creator김성희-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:24Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:24Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000034146-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/200968-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000034146-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to suggest proper directions to the teacher education to develop their abilities to evaluate through analysis on their self-evaluations by observing contents of the evalutions made by teachers and the differences of the contents related to educational backgrounds and teaching experiences. 1. What were the evaluations shown in class management journal about? 2. Were the contents of the evaluations attributable to teacher's educational background? 3. Were the contents of the evaluations attributable to teacher's teaching experience? This study was conducted on thirty class management journals written from March, 2003 to February, 2004 by thirty teachers from eight private kindergartens located in Seoul. Subjects are comprised of fifteen unexperienced teachers who have less than three-year teaching experiences and of another fifteen experienced teachers who have more than four-year teaching experiences. Results of the study are as follows: First, it has shown that teachers write assessments relevant to Teaching Methods (16.6%) most frequently, it was followed by Day's Summary (13.3%) that describes the teachers' recollections of their lessons and notes about Contents of Teaching (12.6%) were the third most often assessments. On the other hand, the rates of reflection upon Arrangement of Classroom Environment (0.9%), Teachers' Cooperation (0.5%) and Conflicts with Teachers (0.02%) were found to be very low. Second, as a result of the study in differences in evaluations caused by teachers' educational backgrounds, the teachers who graduated from university have shown higher rate of writing meaningful evaluations than the teachers who graduated from college in terms of Teaching Methods, Teaching Materials, Arrangement of Classroom Environment, Classroom Guidance and Realizing Problems. At the same time, there were no categories showing that the teachers who graduated from college recorded more significant assessments. Finally, the comparison between the group of unexperienced teachers who have less than three-year teaching experiences and the group of experienced teachers who have more than four-year teaching experiences showed us the result that there were differences only in frequency in all the categories, but these differences were not statistically significant. That is, teacher's teaching experience itself was not the factor that affected the frequency of evaluations. ;본 연구는 유아교사가 기록하는 학급경영록의 평가란에 반영된 내용 및 교사의 학력, 경력에 따른 평가 내용의 차이를 살펴봄으로써 교사의 자기평가 현황을 분석하여 유아교사의 바람직한 평가능력 함양을 위한 교사교육의 방향을 제시하는 데에 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 학급경영록 평가란에 나타난 내용은 어떠한가? 2. 학급경영록 평가란에 반영된 내용은 교사의 학력에 따라 차이가 있는가? 3. 학급경영록 평가란에 반영된 내용은 교사의 경력에 따라 차이가 있는가? 본 연구는 서울특별시에 소재한 8개 사립유치원에 근무하고 있는 총 30명의 교사가 2003년 3월부터 2004년 2월까지 작성한 학급경영록을 대상으로 하였고, 연구 대상 교사들은 2004년 3월을 기준으로 3년 이하 교육경력의 초임교사 15명, 4년 이상 교육경력의 경력교사 15명으로 구성되었다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교사들은 평가란을 기록함에 있어서 교수방법(16.6%)과 관련된 내용을 가장 많이 기록하고 있는 것으로 나타났으며, 교사가 자신의 교수행위를 회상하여 서술하는 일과요약(13.3%)이 두 번째로 높은 빈도를 차지했고, 교수내용(12.6%)과 관련된 기록이 그 다음 순위를 기록했다. 반면, 환경구성(0.9%), 교사협력(0.5%), 교사갈등(0.02%)과 관련된 내용을 평가에 반영하는 비율은 매우 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 교사의 학력에 따른 평가란 내용의 차이를 연구한 결과, 교수방법', '교수매체', '환경구성', '생활지도', '문제인식'과 관련하여 4년제 대학 출신 교사들이 2년제 대학 출신 교사들보다 유의미하게 높은 기록율을 보였다. 한 편, 2년제 대학 출신 교사들이 4년제 대학 출신 교사들보다 유의미하게 높은 기록율을 나타낸 범주는 발견되지 않았다. 셋째, 교사의 경력에 따른 평가란 내용의 차이를 살펴보기 위해 경력 3년 이하의 초임교사 집단과 4년 이상의 경력교사 집단을 비교한 결과, 모든 범주에서 내용 빈도의 차이는 있었으나 통계적으로 유의한 결과는 아니었다. 즉, 교사의 경력 그 자체는 평가의 내용 빈도에 영향을 미치는 요인이 아닌 것으로 나타났다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 5 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 유아교사의 역할과 평가 = 6 1. 유아교사의 역할 개념 = 6 2. 평가자로서의 유아교사 = 11 3. 평가의 내용 및 방법 = 12 B. 학급경영록 = 16 1. 정의 및 기능 = 16 2. 구성 및 기록 = 17 Ⅲ. 연구 방법 = 22 A. 연구 대상 = 22 B. 연구도구 = 24 C. 연구절차 = 26 1. 내용분석 범주 개발 = 26 2. 분석 = 26 D, 자료 분석 = 27 Ⅳ. 연구 결과 및 해석 = 28 A. 유아교사의 학급경영록 평가란에 반영된 내용 = 28 B. 유아교사의 학력에 따른 평가란 내용의 차이 = 30 C. 유아교사의 경력에 따른 평가란 내용의 차이 = 32 Ⅴ. 논의 및 결론 = 34 A. 논의 = 34 1. 유아교사의 학급경영록 평가란에 반영된 내용 = 34 2. 유아교사의 학력에 따른 평가란 내용의 차이 = 36 3. 유아교사의 경력에 따른 평가란 내용의 차이 = 37 B. 결론 및 제언 = 39 참고문헌 = 41 ABSTRACT = 45-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent648804 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title유아교사의 학급경영록 일일교육계획안의 평가란 분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagev, 46 p-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 유아교육전공-
dc.date.awarded2004. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE