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자폐학생 학부모의 특수체육교사 역할기대에 관한 조사연구

Title
자폐학생 학부모의 특수체육교사 역할기대에 관한 조사연구
Authors
이현주
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 체육학부사회체육학전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 특수학교의 체육수업 개선을 위한 전략으로, 특수체육교사의 역할에 대한 자폐학생 학부모의 역할기대를 다양한 측면에서 파악하여 특수체육교사의 체육수업 지도 시 및 미래의 특수체육지도자인 특수체육학과 학생들을 위한 교육과정 개발 뿐 아니라 특수체육교사 연수 및 재교육에 유용한 자료틀 제공하는데 목적을 두고 있다. 이를 위하여 서울에 소계한 복수학교의 자패학생 학부모 336명을 대상으로 설문조사틀 실시하였으며 표집방법은 유의표집법(purposive sampling)을 이용하였다. 본 연구를 위한 설문지는 유연규(1994), 정찬성(1998), 이금옥(1999), 김기섭(2001), 이소정(2001)등의 연구에서 사용된 설문지틀 기초로 작성되었으며 체육수업의식에 관한 3문항과 학부모가 기대하는 특수체육교사의 개인적 배경에 관한 6문항, 학부모가 기대하는 특수체육교사의 역할기대에 관한 27문항으로 구성되었다. 본 연구의 자료분석을 위하여 SPSS Window for 10.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 기술통계, t-검증 및 일원변량분석(one-way ANOVA), Scheffe' 사후검증을 적용하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 특수학교 교육 중 체육의 중요성에 대한 학부모의 인식은 총 336명의 학부모 중 314명(93.4%)이 '매우 중요하다' 또는 '대체로 중요하다'라고 응답하여 체육의 중요성을 크게 인식하고 있는 것으로 나타났다. 또한 학부모가 기대하는 체육수업의 목적은 정신적 ·정서적 안정과 적응이었으며, 적정 체육수업시간은 학부모 336명중 129명(38.4%)이 5시간 이상이라고 응답하여 특수학교 교육 중 체육수업의 중요도에 상응하는 결과라 할 수 있다. 둘째, 자폐학생 학부모가 기대하는 특수체육교사의 개인적 특성은 30대의 남자교사로 정서적으로 성숙하고 긍정적 사고를 가진 교사로 특수체육학과를 졸업한 교사를 선호하였다. 특수체육교사의 결혼여부에 대해서는 상관하지 않는다는 응답이 가장 높게 나타났으며 특수체육에 대한 학력과 지식보다는 자녀를 따뜻한 애정으로 지도해주는 교사를 기대하고 있었다. 셋째, 자폐학생 학부모의 특수체육교사에 대한 전반적 역할기대를 살펴보면 교사의 인성에 대한 것이 가장 높았고, 장애 유형별 ·능력별 교육, 성실한 지도, 사회성 교육, 동기유발, 학생의 자아발견 기회제공, 전문적인 지식, 체력 및 건강지도, 재활치료, 운동기술 습득 순으로 나타났다. 넷째, 자녀성별에 따른 특수체육교사의 역할기대는 장애 유형별 ·능력별 교육과 전문적인 지식에 대한 역할기대가 1% 이내의 수준에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 학부모 성별에 따른 특수체육교사의 역할기대는 체력 및 건강지도와 전문적인 지식, 사회성 교육에 대한 역할기대는 5% 이내의 수준에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, 교사의 인성에 대한 역할기대도 1% 이내의 수준에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 자녀 재학과정에 따른 특수체육교사의 역할기대는 운동기술 습득, 학생의 자아발견 기회제공, 성실한 지도, 전문적인 지식에 대한 역할기대는 1% 이내의 수준에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, 장애 유형별 ·능력별 교육, 체력 및 건강지도, 사회성 교육, 재활치료, 교사의 인성에 대한 역할기대는 5% 이내의 수준에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 학부모 연령에 따른 특수체육교사 역할기대는 장애 유형별 ·능력별 교육과 운동기술 습득, 사회성 교육, 전문적인 지식에 대한 역할기대가 1% 이내의 수준에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, 체력 및 건강지도, 동기유발, 성실한 지도에 대한 역할기대는 5% 이내의 수준에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 학부모 학력에 대한 특수체육교사 역할기대는 장애 유형별 ·능력별 교육과 운동기술 습득, 체력 및 건강지도, 재활치료, 성실한 지도에 대한 역할기대가 1% 이내의 수준에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, 사회성 교육과 학생의 자아발견 기회제공에 대한 역할기대는 5% 이내의 수준에 서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 학부모 수입에 따른 특수체육교사 역할기대는 운동기술 습득과 동기유발, 사회성 교육, 재활치료, 학생의 자아발견 기회제공, 전문적인 지식, 교사의 인성에 대한 역할기대가 1% 이내의 수준에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, 성실한 지도에 대한 역할기대는 5% 이내의 수준에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 다섯째, 자녀성별과 부모성별, 학부모 연령에 따른 특수체육교사 역할기대 수준 차이는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 자녀의 재학과정과 학부모 학력, 학부모 수입에' 따른 특수체육교사 역할기대 수준 차이는 1% 이내의 수준에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 본 연구의 결과를 토대로 살펴보면, 자폐학생의 학부모는 특수학교 교육중 체육수업에 대한 역할기대가 매우 크고 특수체육에 대한 전문 지식을 가진 특수체육교사에 대한 역할기대가 크다고 할 수 있으며, 교사의 전문지식보다는 교사의 인성에 대한 역할기대를 크게 하고 있었다. 따라서 앞으로 더 많은 대학에서 특수체육과를 개설하여, 특수체육에 대한 전문적인 지식 및 인성을 갖춘 특수체육교사를 양성하는 것이 시급하며 이를 통해 질 높은 특수체육수업 환경을 만들어 나가야 할 것으로 사료된다. ;The purpose of this study was to investigate the role expectation of parents of students with autism for adapted physical educator. The methods of this study was used questionnaires which were distributed to 336 parents of students with autism in special schools in Seoul, Korea. The results of this study was as follows: First, parents recognized the role of physical education importantly in special education. In addition, the purpose of physical education the parents expect of was found out as mental and emotional stability and adaptation and appropriate amount of physical education was found out to be over five hours. Second, adapted physical educators' individual characteristics expected of by parents of students with autism were as follows: male teachers in their 30s with mature thinking mentally and optimistic views and those graduated from adapted physical education programs. Their marriage status was not regarded important. Teachers with affection toward those with autism were highly thought of rather than those with academic background and knowledge of major. Third, regarding overall role expectation of parents (of children with autism) toward adapted physical educator were as follows: personalities was found out to be the top priority, following their education according to disability types and individual ability, sincere teaching, education on social skills, motivation, providing opportunities for students to discover their potentials, knowledge of major fitness and health teaching, rehabilitation treatment and acquisition of motor skill. Fourth, regarding role expectation of parents of children with autism according to their children's gender showed significant differences statistically in terms of disability types, education according to individual's ability and expertise. There was a statistically significant difference according to parents gender in terms of fitness and health coaching, knowledge of major, education on social skills and educators character. There was a statistically significant difference according to the procedure of children's school enrollment in terms of acquisition of motor skills, providing opportunities for students to discover their potentials, sincere teaching, expertise, education according to disability types and potentials, fitness and health teaching, education on social skills, rehabilitation treatment and personalities. There was a statistically significant difference according to the parents age in terms of education according to disability types and potentials, acquisition of motor skills, education on social skills, expertise, fitness and health teaching, workout teaching, motivation and sincere teaching. There was a statistically significant difference according to the parents academic background in terms of education according to disability types and potentials, acquisition of motor skill, fitness and health teaching, rehabilitation treatment, sincere teaching, education on social skills and providing opportunities for students to discover their potentials. There was a statistically significant difference according to the parents income levels in terms of acquisition of workout skills, motivation, education on social skills, rehabilitation treatment, providing opportunities for students to discover their potentials, knowledge of major, personalities and sincere teaching. Fifth, there was a statistically significant difference according to the children academic courses, the parents academic background and their income levels. However, there was not a statistically significant difference according to the gender of children and parents and parents age.
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