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P. Hindemith의 Viola Sonata Op.11, No.4에 관한 연구

Title
P. Hindemith의 Viola Sonata Op.11, No.4에 관한 연구
Authors
유민선
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 20세기 전반기의 독일의 작곡가인 힌데미트 (Paul Hindemith, 1895, 11, 16∼1963)의 비올라 소나타 Op.11 No.4의 분석을 통해 그의 비올라 음악을 이해하는데 궁극적인 목적을 두었다. 힌데미트는 20세기 독일을 대표하는 작곡가로 후기 낭만주의의 전통적인 음악적 특징을 현대적으로 변화시킨 신고전주의에 바탕을 두고 있으며 그는 음악가, 작곡가, 연주가로 청중사이에 의사소통이 이루어져야 한다는 전제 아래 실용음악을 많이 작곡했다. 그의 작품 시기는 크게 세 시기로 나누어지는데, 제1기는 다양한 음악양식을 탐구하던 시기로 특히 낭만주의적 전통을 거부하는 새로운 음악을 작곡하였으며, 이것은 제2기 신고전주의 음악의 기초가 된 시기이다. 제2기는 신고전주의와 실용음악의 시기로 힌데미트는 낭만시대 이전의 음악, 특히 바로크 시대의 형식과 대위법적 양식을 작품에 적극 수용하여 실제적으로 연주될 수 있는 음악을 작곡하였다. 제3기는 구조적인 대위법양식을 더욱 발전시킨 시기로서 전통적 음악형식을 사용하여 중심음이 강조되어 화성적 요소를 고려하는 음악을 작곡하였다. 이 작품은 작품시기 중 1기에 속하는 작품으로 선율부와 반주부의 대위법적 진행, 자유로운 전조와 화성진행, 선율선의 독립을 전체적인 특징을 갖는 곡으로 비올라의 기능을 잘 발휘한 곡이다. 3악장으로 이루어져 있지만 각 악장은 쉬지 않고 이어서 연주된다. 제1악장은 환상곡으로 서곡의 형식을 받아들이면서 잦은 전조와 변화화음으로 다양한 조성이 보여 진다. 제2악장은 주제와 4개의 변주곡으로 이루어져 있으며 조용하고 단순한 민요풍으로 2박자와 3박자의 혼합으로 구성되어 있다. 제3악장은 피날레로 2악장과 연장되는 느낌이 있고 교체하는 잦은 변박과 전조, 동형 진행이 보여 지는 발전된 소나타 형식이다. 이 곡은 객관적인 대위법적 수법과 급진적 기교를 자유로이 구사하며 선율을 중시하는 고전주의에 뿌리박은 친근한 음악으로 그의 초기 작품 중 대표작으로 손꼽힌다;The purpose of this thesis is to understand the viola music of Paul Hindemith (1895. 11. 16∼1963) through the analysis of Viola Sonata Op.11, No.4 by the above composer. As the most important German composer in the early part of the 20th century, Paul Hindemith combined experimental and traditional later Romantic techniques into a distinctive modern style from the music of the Reformation. He wrote so much practical music, assuming that musician, composer, and conductor should be communicated with their audience. His quite early work in which composed in 1919 Viola Sonata Op.11, No.4 is the one of hls earliest works that can display his musical technical style with his musical trial, It is in three movements that should be played attaca. The first movement has a theme of quiet romantic melody characterized as an introduction; a fantasia serves strongly the outline of the melody including frequent transition, altered chord, and chromatic scale. The second movement is a set of four differently colored variations on a simple, folk-like theme. It is obviously manifest of the style of counterpoint. Ostinato pastern shows in piano part, that the same tone is repeated throughout the section. The final movement is similar to Sonata, which has two different themes, and must be experienced as the continuation of the second movement, because it is consisted of three variations on a theme of the second movement. Besides, Viola and Piano play equivalently on the same rank, using imitation, crossover, repetition, serialism, and Interval for showing variation. Frequent transition, and consonance and dissonance displace often in harmony. The work is one of his earliest works in which he freely displays general counterpoint and radical techniques based on traditional classlc music that takes much more melody.
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