View : 982 Download: 0

음(音)과 색(色)의 공감각(共感覺)적 표현

Title
음(音)과 색(色)의 공감각(共感覺)적 표현
Authors
전가영
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 미술학부한국화전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
예술은 인간의 존재 확인 행위이며, 이 세계와의 관계를 해석하는 작업이다. 그러므로 예술 작품을 통해 작가의 세계관을 읽을 수가 있다. 본인의 감성과 사고의 기반이 되는 대상은 음악이다. 음악에서는 다른 성격을 가진 음 하나하나가 모여서 화음을 만들고, 멜로디를 만들며, 힘있는 감동을 주는 하나의 곡으로 탄생한다. 본인은 하나하나가 같음 속에서 다름을 인정 받고, 동등한 가치 속에서 다른 역할을 하며, 어울려 하나의 생명체를 이루는 모습 속에서 강한 힘을 느낀다. 본 연구는 그러한 음악적 사고를 시각적으로 공간화 한 작품을 바탕으로 이루어진다. 이곳에서 관람자들은 눈과 귀로 느끼고 체험할 수 있다. 청각적인 음악을 보이는 것으로 표현하는 기본은 음악의 재료인 음을 미술의 재료인 색으로 변환하는 것이다. 본 논문의 Ⅱ장에서 첫째로 색과 음의 개념과 속성을 과학적으로 고찰하였다. 파동이 색과 음악의 공통된 물리적 특성임을 바탕으로 12음의 파장을 삼원색으로 만들 수 있는 색상들의 주파수와 대응시키는 물리,수학적 변환을 연구하였다. 둘째로 한 감각을 통해 다른 감각을 떠올릴 수 있는 공감각(共感覺)에 대해 고찰하고, 구체적으로 음을 듣고 그 음과 같은 감정을 일으키는 색을 알아보았다. 이는 색이 지니는 색상과 명도와 채도에 따라, 그리고 음악에서 표현하는 음계와 옥타브와 음색에 따른 성격과 심리효과를 이해하는데 도움이 될 것이다. 마지막으로 뉴턴이 그의 저서『광학』에서 빛이 7가지의 다른 색을 가지고 있다고 발표한 이후로 많은 예술가들이 청각과 시각 사이의 연관성에 관해 연구하였다. 이 논문에서는 18세기부터 발명된 색채오르간에 대해 알아보고, 음악 속에서 색채를 추구했던 드뷔시와 올리비에 메시앙의 미학과 작품세계를 살펴보았다. 또한 그림과 음악을 동등하게 추구하였던 클레의 다성음악(Polyphonie)을 시각화 한 작품을 토대로 음악적 상상력의 표현방법을 알아보았다. 현대 예술가로서 소리, 시각 기호, 공간 등의 관계를 넘어서서 실험적인 작업을 했던 존 케이지(John Cage)의 시각적 작품을 연구함으로 그의 음악적 사고와 시각예술의 관계를 연구하였다. 본인은 작품 전개에서 음과 색에 관한 이론들을 바탕으로 색으로 음을 표현하고자 하였다. 라이트를 이용해 색을 극대화한 그림 앞에 서서 음을 느끼고, 실제로 센서를 부착해 그림에 입력된 음을 듣고 색을 떠올리는 활동이 순간적으로 동시에 일어나게 된다. 그리고 작품은 감상자들의 참여에 의해 완성된다. 여러 감상자가 한 공간에 있음으로 우연적인 소리가 연발하고, 그 소리들은 모여 멜로디를, 멜로디는 모여 하나의 곡을 만들게 된다. 동시에 눈은 화면의 구성과 바느질을 통해 리듬을 느끼며, 화성학 이론에 기초해 화음의 조합을 색의 조합으로 변환함으로써 음악적 감성을 배색으로 표현하였다. 공간 속에서 시각과 청각뿐 아니라 작품에 참여하는 감상자들 사이에서도 하모니를 느끼도록 작품 배치에서 악보 위 음들의 공간성을 차용하였다. 결국 색으로 음악을 연주하는 공간이 만들어진다. 본인은 본 연구를 통하여 색에서 느끼던 막연한 음악성에 관해 확실한 이론을 정립할 수 있었다. 또한 음악적 원리와 형식을 작업에 차용하는 것은 표현과 감상에서 새로운 경험을 제공해준다. 결론적으로 본인의 연구는 음과 색의 공감각적 표현을 통하여 시각 영역과 청각영역이 공존하며, 음악적 사고를 체험하는 공간을 가능하게 한다. 이러한 공간을 통하여 본인이 이 세계를 이해하고 느끼는 시각을 여러 사람들과 공유할 수 있을 것이다. ;Art is a behavior of confirming men's existence as well as a work of interpreting men's relationship with this world. Therefore, we can read author's view of the world through his or her works. The object which forms the basis for researcher's emotion and thoughts is music. In music, several notes of different characteristics are combined to form a harmony, a melody and ultimately a piece moving our heart strongly. The researcher feels a strong power for the notes which sound same but different, playing different roles in the same value to form a life. Thus, the researcher has produced a work by making the musical thoughts visual and spatial, so that the audience may feel and experience it with their eyes and ears. The fundamental way to express the audible music as visible is to transform the sounds or materials of music into the colors or materials of art. In the second chapter of this study, concepts and attributes of colors and sounds are reviewed from a scientific viewpoint. Since the waves is the common physical attribute of color and music, the 12-note waves were transformed into the color frequencies forming the primary colors in a physical and mathematical way. Second, the synesthesia which evokes another sense through a sense was reviewed, and thereupon, sounds were appreciated to identify the colors which evokes the same emotion as the sounds. Such an approach was believed to be useful in understanding the colors depending on their brightness and saturation levels as well as the attributes and psychological effects of the sounds depending on scales, octaves and sound colors. Lastly, since Newton published in his book "Optics" that light has 7 different colors, many artists have studied the relationship between audibility and visibility. In this study, the color organs invented in the 18th century was reviewed, and thereupon, aesthetics and world of works implied by Debussy and Olivier Messiaen who pursued colors in their musical world were examined. In addition, the polyphonie of Claire who pursued painting and music equally was reviewed by focusing on his visualized works to examine his imaginative expression of music. Moreover, the researcher studies the visual works of John Cage who experimented his works beyond sound, visual signs and space to analyze the relationship between his musical thoughts and visual art. In producing the work, the researcher attempted to express the sounds as colors based on the theories about sounds and colors. Light was used to stand before a painting to feel a sound, and a sensor was attached to the painting to hear the sound put into it and invoke the colors. Such an invocation was simultaneous and instant. And the work was complete with the audience participating in this process. Several audience in a space generate accidental sounds which would form a melody, and melodies thus formed would form a piece. At the same time, eyes feel a rhythm by means of the canvas composed and needlework, and based on the theories about harmonics, harmonic combinations would be transformed into color combinations to express the musical emotion as color schemes. In a space, not only visual and audible senses but also the audience feel an harmony because a spatiality of the notes above the scale was made use of in arrangement of the work. After all, a space was created where a musical piece could be performed with colors. Through this study, the researcher could establish a firm theory about music which had been only vaguely felt from colors. In addition, if a work could borrow some musical principles and forms, the resultant expressions and appreciation would be new experiences. In conclusion, this study suggests that it would be possible through a synesthetic expression of sounds and colors to make visual and audible areas co-exist and thereby, experience a musical thought in a space. Such a space may enable the researcher to understand this world better and share her visual sense with various people.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE