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수퍼비전 스타일에 따른 수퍼바이저의 기능 및 과업 수행 분석

Title
수퍼비전 스타일에 따른 수퍼바이저의 기능 및 과업 수행 분석
Authors
강은희
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구는 초보 상담 수련생이 지각한 세 가지 수퍼비전 스타일 유형에 따라 초보 수퍼바이저가 수퍼비전 회기 중에 어떤 과업과 기능을 얼마나 많이 수행했는지 그 차이를 비교하였다. 이 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 상담 수련생이 수퍼바이저 스타일 유형 중 매력도를 높게 지각한 회기와 낮게 지각한 회기에서 수퍼바이저는 주로 어떤 과업과 기능을 수행하는가? 둘째, 상담 수련생이 수퍼바이저 스타일 유형 중 대인 민감도를 높게 지각한 회기와 낮게 지각한 회기에서 수퍼바이저는 주로 어떤 과업과 기능을 수행하는가? 셋째, 상담 수련생이 수퍼바이저 스타일 유형 중 과업 지향도를 높게 지각한 회기와 낮게 지각한 회기에서 수퍼바이저는 주로 어떤 과업과 기능을 수행하는가? 이 연구를 위해 대학교 상담 심리학 전공 과목으로 개설된 상담자 교육 및 수퍼비전을 수강한 상담 심리 전공 석, 박사 12명이 참여하였다. 수퍼바이저의 스타일을 평가하기 위해 Friedlander와 Ward(1984)가 개발한 수퍼비전 스타일 질문지를 사용하였고 수퍼바이저의 과업 및 기능 수행 빈도를 분석하기 위해서는 Holloway(1995)가 제시한 전략적 접근 모델의 과업*기능 매트릭스를 수정, 보완하여 사용하였다. 상담 수련생이 평가한 수퍼비전 스타일 질문지 점수에 따라 세 가지 스타일 유형의 상하 10%에 해당하는 총 13사례를 선정하여 과업 및 기능 수행의 빈도를 분석하여 기본율 표를 작성하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 매력도가 높은 집단에서 수퍼바이저들은 매력도가 낮은 집단의 수퍼바이저들보다 '전문적 역할' 과업을 더 많이 수행하였고, ‘자문’ 기능을 더 많이 수행하였다. 둘째, 대인 민감도가 높은 집단에서 수퍼바이저들은 대인 민감도가 낮은 집단의 수퍼바이저들보다 ‘수퍼비전 운영 및 평가’ 과업을 더 많이 수행하였으나 기능 차원에서는 별다른 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 과업 지향도가 높은 집단과 낮은 집단의 수퍼바이저들은 공통적으로 ‘사례개념화’와 ‘상담기술’ 과업을 가장 많이 수행하며 ‘지도.조언’ 기능을 가장 많이 사용하는 것으로 나타났다. 또한 이 연구의 전반적인 결과를 살펴보면, 세 가지 스타일의 상하 집단에서 공통적으로 수퍼바이저들은 ‘사례개념화’와 ‘상담기술’을 가장 많이 수행하며 이 두 과업을 수행할 시 ‘지도.조언’을 가장 많이 사용함을 알 수 있었다. 이러한 연구 결과는 초보 상담자 및 초보 수퍼바이저를 훈련하고 교육할 때 중점을 두어야 할 교육 내용 및 방법에 대한 구체적인 가이드라인을 제공함으로써 상담자와 수퍼바이저 교육에 시사하는 바가 크다고 본다.;This study compared the differences between the nature and the amount of the tasks and functions performed by novice supervisors during their supervision sessions. The novice supervisors were divided into 3 supervision styles as perceived by novice supervisees. The questions raised in this study are as follows: First, what tasks and functions does the supervisor perform during a session when the supervisor style was perceived to be highly attractive vs. during a session when it was perceived to be less attractive. Second, what tasks and functions does the supervisor perform during a session when the supervisor is perceived to display high level of interpersonal sensitivity vs. during a session when s/he is perceived to display low level of interpersonal sensitivity? Third, what tasks and functions does the supervisor perform during a session when task-orientedness was perceived to be high vs. during a session when it was perceived to be low? 12 graduate students majoring in counseling, who were enrolled in counselor training and counselor supervision courses, participated in this research. Friedlander and Ward(1984)'s Supervision Style Questionnaire was used to categorize supervision styles. In order to analyze the frequency of tasks and functions performed by supervisors, a modified version of the Task*Function Matrix from Holloway(1995)'s Strategic Approach Model was used. According to the supervision style questionnaire scores given by supervisees, 13 cases, which correspond to the top and bottom 10% of each style, were selected. Then, the frequency of performance of tasks and functions was analyzed and tabulated. The results of the study are as follows. First, the supervisors in the high attractiveness group performed more 'professional role' tasks than those in the low attractiveness group. Second, supervisors in the high interpersonal sensitivity group performed more 'managing and evaluating supervision' tasks than those in the low interpersonal sensitivity group, but there was no significant difference between the two groups on a functional level. Third, the supervisors who displayed high task-orientedness and those with low task-orientedness all performed 'case-conceptualization' and 'counseling skills' tasks most. They also utilized 'advising and instructing' function most. Moreover, the general conclusions from this research include the following. In all the top and bottom groups for each of the three styles, supervisors performed 'case conceptualization' and 'counseling skills' tasks most and in the process, utilized 'advising and instructing' function most. These results can contribute to counselor and supervisor training by providing important information that can be used in creating specific guidelines on content and method of training of novice counselors and novice supervisors.
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