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'감성시대' 베이커리 포장디자인의 개선에 관한 연구

Title
'감성시대' 베이커리 포장디자인의 개선에 관한 연구
Other Titles
‘Age of sentiment' Thesis for re-changing bakery package design : focusing on graphic elements of hotels in Korea
Authors
김태진
Issue Date
2003
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
As consumer tastes are becoming more diversified these days due to economic growth and increased income levels, a company or brand with a good, well-known image, rather than the actual value of a product, has become a significant factor that determines consumer purchasing choices. Korea's hotel industry has witnessed remarkable growth with the country's overall economic growth and following the successful hosting of the 1988 Seoul Olympic Games. Also, in today's society where information technology is advancing rapidly and income and leisure time is increasing, people's desire to improve their quality of life is sharply rising as well. Under these circumstances, hotel food and beverage shops which were once used only by foreigners, entrepreneurs and people from the wealthier classes are now making profits from ordinary customers. To keep up with this trend, hotels are focusing on various marketing strategies to raise sales in the food and beverage sector. As part of such efforts, five-star hotels with their advantageous brand power are targeting a wide range of customers, thereby leading to the continued growth and development of bakery shops as well. With their good and well-known image, hotel bakeries need to establish marketing strategies which are completely differentiated from ordinary companies. As modern society becomes more sophisticated and specialized and consumer income and education are improving, it has become very important to establish plans that consider marketing and strategic approaches, in order to satisfy the demands of sensitive, individualized and diversified consumers. Consequently, package design - which is distinguished in terms of sensitivity, aesthetics and quality, as well as function - is considered to be increasingly influential. Consumers who personally come into contact with products are persuaded to purchase products largely by visual factors. In this regard, package design itself can raise the value of a product and deliver a certain message and image to consumers before they obtain information on the contents of the product. Today's consumers are design-oriented, with sophisticated tastes, and therefore they tend to ascertain product quality based only on its brand or company credibility. It is said that modern times are an era of brand competition. Unlike in the past, consumers are no longer purchasing goods based only on necessity, and instead they are buying value products and diversifying their tastes. In this context, package design should convey company image clearly and appealingly while providing individualized and aesthetic excellence, thereby meeting tastes of individuals. With this in mind, this study compares the brands of some hotel bakery shops in Korea with their package designs. Also, it examines and analyzes many package design factors, linkages between these factors and brand image, thereby seeking to identify consumer-preferred brands and package designs. In addition, this study presents a new direction by designating one hotel in Seoul, Korea and devising a bakery package design suited to the hotel, with priority given to "graphic factors".;오늘날 경제성장과 소득수준의 향상으로 소비자의 욕구가 다양화되면서 실제 제품의 가치보다는 잘 알려진 좋은 이미지를 가지고 있는 기업이나 브랜드가 구매를 결정하는 중요한 요인이 되었다. 우리나라의 호텔산업은 경제의 발달과 올림픽 게임을 계기로 괄목할만한 성장을 거두었다. 또한 현대 사회는 정보화 기술의 발달과 소득 증가, 여가 증가 등으로 인하여 삶의 질을 향상시키기 위한 욕구가 급속히 증대되어가고 있다. 이러한 변화 속에서 외국인과 일부 상류층 또는 사업상의 필요에 의해서만 이용을 하던 호텔의 식음료 업장은 사회, 경제적 여건이 호전됨과 아울러 많은 수익을 올리고 있다. 이러한 추세에 맞추어 호텔 기업들은 식음료 부문의 매출 증대와 발전을 위한 다양한 마케팅 개발과 촉진 수단에 주력하고 있다. 특급호텔은 이러한 브랜드 파워(brand power)의 특수성을 장점으로 현재 다양한 형태로 진출하고 있는데, 이에 베이커리샵도 중요한 분야로 꾸준한 증가와 발전을 거두고 있다. 호텔의 베이커리샵은 이러한 이미지가 가지는 장점 때문에 일반 기업과는 차별화되는 마케팅 전략이 필요하다. 현대 사회가 고도화, 전문화되고 소비자의 소득과 교육 수준이 향상됨에 따라 감성화, 개성화, 다양화를 추구하는 변화된 소비자의 가치관을 만족시키기 위해서는 마케팅적 사고와 전략적 접근방법에 따른 계획이 매우 중요하다. 이와 함께 포장디자인의 미적 수준, 즉 품질과 기능의 향상과 더불어 감성적이고 아름다우며 보다 품질 좋은 디자인이 미치는 영향은 더욱 중요시되고 있다. 상품을 직접적으로 접하게 되는 소비자는 시각적 요소를 통해서 구매의욕을 자극 받게 되고 이에 포장디자인은 그 자체가 상품의 가치를 높이고 내용물에 대한 정보를 습득하기 전에 그 상품의 지식을 감지하여 소비자에게 일정한 메시지와 이미지를 전달할 수 있다. 오늘날 소비자는 디자인 지향적이며, 감각적인 취향을 지니는 한편, 상표나 기업에 대한 신뢰만을 확인하는 것으로 제품의 품질 확인을 대신하기도 한다. 현대를 가리켜 브랜드 경쟁의 시대라고 한다. 단지 상품에 대한 필요에 의해 소비를 하는 시대를 지나서 상품이 주는 가치를 소비하는 시대로 접어들어 소비자의 기호가 점차 다양해지고 있는 양상을 보이고 있다. 이러한 상황에서의 포장디자인은 기업의 이미지가 잘 전달되면서도, 다양한 개인의 기호에 맞는 개성적이고 미적인 우수성을 가지고 있는 모습이 되어야 한다. 이에 본 연구는 국내 일부 호텔 베이커리샵의 브랜드와 포장디자인을 비교·분석하고 살펴보며 포장디자인의 여러 요소와 브랜드 이미지와의 관계, 소비자의 구매행동과 심리, 감성디자인의 개념 등을 파악하여 소비자가 선호하는 브랜드 및 포장디자인의 중요성을 이해하고 모색하는데 중점을 두었다. 또한 서울의 한 호텔을 지정해서 그 호텔의 이미지에 맞는 베이커리 포장디자인을 ‘그래픽 요소’를 중심으로 제작해 봄으로써 이에 새로운 방향을 제시해 보고자 한다.
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