View : 1034 Download: 0

장애인 예술가

Title
장애인 예술가
Authors
윤나리
Issue Date
2003
Department/Major
디자인대학원 사진전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
Ever since the invention of photography, photographers have long expressed human experiences from various perspectives. Documentary photography, in particular, is closely linked to human lives. It has served as a recorder of the times, not a mere observer of human lives. Photographs demonstrate our complicated society in a familiar and persuasive way. Those which are properly taken as an important means of human expression help us to better understand the world we are living in. This paper looks into the development of documentary photography; first, it focuses on the objective and reformative expressions of the early documentary photographers. Second, visual changes in subjective documentaries after Robert Frank are carefully observed. Third, the goals and implications of documentary photography are reexamined. In the photographs of disabled artists that I had taken, I tried to express candidly what I felt and learned from their lives. In other words, I made a close observation on the lives of disabled artists through my photos. In this aspect, I studied on Diane Arbus, the most notable woman photographer, who has dedicated her work to the lives of the deformed, dwarfs, and eccentrics. Understanding about her attitude toward human beings has become a guiding light to my work;사진의 발명 이래로 사진의 사회적 이용은 점점 더 광범위하고 다양해지고 있으며 그 중에서도 다큐멘터리 사진은 철저히 인간의 삶과 결부된 장르로 많은 사진가들은 여러 가지 차원의 인간적 체험을 표현하였다. 다큐멘터리 사진가는 단순한 목격자가 아닌 시대의 기록자로서 인간의 다양한 삶을 기록하였고, 복잡한 우리 사회에 대한 카메라의 기록은 친숙하고 설득력이 있으며 비중있는 표현매체로서 적절하게 잘 쓰여진 사진은 개선과 이해에 많은 도움을 주기도 한다. 본 논문에서는 다큐멘터리 사진의 발전과 전개과정을 살펴보고 초창기 다큐멘터리 사진가들의 객관적이고 사회개혁적인 표현과, 로버트 프랭크 이후 주관적 다큐멘터리 사진의 시각적변화를 대표적인 작가를 통해서 알아보고, 더 나아가서는 그 목적과 의미를 다시금 조명해보고자 한다. 이러한 시점에서 본인이 다루고 있는 장애인 예술가들의 표현은 인간존중의 이념을 가지고 본인이 느끼면서 체험한 주관적인 표현이다. 비장애인과 동일한 인격체로서 장애인들의 삶을 거짓없이 관찰하고 휴머니즘적 세계관에 초점을 맞추어 표현하고자 하는 것이다. 따라서 거의 10년동안 기형인, 난장이, 기인 등과 같은 비정상적인 인간에 대한 작업을 일관되게 추구한 미국의 여류사진가 다이안 아버스를 연구하고 대상 인물에 대한 접근 방법으로서 아버스의 인간에 대한 근본적인 태도를 이해하며 본인의 작업을 이끌어 나가고자 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 사진과편집전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE