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대학교양체육의 특수체육교과목 설치에 관한 조사연구

Title
대학교양체육의 특수체육교과목 설치에 관한 조사연구
Authors
최은영
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 체육학부사회체육학전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study was to investigate the attitudes of undergraduate students to establish subject of adapted physical activities of students with disabilities in universities. The subjects of this study were engaged 780 undergraduates of freshman to senior students at universities in seoul. Questionnaires were surveyed to investigate attitudes of general undergraduate students toward as a subject of adapted physical activity as selective course. To analyse the materials, this thesis tested making use of average, percentage and response frequency, and χ^(2)(Chi-square). The results were as follows; First, the subject of high percentage showed positive attitudes toward a subject of adapted physical activity as a selective course for the students with disabilities in universities. Second, the subject of high percentage answered that one of the adapted Physical Activity course in universities is necessary. Third, there were high percentage of the students answered that an administrator of a university is very important person who have a power to decide the selective adapted physical activity course in university for the students with disabilities. Fourth, there were high percentage of the students answered that the instructor is the most important whose major was adapted physical activity when the adapted physical activity course is taught in university for the students with disabilities. Fifth, there were high percentage of the students answered that adapted instructor is the more important than general instructor of physical education for the adapted physical activity course in university Sixth, there were high percentage of the students answered that the professional instructor whose major was adapted physical activity in university is more qualified person than someone who have some experience of teaching adapted physical activity and affection toward a person with handicap.;본 연구 목적은 비장애대학생들의 특수체육교과목 설치에 대한 조사를 통하여, 대학교양체육으로서 장애대학생을 위한 특수체육교과목 설치에 필요한 기초 연구 자료를 제공하는데 있다. 이 목적을 위하여 서울에 위치하고 있는 4개 대학에 재학 중인 비장애대학생 780명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문지 내용은 비장애대학생들의 특수체육교과목 설치에 대한 찬성과 필요성 여부, 교양체육 설치 결정에 영향을 주는 인물, 특수체육교과목 설치에 필요한 요건, 특수체육지도자 및 자격 등의 영역으로 구성하였다. 연구 결과의 자료분석은 SPSS-11.0 for windows 통계패키지를 이용하여 백분율과 빈도 및 χ^(2)(Chi-square)로 분석하였다. 그 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 비장애대학생들은 대학교양체육으로서 특수체육교과목 설치를 높은 비율로 찬성하였다. 둘째, 비장애대학생들은 대학교양체육으로서 특수체육교과목에 대한 필요성을 긍정적으로 높은 비율로 나타냈다. 셋째, 특수체육교과목 설치 결정에 영향력을 주는 인물은 대학행정가라고 응답한 학생의 비율이 가장 높게 나타났으며, 그 다음으로는 체육계열 교수라고 응답하였다. 넷째, 특수체육교과목 설치에 필요한 요건에 대해서는 다른 요건 보다 특수체육지도자 문제와 시설이 가장 중요하다고 응답한 것으로 나타났다. 다섯째, 특수체육교과목 지도자에 대한 항목에서는 일반 교양체육강사 보다는 특수체육전공자인 지도자가 적합하다고 응답한 것으로 나타났다. 여섯째, 특수체육지도자 자격에 대해서는 특수체육을 지도한 경험이나 장애인에 대한 애정보다는 특수체육을 전공한 전문인을 선호하는 것으로 나타났다. 대학에 있어서 장애학생이나 비장애학생 모두 교육을 받을 권리가 있다. 장애인 특례입학을 허용한 이 시점에서 대학교양체육으로서 특수체육교과목 설치는 특수 교육적인 측면에서 특수체육입장에서나 장애대학생을 위해 선결되어야 할 것이다.
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일반대학원 > 체육과학과 > Theses_Master
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