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山水의 造形的 再構成

Title
山水의 造形的 再構成
Other Titles
(The) Formative recomposition of mountains and waters
Authors
劉惠卿.
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 응용미술과자수전공
Keywords
산수조형재구성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
현대의 염색은 기능적인 염색 작품도 제작되지만 한편 작가의 미의식에 따라 다양한 표현 양식을 빌어 심미적 가치를 추구하기 위한 작품으로도 제작되고 있다. 따라서 본 연구는 염색에 있어 종래의 표현 양식과 기법에서 탈피하여, 표현수단으로서는 분무기를 사용한 분무염으로 하며, 공간성과 조형감각을 결합시켜 극히 단순화된 山水의 이미지를 표현하는 과정을 통하여 연구자의 독특한 표현세계를 구축하려는 데에 목적을 둔다. 작품 제작을 위하여 이론적으로 자연의 관찰, 자연의 표현, 자연의 변형에 대하여 고찰하고, 작품의 형성을 통하여 내용, 형식, 기법, 양식을 모색하여 작품을 제작한 결과 다음과 같은 결론에 도달하였다. 첫째, 자연은 변함없는 인간의 관심대상이며 작가의 미의식에 따라 동양에서는, 자연과 조화를 이루려는 정신에서 山水畵를, 서양에서는, 자연을 관찰하고 탐구하려는 자세에서 여러 가지로 변형된 풍경화를 표현하고 있다. 둘째, 작품의 형성에서는 염색에 있어 전통적인 표현 양식과 기법에서 탈피하여 아직까지 염색분야에서 널리 통용되고 있지 않은 분무기를 표현의 수단으로 삼아 동양적 공간과 서구적 조형감각을 결합시켜 극히 단순화된 산수의 이미지를 표현하였다. 따라서 염색의 세계에서도 새로운 감각적 표현이 가능함을 채득할 수 있었다. 셋째, 제작된 작품을 재료, 기법, 색채, 이미지 측면에서 분석하여 본 결과 다음과 같은 문제점을 추출할 수 있었다. 1) 분무염은 부드럽고 간결하며 정확한 표현이 가능하였으나 종래의 방법보다 염료가 섬유속에 침투되기 어려우므로 채도가 낮았으며 깊이있는 표현이 부족하였다. 또한 형태표현에 있어 제약을 받게되므로 단순화가 요구되었다. 2) 재료면에서는 표면의 질감에 따라 표현효과가 달랐으며 표면이 고운 직물일수록 효과적이었다. 직물의 종류에 따른 다양한 실험의 필요성이 발견되었다. 3) 색에 있어서는 자연의 실제색과 비슷한 사실적인 색에서부터 상징에 이르는 색으로 변화되었고 농담의 변화와 색대비 효과를 시도하였다. 4) 山水의 이미지는 복잡하고 사실적인 표현으로부터 고도로 단순화되고 상징화된 방향으로 전개되었다. 그러나 좀더 대담하고 깊이있는 공간성과 상징성에 대한 연구가 필요하다고 본다. 따라서 앞으로의 연구자의 염색과정은 재료와 기법의 다양한 실험은 물론, 표현의 본질이나 새로운 공간 조형에 대한 탐구를 계속하고 조형양식을 개발시켜 독특한 감각적 조형 예술로서 탐구해 나가야 되겠다고 생각된다.;Though modern dye arts also include functional dye works, there are other works which are made to pursue aesthetical values through various expressive forms in accordance to the artist's aesthetic consciousness. The purpose of this thesis is to build a unique world of the reacher by the escaping from the traditional forms and techniques, the spray method was used which is not yet popularly used. Therefore it was able to achieve an extremely simplified images of the mountains and waters by the spray method through a union of oriental space and occidental formative senses. From the theoretical study for the observation; expression, transformation of the nature, furthermore by exploring the content; formats, methods, and mode of the nature, the following conclusions were obtained, through the formation, actually produced, and analysed dye art. First, nature is the eternal object of man's interest. In orient, landscapes depict abundant mountains and rivers or seas and express the oriental spirit which is trying to achieve unison with nature. It's landscapes are transformations of the artist's attitude of observation and study about the nature. Second, in the formation of the dye art work, escaping from the traditional forms and techniques, the spray method was used which is not yet popularly used. Therefore it was able to achieve an extremely simplified images of the mountains and waters by the spray method through a union of oriental space and occidental formative senses. From the above experience, the conclusion that a new sensual expression is possible in the world of dye works also was reached. Third, from the analysis of the final works in the ways of material, method, color, and image, the following questions were arisen. 1) The expression which is achieved by using spray method is soft, simple and accurate. Because the spray method does not absorb the dye into the cloth as much as the usual method, the chroma of the dye was low and thus the works lacked somewhat in depth. Because there were restrictions in expressing forms, simplification was inevitable. 2) In material t he effect of expression was largely depend on the surface roughness of the cloth. It was found that the necessity of various tests on different material (cloth) was important. 3) The color of the works was changed from the natural to symbolic. The thickness of the brightness and contrast of the color was tried. 4) Although the image of mountain and water was developed from the complicated and realistic to highly simplified and symbolic expression, it is necessary to study more for the space and symbol in the way of dare and depth. Therefore the future dye processes of the researcher should test various materials and methods and develop new formative styles and thus try to achieve a more sensual formative art.
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