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컨버전스 마케팅(Convergence marketing)에서 광고 Visual identy 에 관한 표현 연구

Title
컨버전스 마케팅(Convergence marketing)에서 광고 Visual identy 에 관한 표현 연구
Authors
이혜주
Issue Date
2004
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
The information age of advertising is going to changing complicated and variety of the present time. Especially, in 1990's We had big change about computer from the print information age to the electronic data age, from the analog age to the digital age. These are making multi-media; like worlds, pictures and sounds are put together and make one media. The combination and union of mass media bring to the most biggest change about advertising form. The on-line processing system of advertising became wide expand concept. Also the development of the on-line processing system is being to fast extension to internal and external network. The environmental causes and the composition consumers as it is call "Convergence marketing" have an effect on today society. Our contemporaries are accede to different mass media from the on-line processing system and the off-line processing system and then they are making different communications about each mass media. Now, on-line advertising demand to the power of influence creative on message. The on-line advertising have to introduce of the off-line production techniques and visual identity concepts ; TV-CF and print mass media out of just the on-line area. The limiting expression of "Visual identity" need to reconsolidation with multi-alteration and diversification of social environment in these days. As in this research, The on-line and the off-line boundary will be disappear and these two way compound will be also making enterprise communication more activity. Consequently, we can be expect in the on-line advertising will be make same effect of the off-line advertising message. We present the plan and the production of Marketing and effective identity combination of advertising in the on-line and the off-line, the way of more effective forward to in composition marketing. The present time, being convert analog age into digital age we already know lots of verities advertising in around and already used to their necessities and purposes. We will need much more identity combination in the on-line and the off-line advertising in our future than now.;정보화 시대라 불리는 오늘날의 광고의 현태는 기술 변화와 시대적 발달에 따라 복잡·다양하게 변화하고 있다. 특히 1990년대를 기점으로 한 컴퓨터의 도입은 인쇄정보 시대에서 전자 정보 시대로, 아날로그 시대에서 디지털 시대로의 변화를 가져왔고 문자와 그림 또는 소리가 서로 복합적으로 어우러져 합성되고 전송되는 멀티미디어 시대로 변모하였고, 매체에 있어서의 통합과 융합은 무엇보다도 광고의 현태에 가장 크고 빠른 변화를 가져오고 있다. "온라인 광고"의 개념은 이미 몇 년 전의 개념보다 넓게 확장된 개념이 되고 온라인 광고의 성장은 국내·외의 네트워크 기반이 빠르게 확장되어가고 있다. 환경적인 요인과 혼서(Hybid)소비자들 이른바" 컨버전스 마케팅(Convergence Marketing): 인터넷의 도래로 모든 기업들이 마케팅에 대하여 새로운 접근법을 보색하고 있는 시점이다. 혼성(Hybrid) 소비자(켄타우스)의 등장으로 기존의 마케팅 관념들이 끼어지고 있기 때문이며, 소비자들은 그들이 거래하는 데 있어서, 그 방법, 시간, 장소를스스로 선택할 것을 요구한다. 인터넷만이 아니라, 모든 채널을 넘나들며 점점 더 복잡해져가는 소비자들과의 관계를 잘 관리해야한다. 컨버전스 마케팅은 이러한 다양한 매체의 도전과 과제를 잘 극복하고자하며, 전통적 기업과 온라인 마케터들은 소비자에게 접근하기 위하여 효과 적인 전략을 세우기 위한 마케팅 전술과 전략적 방법. 컨버전스 마케팅(Convergence Marketing)"이 현대사회에 큰 영향을 보이고 있다. 온라인과 오프라인 동시대를 사는 우리의 소비자들은 서로 다른 매체를 통해 동일한 광고 메시지를 받아들이고, 각각의 매체에 EK라 다른 커뮤니케이션을 한다. 이제"온라인 광고"는 그 개념의 확대만큼이나 전달하는 메시지에 있어서도 영항력 있는 크리에이티브를 요구하고 있다. "온라인 광고"를 전달하는 수단이 온라인으로 제한된 공간과 배너에서 벗어나 TV-CF, 인쇄매체 등으로 보다 자유로운 영역에서 온라인 광고 제작에도 오프라인의 제작기법과 개념의 시각적 아이덴티티의 통합이 도입 되어야 한다. 시각적 아이덴티티라는 제한적 표현 형태는 오늘날의 다변화, 다각화도니 환경과 모든 아이덴티티의 요소들을 수용하는 총체적인 시각으로서 그 위상을 재정립할 필요가 있다. 이처럼 본 연구에서는 온라인과 오프라인의 경계가 사라지고 그 두 방법의 혼합으로 기업의 커뮤니케이션 활동은 더욱 활발해 질 것이다. 그러므로 오프라인상의 광고와 온라인상에서의 광고가 고객에게 오프라인 정보와 일치되는 광고 메시지를 전달에 효과적인 아이덴티티의 표현을 기대할 수 있다. 이러한 시대에 따른 마케팅과 광고의 온·오프라인상의 효과적인 아이덴티티 통합, 일관된 아이덴티티가 기업이나 상품의 정보를 더욱 인상적으로 전달하기 위해 컨버전스 마케팅에서 아이덴티티 디자인의 통합이 정보 전달을 효과적으로 전달할 수 있는 방법을 온·오프라인 속에서 어떻게 일관성있는 시각적 유사성을 부여하는지에 관한 작품을 기존의 광고 속에서 아이덴티티 표현에 따른 방안과 작품을 제시한다. 현재 우리는 아날로그 시대에서 디지털 시대로 전환하면서, 우리 주변에는 셀수 없이 다양하고 무수히 많은 광고 정보들이 있다는 것을 알고 있으며, 이미 그 광고 들을 필요나 목적에 따라 사용하고 있으며, 미래에는 지금보다 더 많은 온라인 오프라인에서의 아이덴티티의 적절한 표현요소의 필요성과 활요이 폭넓게 요구 될 것이다.
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