View : 55 Download: 0

윤이상의 오페라「유령의 사랑」연구

Title
윤이상의 오페라「유령의 사랑」연구
Authors
임수정
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Yun Yi-sang (1917-1995) was a composer who had been engaged in musical activities in Germany. He is reputed as one of the most Important figure in the European modern music circle. He combined the Oriental thoughts with the Western music composing techniques to produce works. After all, he digested the Western music in a Korean way. In particular, he was interested enough in the Oriental thought Taoism, shamanlsm and Korean court music to use the Oriental elements much for his music. In audition, he accommodated the Neo-romanticism to reflect the spirit of his time in his music and used his own unique music diction 'Hauptentechnik' and 'Hauptklangtechnik' to create a new music style. His work "Geisterliebe" features a harmony between Yin and Yang with a structure of constant confrontation among characters, while presenting Taoism in its text and contents. The 'Hauptentechnik' serves to give a sense of unity to the non-tonal works. As a great weight is put on the role of orchestra, each character's personality and character are featured much in the orchestra part. Such a solution is sort of 'instrument-wise organization' designed to determine characters' roles for each instrument; When a character emerges, the appropriate instrument should be played in its own tone. All in all, Yun Yi-sang's opera "Geisterliebe" shows his "Hauptentechnik" and harmony between Yin and Yang, his major Taoist ideology, and thus, may well represent his operas with his model composing techniques. ;윤이상(1917-1995)은 독일을 중심으로 활동한 작곡가로 유럽의 현대음악계에서 가장 중요한 인물 중 하나로 평가받는 인물이다. 동양 사상의 바탕에 서양음악 작곡기법을 결합시켜 표현한 작곡가로 국제적인 음악을 한국적으로 소화시켰다. 특히, 동양의 사상인 도교와 샤머니즘과 한국음악 중에서도 궁중 음악에 관심을 가져 음악 속에 동아시아적인 소재를 많이 사용하였고 그가 활동하던 시대의 시대상을 반영하듯이 새로운 낭만주의의 특징을 받아들여 윤이상 자신만의 고유한 음악어법인 '주요음기법(Haupttontechnik)'과 '주요 음향기법'의 사용으로 새로운 음악 스타일을 창조하였다. 그의 오페라 『유령의 사랑』은 그의 '주요음기법'과 그의 도교사상인 음.양의 조화 등 모두 잘 드러난 오페라로 그의 작곡기법적인 특징을 가진 오페라이고, 등장인물간의 계속 대립되는 구조로, 음과 양의 조화를 이루고 도교사상이 대본과 음악전면에 나타나있다. 또한, '주요음기법'의 사용으로 무조성의 곡에 통일성을 주었다. 특히, 이 작품은 오케스트라의 역할에 큰 비중을 둔 오페라로, 각 인물별 특징과 성격을 오케스트라에서 많은 부분 해결해 주었다. 이것은 '악기 지시 편성법' 으로 악기별로 등장인물의 역할을 정하여 특정한 인물이 나오면 그 인물에 맞는 특정한 악기가 나와 악기의 음색으로 인물 성격을 표현하는 방법이다. 본 논문에서는 윤이상의 생애와 작품을 살펴보고 그의 오페라 『유령의 사랑』의 줄거리를 통한 대본 분석과 등장인물별 특징과 악기사용을 연구하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE