View : 13 Download: 0

슈만(Robert Schumann)의 Carnaval, Op. 9에 관한 연구

Title
슈만(Robert Schumann)의 Carnaval, Op. 9에 관한 연구
Authors
이선영
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This study is the analysis of the 「Carnaval Op. 9」based on the characteristics of Schumann's piano pieces and character pieces. The romanticism that was flourished in 19th century is not the confrontation against classicism but the transformation of form and mode of it, and extension of it. The special features of the romanticism are fancy and illusion, which are caused by the tendency of romantic musicians who gave importance to his own imagination and emotional feeling that flowed from his own heart. The results of analysis of melody, harmony, rhythm of piano pieces of Schumann are as follows. The melody of Schumann is simple and soft, and often repeats short note as that of other romantic composers is. The harmony is various and has delicate colors, and shows sudden modulation and movement to far tune often. And he emphasizes the discord by using pedal point, and lots of works which changes beat for change of character can be found. The most distinctive factor of his compose skill is rhythm. In his rhythm, syncopation that emphasizes weak beat, polyrhythm, dotted rhythm, cross rhythm, irregular accent and sforzando usually appear. In 19th century, the piano appeared as the best instrument. Among the piano pieces, the short character pieces that, out of sonata-centered music trend, suggested improvisatory and illusionary mood with special titles appeared, and these character pieces could express the free emotion of romantic composers, and were very apt for expression of fragmentary and improvisatory emotion. These character pieces usually consist of ABA three format, and usually A contrasts with B. Among his work that marked an epoch in romantic ages, the most brilliants were character pieces. And the features of his 21 character pieces are as follows. Schumann's works with musical themes have four features; firstly, he took musical themes from letters, secondly he sybolized his nature in some aspects, thirdly being deeply absorbed in romatic literature, he composed works based on contents and materials of romantic literature, finally he quoted his previous works or the melody of other nation's folk song. Among these character pieces of Schumann, the most brilliant work is 「Carnaval Op. 9」played continuously with coherence and cohesion by using 4 main melodies. This figure is represented as it is by sphinxs that is added after No.8. In this treatise I temporarily divided sphinxs into No 1, No 2, No 3, and analyze the features that related with each title. Among 20 works, the works that don't use sphinxs is Op. 8 and 12. And Op. 1, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 use sphinxs No. 2, and No. 3 is used in Op. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9. Almost works consist of ternary form, and rhythm, melody, dynamic that are relevant to title can be found. In synthetic analysis of 「Carnaval Op. 9」, the unique romantic style of Schumann can be found in melody, harmony, rhythm. In result, 「Carnaval Op. 9」 is the most brilliant characteristic piece with invention and imagination based on the composer's subjective emotion.;본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회의 곡목 중 슈만 (Robert Schumann 1810-1856) 의 「사육제(Carnaval), Op. 9」에 관한 연구이다. 19세기 낭만주의 시대에는 고전주의의 형식에서 벗어나 개인의 내적 감정을 자유롭게 표현하고 예술간의 상호 융합 현상이 나타나기 시작하였다. 예술간에 상호 융합 현상은 특히 음악과 문학에서 가장 두드러지게 나타나는데 이러한 현상으로 이 시기에는 성격 소품(Character Piece)이라는 장르가 생겨나기 시작하였다. 슈만은 독일에서 태어난 낭만파 음악의 선구자로서 자유스런 형식과 개성적인 표현 방법으로 낭만주의 음악의 가장 특징적인 형식인 표제음악에 큰 발전을 가져 온 작곡가라 할 수 있다. 본 논문에서는 이러한 슈만의 피아노 음악 양식과 성격 소품의 특징을 알아보고 이러한 특징들이 잘 나타나는 작품인 「사육제, Op. 9」를 분석함으로써 작품의 이해에 도움을 주려 하였다. 본 논문의 제 2장에서는 리듬, 화성, 선율을 중심으로 슈만의 음악 양식을 살펴보았으며 이어서 제 3장에서는 그의 성격 소품의 특징을 알아보았다. 슈만의 피아노 음악 양식의 특징은 다양한 리듬의 사용, 잦은 반음계적 사용, 페달포인트의 사용, 춤곡에서 유래한 선율등의 사용, 악센트나 잦은 스포르잔도의 사용, 형식에 얽매이지 않으려는 자유로움, 다른 박자의 사용등으로 나타났으며 슈만 성격 소품의 특징으로는 자신의 생각을 문학과 연관시켜 표현하는 문학과의 연계뿐만 아니라 문자를 활용, 기존 곡들의 활용, 상상의 인물 등장 등이 나타났다. 제 4장에서는 슈만의 피아노 소품 「사육제, Op. 9」를 분석해 보았는데 이 곡은 대표적인 성격 소품 중의 하나로, 20개의 짧은 소품으로 구성되어 있으며 각 표제에 나타나는 장면이나 인물의 묘사를 통해 무도회의 분위기를 잘 표현하고 있음을 볼 수 있었다. 또한 19세기 낭만주의 음악의 특징들과 함께 작곡가의 자유로운 창조성이 보이는 성격 소품의 특징을 잘 보여주는 작품으로 낭만주의 시대에 손꼽힐만한 작품임을 알 수 있었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE