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아동학대예방센터 상담원의 이직의도에 관한 연구

Title
아동학대예방센터 상담원의 이직의도에 관한 연구
Authors
홍현정
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 선행연구에 대한 검토를 통하여 도출된 이직의도요인들이 이직의도와 어떠한 관계에 있는지 아동학대예방센터 상담원들을 대상으로 분석함으로써 상담원의 이직의도에 영향을 미치는 요인들을 파악하고 나아가 아동학대예방센터 상담원의 이직문제에 대한 대응방안을 모색해 보는데 그 연구의 목적을 두고 있다. 아동복지법의 개정이후 전국에 아동학대예방센터가 점점 늘어나고 종사하는 인력도 지속적으로 확대되는 추세 속에 아동학대예방센터 현장에 대한 관심이 고조되고, 사회복지조직의 효율적인 관리문제가 새롭게 제기되고 있다. 본 연구에서는 크게 직무관련요인, 소진요인, 직무만족 등 아동학대예방센터에 보다 적합하리라고 예상되어지는 변수들을 선정한 다음 이들 변수가 상담원의 이직의도에 어떠한 영향을 미치는가를 분석하였다. 본 연구의 결과를 통해 아동학대예방센터 상담원의 이직의도에 미치는 요인으로 소진과 직무만족에 대한 요인으로 나타났다. 이것은 소진과 직무만족에 대한 요인에 대한 변수파악이 이직의도를 감소시킬 수 있는 방안을 파악하는 것과 일치한다고 볼 수 있을 것이다. 이직의도의 감소방안에 대한 제언을 위해 본 연구에서 설정했던 변수들을 중심으로 논의하고자 한다. 첫째, 아동학대예방센터 상담원은 위기상황 및 복잡한 사례를 다루면서 점차적으로 클라이언트에 대한 신뢰 및 감정을 상실하고 사례의 미해결 속에서 개인의 성취감은 결여되고 클라이언트에게 냉소적으로 되는 소진상황으로 인해 이직의도가 높아짐을 알 수 있다. 이나영(2002)은 아동학대예방센터 상담원의 소진은 어떤 한 요인에 의한 것이 아니라 개인특성, 클라이언트특성, 업무환경특성, 직무만족특성이 복합적으로 상호 연관된 것으로 아동학대예방센터 상담원의 열악한 업무환경이 상담원의 역량발휘에 어려움을 증가시킨다며 업무환경에 대한 개선에 대해 강조하고 있다. 주 7일, 매일 24시간 '1391' 긴급전화로 아동학대 신고 받은 사례에 대한 접수 및 현장조사, 사정, 위기개입, 사례판정, 사례의뢰, 부모와 아동에 대한 정신건강서비스 등 다양한 역할을 수행해야하는 아동학대예방센터 상담원들은 24시간 신고전화로 인한 학대업무자체의 스트레스, 부담감, 여러 업무환경으로 인해 부담감을 호소하고 있고, 이러한 문제해결의 부재는 소진(Burn- out) 등의 현실적인 문제로 나타나고 있다(이나영 2002).라는 주장을 뒷받침하는 결과로 소진을 예방 및 감소시키기 위한 방안의 마련이 필요하다. 소진을 일으키는 요인이 복잡하고 다차원적이므로 소진의 감소 및 예방을 위한 대처방안으로도 다차원적인 접근이 필요하며, 센터 인력보충 및 효율적인 업무환경, 슈퍼비전 재교육실시, 상담원의 소진을 예방하기 위한 법·제도 장치마련, 소진 대처기술에 대한 연구 등이 필요할 것으로 생각되어진다. 둘째, 직무만족요인과 관련되어 임금요인이 가장 많은 비중을 차지하고있음을 알 수 있는데, 이는 상담원들의 임금을 직무와 직급에 따라서 상향 조정해야하며 수당지원 확대를 점진적으로 확대해야 한다. 사회복지서비스의 전달자들이 일의 의미나 직업에 대한 회의를 느끼거나 지나친 압박감을 느끼고 있다면 이들이 제공하는 서비스의 효과성과 자율성은 낮아질 것이다. 상담원들의 전문적 능력도 우수해야겠지만 이들의 능력과 의욕을 북돋우고 유지하기 위한 노력이 필요하다. 그런 의미에서 사회복지전달자들의 직무와 관련된 만족은 충분한 주의집중의 대상이 되어야 하고, 이를 증가시키기 위한 방안들이 개인적 차원과 조직적 차원에서 점차적으로 진행되어져야 할 것이다.;This research is aimed at grasping factors that affect intention of changing occupation of counselors by analyzing the relevance between causes of changing occupation that are deduced from researches previously conducted and intention of changing through investigating counselors at the Center for the Prevention of Child Abuse. This plans to search further alternatives to the changing occupation problem of counselors at the Center for the Prevention of Child Abuse. The number of the Prevention of Child Abuse Center and the manpower of the occupation has been gradually increasing since the revision of the Child Welfare Law. Therefore there are rising the concerns of the center, and newly raised the matter how to manage the social welfare system. The purpose of this study is to find the predictive factors influencing of the intention of a change occupation in the center of child abuse prevention, and furthermore to consider the alternative that can prevent counselors from changing of occupation by analyzing of the relation between the intention of a change of occupation and factors influencing of intention that counselors in the center want to change their occupation. This study conducted unanimous surveys toward all counselors working at 20 Centers for the Prevention of Child Abuse in each city and province authorized by Ministry of Health and Welfare in order to inquire into the factors that affect the intention of changing occupation of counselors. Questionnaires were performed as a method for collecting data. The results of the study are the following. First, the average 2.89 appeared lower than the median 3.0, under the total value 5 in terms of intention of changing occupation at the Center for the Prevention of Child Abuse. On the other hand, the satisfaction that counselors feel about their occupation itself appeared 3.15, which demonstrates counselors are quite satisfied with their occupation and have little opinion about changing occupation. Second, the lower the satisfaction at the work, wages, the satisfaction at the relationship between coworkers, the satisfaction at being supervised, the higher the intention of changing occupation. Third, it is shown that the intention of changing occupation is high when emotional exhaustion and dehumanization is high and individual achievement is low. Fourth, the lower the satisfaction at work, the higher the intention of changing occupation. Fifth, the recurrence analysis showed the fact that the younger the age, the lower the wages and the lower the satisfaction between coworkers, the higher the intention of changing occupation. In aspect of factors of burnout, the emotional burnout β=.211(p<0.1 level) as well as the lack of individual achievement β=.144 (p<0.1 level) reflect positive relation statistically to the intention of changing occupation. The satisfaction at work β=-.289(p<0.001 level) indicates the statistical negative relation to the intention of changing occupation. Consequently, it can be proven that the variable which affect the intention of changing occupation most is the satisfaction at work; the higher the satisfaction at work, the lower the intention of changing occupation. It consequently accords with finding out alternative devices that can diminish the purpose of changing occupation. In order to propose plans for diminishing the intention of changing occupation, this study will be discussing and focussing on the factors that are stated above. Even though there is no wonder that counselors need to have professional ability, there should be efforts in order to encourage counselors' ability and enthusiasm. In that sense, satisfaction related to task of social welfare service deserve drawing significant attention and alternatives should be gradually carried out in terms of individual and organizational aspect.
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