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라반의 에포트-쉐입 분석을 통한 바가노바와 R.A.D 발레 기법 연구

Title
라반의 에포트-쉐입 분석을 통한 바가노바와 R.A.D 발레 기법 연구
Authors
양보현
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 체육학부무용전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
수백년에 걸쳐 발전되어 온 발레는 고도의 테크닉이 요구되는 움직임 예술로서 동서양과 계층을 막론하고 관심을 받아왔다. 이렇게 오랜 시간 동안 발레가 발전하고 정형화된 틀을 갖출 수 있었던 이유는 다양한 발레 기법의 창안과 발전, 발레 용어의 통일성에서 비롯되었다고 볼 수 있다. 그러나 이러한 발레 용어가 존재함에도 불구하고 발레 동작을 논할 때에는 발레 용어와 함께 구체적인 움직임 체계를 설명해야하는 제한점이 있다. 본 연구의 목적은 바가노바와 R.A.D 발레 기법의 에포트-쉐입 분석을 통해 각 기법에 나타나는 움직임 특질을 파악하고, 이를 통해서 움직임의 원리에 대해 인지하여 정확한 수행과 표현 능력을 향상시키고, 정확한 발레 기법의 중요성을 인식시키고자 하였다. 이를 위해서 이 연구에서는 움직임을 묘사하기 위한 용어와 움직임 연구를 위한 이론을 제공하는 라반의 에포트-쉐입 이론을 토대로 바가노바와 R.A.D 발레 기법 중 바 웍에서 빼놓을 수 없는 기법인 아다지오 데벨로뻬 빠쎄와 센터 웍에서 가장 빈번하게 이루어지고 있는 쁘띠 알레그로 쏘떼를 선택하여 분석하였다. 바가노바와 R.A.D의 발레 기법 분석 결과는 다음과 같다. 바가노바와 R.A.D에서의 에포트 특징은, 바 웍에서 아다지오 데벨로뻬 빠쎄는 탄력적/직접적/지속적(Bound/Direct/Sustained)인 결과를 보였고, 센터 웍에서 쁘띠 알레그로 쏘떼는 하체의 움직임은 탄력적/빠름/가벼움(Bound/Quick/ Light)의 특질을, 상체의 움직임은 탄력적/직접적(Bound/Direct)인 특질을 보였다. 또한, 두 발레 기법에서 보이는 쉐입 특징을 보면, 기본적으로 모든 동작에 대한 몸의 쉐입은 형태흐름(Shape Flow)의 올라가는(Lengthening) 특질을 보였다. 상체는 방향적 움직임(Directinal Movement)에서 곡선 경로(Arc-like)의 움직임을 보였고, 하체는 직선 경로(Spoke-like)와 곡선 경로(Arc-like)의 움직임이 번갈아가며 나타났다. 또한 두 발레 기법에서 쉐이핑(Shaping)의 특질은 나타나지 않았다. 위의 바가노바와 R.A.D의 에포트-쉐입 분석결과를 종합해 볼 때 움직임 특질이 같음을 알 수 있다. 이는 각 기법에서 표현하는 움직임의 특질은 그 원리 원칙을 같이하고, 움직임 기본 원리의 근본이 같음을 시사한다. 위의 사실로 미루어 볼 때 무용수들이 라반의 에포트-쉐입 분석을 통해 나타나는 움직임의 특질을 정확하게 인식하고 발레 기법을 수행한다면 움직임에 대한 정확한 수행과 표현 능력 향상에 도움이 될 수 있을 것이다. 또한 움직임에 대해 인지하고 있는 무용수들은 신체의 올바른 정렬과 사용을 알고 있어 신체의 잘못된 사용을 사전에 예방하여 무용수들의 부상을 방지할 수 있는 측면도 기대할 수 있을 뿐 아니라, 무용수들을 훈련시킬 때 정형화된 기준을 제시할 수 있을 것이다. 따라서, 차후 발레 기법의 에포트-쉐입을 통한 분석에 관하여 더욱 체계적인 연구가 활발히 이루어질 것을 바라며, 에포트-쉐입 분석을 통한 교육, 안무, 역학, 기능학, 의학, 공학 등 다양한 분야로의 활용을 기대하는 바이다. ;Ballet that has evolved for centuries, has drawn attention from every standing of people all around the world, as an art of movement requiring advanced techniques. The reason why ballet has been developed and formalized for a long period of time is thanks to creation and development of various ballet techniques, and unified ballet terms. However, despite these unified ballet terms, it is still needed that ballet terms should accompany explanation of each detailed movement system while talking about ballet movements. The purpose of In this study, I aimed to have a good grip on characteristics of movements found in each technique by analyzing Effort-Shape of Vaganova and R.A.D ballet techniques. Then, I intended to enhance precise performance and expression ability of dancers by giving them the knowledge on the principles of movements, and to awake them to the importance of right ballet techniques. To this end, among Vaganova and R.A.D ballet techniques, I chose and analyzed 「Adagio-Developpes passes」, an indispensible technique in Barre Work, and 「Petit Allegro-Sautes」, the most frequently used technique in Center Work, on the basis of Effort-Shape theory by Laban, which provides terms describing movements and theories for movement studies. The results of my analysis are as follows. The characteristics of Effort in Vaganova and R.A.D turned out to be Bound/ Direct/ Sustained for Adagio-Developpes passes in Barre Work. Movements of lower body for Petit Allegro-Sautes in Center Work were Bound/ Quick/ Light, while movements of upper body were Bound/ Direct. In addition, when it comes to shape found in the two techniques, body shapes in all movements basically showed Lengthening Shape Flow. While upper body showed Arc-like movements in Directional Movements, lower body alternately showed both Spoke-like and Arc-like movements. Moreover, characteristics of Shaping were not found in the two ballet techniques. To generalize the results of analysing Vaganova and R.A.D Effort-Shape, it is safe to say that the characteristics of movements in the two ballet techniques are alike. This suggests that characteristics of movements expressed in each technique follow the same principle, and the bases of the movement principles are the same. In this regard, if dancers perform ballet techniques with precise knowledge of the characteristics of movements as reflected in the Effort-Shape analysis by Laban, it will help them enhance ability of precise movements performance and expression. Also, it is expected to prevent injuries of dancers by avoiding misuse of their body, because dancers who are aware of movements know the right way to align and use their body. It can provide formalized standards needed in training dancers as well. Accordingly, I hope that more scientific and systematic researches will be conducted regarding the analysis of ballet techniques through Effort-Shape, and that the analysis will be utilized in various sectors such as education, choreography, dynamics, kinesiology, medicine and engineering.
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