View : 20 Download: 0

피나바우쉬 작품에 나타난 영상매체의 특성연구

Title
피나바우쉬 작품에 나타난 영상매체의 특성연구
Authors
강해성
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 체육학부무용전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 공연 예술 분야 중에 하나인 무용의 영상 매체의 사용이 무용만으로는 만들어 낼 수 없는 다양한 표현 효과를 창출해 내고, 무대의 제한점등을 보완할 수 있는 것들을 피나바우쉬의 예술 세계와 그녀의 작품에 나타난 영상 매체의 사용을 연구 함으로써 전통적인 안무 개념을 뛰어 넘는 다양하고 독특한 표현 방식을 찾고자 하였다. 현재 공연 예술 분야에서는 여러 가지 특수 효과들과 무대 디자인에 있어서 제한된 재료들과 회화 등에 국한된 종래의 방법에서 크게 벗어나고 있지 못한다. 이러한 종래의 방법들은 필연적으로 다양한 예술 세계의 표현성에 제한을 받는다. 즉, 다양하고 빠르게 변화하고 있는 대중들의 문화 수준을 포용하는데 자유롭지 못하며, 또한 무대 공간의 활용에 있어서도 무용수들의 움직임을 제한 할 수도 있다. 게다가 운반이나 막간의 무대의 변화를 꾀할 때는 여러 가지 어려움이 따르는 것이 사실이다. 이러한 제한성들을 극복하는데 있어 영상 매체의 도입은 필연적이라 할 수 있으며, 그러한 무용 공연에 있어서의 영상 매체의 도입은 시대의 흐름을 따르는 것으로, 새로운 분야로 한 걸음 나아가는 창조적 기법의 활용이라고 생각된다. 영상 예술의 사용은 안무자의 머리 속에만 존재하던 이미지를 영상이라는 현실 앞에 가시화 하는 작업이 필요하므로 절대적 예술적인 재능을 요하는 작업이다. 따라서 안무가는 상상력과 직관, 움직임의 제재에 관한 지식, 구성법에 관한 지식, 미적 형식에 관하여 체득한 지식을 소유하고 있어야 한다. 영상 매체는 주제의 본래의 사건이 명료화 되고, 집약되는 방법을 결정함으로써 관객에게 보다 쉽고 명확하게 전달 되고, 무대 배경과 구조적 측면으로서 장별 전환의 어려움과 방법의 제한점등에서 영상 매체의 사용으로 인해 벗어날 수 있다는 점이다. 무대 구조의 활용 면에서 무대 장치와 무용수들과의 활동 범위를 확장, 전환 하는 것들이 용이하게 되고, 다양한 변화를 자유롭게 할 수 있다. 피나바우쉬는 최근 그녀가 관심을 갖는 세계도시를 모티브로 한 작품들에서 영상 매체의 사용이 두드러지며, 지속적으로 작업하고 있다. 도시를 배경으로 이미지한 창작 작업에 심혈을 기울이고, 작업을 위촉 받은 나라별 도시에 장기체류 하면서 얻은 인상은 그녀의 작품 속의 음악과 무대장치, 영상에 그 분위기와 특성이 가장 잘 나타나고 있다. 이와 같이 영상 매체의 사용에 뚜렷한 업적을 남긴 피나바우쉬는 기존의 고전적인 방법을 넘어선 안무가로서 작품 속에 다양한 영상을 사용하여 객관적인 비판의 거리와 이성적 태도로 작품을 관찰하게 하고, 안무 의도를 보다 명확하게 인식하여 관객으로 하여금 무용작품을 새롭게 평가 할 수 있는 근거를 제시하였다. 오늘날 현대 예술이 지향하는 것이 무한한 창작에 있다는 점에 비추어 볼 때 영상매체의 실험적이고 독창적인 안무 형태의 창출을 위한 그녀의 안무 방식은 무용 예술의 새로운 한 형식으로 수용되어야 할 것이다. 따라서 본 논문은 영상매체의 기본적인 원리와 특성을 알아보고, 피나 바우쉬의 작품 중에서 <유리청소부>, <마주르카 포고>, <아쿠아>를 통해 영상을 사용함으로써 결과적으로 주제를 효과적으로 전달하고, 작품을 이해하는데 보다 쉽게 인식하여, 새로운 무대 방식을 도입시키고 관객으로 하여금 무용작품을 새롭게 평가 할 수 있는 근거를 제시한 피나바우쉬의 영상매체의 사용이 어떻게 표현적 의미를 증대시켰는지를 살펴보고자 하였다. 그럼으로써 영상의 표현이 창작 과정의 다양한 시도를 위한 안무 방식을 발전시키는데 있어서 새롭게 인식돼야 할 중요한 요소임을 밝히고자 한다. ;This study was attempted to embody diverse and unique expressions beyond the conventional concept of dance composition by examining closely the artistic world of German choreographer Pina Baush and the applications of visual media used in her works, to the extent that such visual media can help dancing, one of performing arts, create a variety of expressive effects which cannot be achieved by dance itself only, and compensate for some limitations on the stage. In the current performing arts, although several special effects and scene designs are used, they aren't so very different from existing traditional methods restricted to few materials and pictures. These traditional methods have inevitably the limitation on the expression of wide art world. In other words, they not only cannot afford to satisfy the rapidly-changing cultural level of the audience, but also may restrict motions of dancers on the stage. What is worse, it is difficult to carry the stage or to change the stage between acts. To overcome these limitations, the introduction of visual media to dancing performance is inevitable and agrees with the stream of age, as application of a creative technique for the advance to a new field. Since the application of visual arts requires visualizing realistically images that a dance director imagines and desires to express, absolute artistic ability is necessary. Thus, a dance director should have imagination, intuition, and knowledge on materials for movement, composition techniques or aesthetic principles of form. The advantages of visual media include enabling easier and clearer communication of a main theme to the audience through clarified important events and an intensive method, the release from difficulties or methodological limitations of scene change in the aspect of stage setting and structure, and the convenient expansion and change of the stage area for stage settings or dancers in the aspect of the utilization of stage structure - after all, it becomes available to embody freely diversification. Recently, Pina Bausch has applied visual media primarily to her works whose motif corresponds to attractive cities all over the world where she is interested in, and has continued such works. She has put forth all her energy into creative working to image the panorama of city as the stage background and stayed for a long time in the city where she was commissioned to create a work to try to reflect the mood and characteristics of work on music and stage setting, i.e., visual media. Having her prominent attainments in the application of visual media in this manner, Pina Bausch has applied a variety of visual media to her works as a dance director kicking off the existing classical manners, and provided the foundation that enables the audience to appreciate rationally her works at an objectively critical distance, to recognize more correctly the intention of dance and ultimately to evaluate newly them. In the light that the modern arts pursue infinite creation, her manner of dance composition focused on creating experimental and original forms of visual media should be accepted as a form of dance art. For the reason, the purpose of this study is to investigate the basic principles and characteristics of visual media, examine how to use and express them through several Pina Bausch's works including , and , and emphasize the importance of expression with visual media in developing dancing modes for various attempts of creating process.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE