View : 41 Download: 0

구조중심 협동학습이 초등학생의 영어 듣기 이해 및 흥미도에 미치는 효과

Title
구조중심 협동학습이 초등학생의 영어 듣기 이해 및 흥미도에 미치는 효과
Authors
김희주
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 초등학교 영어 교육에서 구조중심 협동학습 활용을 통한 영어 학습 방안을 모색하고 이를 적용하여 영어 듣기 이해의 향상과 영어 학습의 흥미를 높이는데 그 목적을 두었다. 이는 아동들이 제한된 영어 학습 시간에 구조중심 협동학습으로 영어 학습을 함으로써 영어 학습에 대한 흥미를 자연스럽게 생겨나게 하고 적극적으로 영어 학습을 하도록 만드는 학습 방법을 모색하고자 하였다. 본 연구에서는 다양한 협동학습 중에서도 협동학습의 핵심적인 원리인 긍정적인 상호 의존(Positive Interdependence), 개인적인 책임(Individual Accountability), 동등한 참여(Equal Participation), 동시다발적인 상호작용(Simultaneous Interaction)을 강조하는 구조중심적인 방식의 협동학습을 영어 수업에 활용할 수 있는 방안을 마련하여 아동들이 서로 도와가며 활발하게 상호 작용하게 만드는 영어 학습 활동이 되도록 하였다. 그리고 이를 적용하여 초등학교 4학년 아동들의 영어 듣기 이해(소리 식별, 적응 기능, 내용 중심 사항 이해, 세부사항 이해, 종합적 이해, 모사 기능) 및 학습 흥미도 향상에 효과적인지 분석하여, 아동의 영어 듣기 학습에 유의미한 학습 방법으로서의 그 효과를 검증하였다. 본 연구에서는 설정된 연구 문제를 통해, 구조중심 협동학습을 활용한 영어 학습을 한 학생들이 영어 듣기 이해 및 영어 학습 흥미도 측면에서 어떠한 효과를 나타내는지를 알아보고자 하였다. 위의 연구 문제를 해결하기 위하여 서울특별시 강동구에 위치한 S초등학교 4학년 한 학급의 아동들을 대상으로 선정하여, 8주간 8차시에 걸쳐 구조중심 협동학습을 활용한 영어 학습을 투입하였다. 구조중심 협동학습을 활용한 영어 학습의 실시 결과, 학생들의 영어 듣기 이해의 사후 검사 평균 점수가 사전 검사보다 높게 나왔고 통계적으로 유의미한 효과가 있었다. 그리고 여섯 가지 듣기 이해 기능별(소리 식별, 적응 기능, 내용 중심 사항 이해, 세부사항 이해, 종합적 이해, 모사 기능)로 효과를 검정한 결과 소리 식별 기능과 적응 기능에서는 구조중심 협동학습 활용 효과가 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 이것은 소리 식별 기능과 적응 기능은 기계적인 반복 연습을 많이 함으로써 향상될 수 있는 기능이기에 단기간이라는 실험 기간과 협동학습 상황에서는 효과를 나타내기 어려움을 유추할 수 있다. 반면에 듣기 이해 기능 영역들 중 내용 중심 사항 이해 기능, 세부사항 이해 기능, 종합적 이해 기능과 모사 기능에서는 통계적으로 유의미한 효과를 나타냈다. 또한 대상 학생들의 영어 학습 흥미도 검사 결과 사후 영어 학습 흥미도 검사 평균 점수가 사전 검사의 그것 보다 높게 나타났으며 통계적으로도 유의미한 차이가 있었다. 결론적으로 구조중심 협동학습을 활용한 영어 학습은 영어 듣기 이해와 학습 흥미도의 향상에 효과적인 방법이었다. 그러나 이상의 연구 결과는 한 학급의 아동들을 대상으로 4학년 영어 교과서에 국한된 내용을 가지고 단기간에 실시하여 그 효과를 검증하였으므로 구조중심 협동학습의 효과를 일반화시키는데 있어서 한계가 있다. 따라서 본 연구 결과를 일반화하기 위해서는 다른 학년의 아동들을 대상으로 다양한 내용과 목적에 맞도록 구조중심 협동학습의 활용 방안을 개발하여 그 효과를 검증해 보는 후속연구가 필요하다. ;The purpose of this study was to investigate an instructional method improving the English listening comprehension skills and interests toward English by applying structural cooperative learning strategy in elementary school English classroom. Assuming that students were generally facing difficulties in learning English due to instructional methods and the organization of contents in the elementary English classrooms, this study looked for the instructional method which motivated students to actively participate, and had a lot of interests in learning English. This study introduced the structural cooperative learning strategy as an effective instructional method for learning English, which based on four essential principles of cooperative learning, positive interdependence, individual accountability, equal participation and simultaneous interaction. The cooperative learning strategy was applied for 4th graders of elementary school to analyze the effects on English listening comprehension skills and interests toward English. The effect as a meaningful learning method which improves the English listening comprehension and interests toward English was attempted. The research questions in this study was designed to look for any differences between tests before and after the treatment of an experimental group who applied English learning through structural cooperative learning strategy. The experimental group was implemented at an elementary school located in Seoul. The research was experimented for 8 times during 8 weeks. For the evaluation of the effect, the English listening tests and interests tests of two groups were used before and after the treatment. The results represented that the English classroom with the structural cooperative learning strategy showed not only higher scores in English listening comprehension tests, but also a significant statistical difference. According to analyzing each skills of English listening comprehension, the English classroom with the structural cooperative learning strategy didn't show significant statistical differences in the sound identification skill and the adjustment skill of English listening comprehension, whereas there were significant statistical differences in the stressed content understanding skill, the details understanding skill, the synthetic understanding skill, the reproduction skill of English listening comprehension. It seemed that the English classroom with the structural cooperative learning strategy couldn't show effects because the sound identification skill and the adjustment skill of English listening comprehension were developed through continuous repetition exercises. There was a significant statistical difference in English learning interests as well. Therefore, learning English with the structural cooperative learning strategy was effective in the improvement of English listening comprehension skills and interests toward English. Due to the limitation of the application in this study, it is asked that various structural cooperative learning strategies are continuously developed to cover more contents in English learning. And more researches are needed to generalize the effects of the structural cooperative learning strategy at different grades of elementary school.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE