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수퍼바이저의 과업 및 기능수행과 상담 수련생의 수퍼비전 만족도 연구

Title
수퍼바이저의 과업 및 기능수행과 상담 수련생의 수퍼비전 만족도 연구
Authors
김윤주
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구는 상담 수퍼비전의 효과를 높이는 여러 요인들 중 수퍼바이저 변인에 초점을 두고, 수퍼바이저의 과업(task)및 기능(function)수행에 따라 상담수련생의 수퍼비전 만족도에 어떠한 차이가 있는지 살펴보는데 그 목적이 있다. 즉, 상담수련생의 수퍼비전 만족도를 높이거나 낮추는 특정 수퍼바이저의 과업/기능이 있을것이라는 가정하에 다음과 같이 연구문제를 정하였다. 첫째, 수퍼비전의 회기변화에 따라 상담수련생들의 수퍼비전 만족도에는 어떠한 변화가 있는가? 둘째, 수퍼비전 만족도가 높은 회기들과 낮은 회기들 간의 수퍼비전 과업/기능에는 어떠한 차이가 있는가? 즉 (1)전체 수퍼비전 회기 중 만족도가 높은 회기와 낮은 회기간에 나타나는 수퍼비전의 과업/기능에는 어떠한 차이점이 있는가? (2)개인별 수퍼비전 회기에서 만족도가 높은 회기와 낮은 회기 간에 나타나는 수퍼비전의 과업/기능 분포에는 어떠한 차이점이 있는가? 이를 위해 6쌍의 초심 수퍼바이저와 초심 상담수련생을 매칭하여 한학기 동안 총 8회기 이상의 수퍼비전을 실시하고, 각 회기가 끝나는 시점에 상담수련생에게 '수퍼비전 만족도 질문지(Ladany, 1996)'를 작성하게 하였다. 각 회기별로 전체 상담수련생들이 평정한 수퍼비전 만족도 중에서 상-하위 10%에 해당하는 회기들을, 그리고 개인 상담수련생 별로는 수퍼비전 만족도 점수의 상-하위 20%에 해당하는 회기들의 축어록을 분석하였다. 수퍼바이저의 반응을 분석하기 위해 Holloway가 제시한 수퍼바이저의 5가지 과업들(tasks)과 5가지 기능들(functions)을 기준으로 하였다. 그가 제시한 수퍼바이저의 5가지 과업은 '상담기술', '사례개념화', '전문적 역할', '정서적 자각', '자기평가'이며, 5가지 기능은 '모니터링/평가', '지도/조언', '모델링', '자문', '지지/나눔'이다. 본 연구에서는 Holloway의 5x5 모델을 연구에 알맞게 수정, 보완한 8x5 매트릭스를 사용하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 상담수련생들의 각 회기별 수퍼비전 만족도는 회기진행에 따라 점차 상승하다가 중반부에서 급격히 감소하였고, 이후 다시 점진적인 상승추세를 보였다. 둘째, 수퍼바이저가 가장 많이 다룬 과업은 '사례개념화'와 '상담기술'이었고, 기능면에서는 '지도/조언' 및 '자문'의 방식을 가장 많이 사용하였다. 셋째, 수퍼비전 만족도가 높은 회기에서 수퍼바이저가 주로 다루었던 과업은 '전문적 역할', '수퍼비전 전반에 대한 점검 맟 평가'였고, '상담기술', '사례개념화'가 주요 과업일때 수퍼비전의 만족도가 낮아졌다. 또한 '지도/조언'보다는 '자문', '지지/나눔'의 기능을 많이 사용할 때 수퍼비전 만족도가 높아졌다. 넷째, 개인별 만족도 상-하 회기에서 나타난 수퍼바이저의 과업/기능 분포는 전체 수퍼비전 회기에서의 양태와 유사했다. 이상의 결과는 수퍼바이저가 수행하는 과업 및 기능, 즉 수퍼비전에서 '무엇'을 '어떻게' 다루는가에 따라 상담수련생이 지각하는 수퍼비전 만족도가 달라질 수 있음을 시사한다. ;The purpose of this study is to find the differences in the satisfaction degree of supervision felt by supervisees, with superviser's tasks and function being proceeded. The questions of this study are as follows: First, are there any changes in the degree of supervision satisfaction as the supervision has been proceeded? Second, are there any differences in supervision tasks and functions between highly-satisfied sessions and low-satisfied ones? That is: (1)Among the whole supervision sessions, what differences in supervision tasks and functions are there between the highest satisfied one and lowest one? (2)What differences are there between the highest and lowest among each personal round? In order to prepare for this study, both 6 novice supervisors and 6 novice supervisees were matched to participate in supervision for an academic semester. They all majored in counseling and are working at a student counseling center. After each supervision session finished, supervisees were asked to complete the 'Supervision Satisfaction Questionnaire' which was designed by Ladany(1996). Among the whole 48 sessions, the top 10 % and the lowest 10% satisfied ones were selected and analysed. Also, the top 20% and the lowest 20% ones were chosen to be analysed by each supervisee. For analysing the response of supervisees, 8x5 matrix was used for the study, which is the revision of 5x5 matrix designed by Holloway. The results of this study are as follows. First, as supervision sessions proceed, the supervision satisfaction perceived by supervisees tended to increase over time but there was stagnation, even in a slump. But later, it was gradually recovered. Second, supervisors most frequently used 'case conceptualization' and 'counseling skill' as supervision tasks, and 'teaching/advising' and 'consulting' as supervision function for most supervision sessions. Third, the qualitative analysis of the object sessions showed the significant differences between high satisfaction sessions and low satisfaction ones. That is, the more the supervisors' tasks were concerned with 'professional role' and 'evaluating supervision', the higher the supervision satisfaction. Whereas the more the supervisors' tasks were 'counseling skill' and 'case conceptualization', the lower the supervision satisfaction. Also, when supervisors used more 'consulting' and 'supporting/sharing' than 'teaching/advising' as a supervision function, the supervisees considered the session more satisfactory. The above results indicate that the supervision satisfaction degree on the part of supervisees depend on the tasks and functions done by supervisors: That is, what are handled and how they are handled are important factors for supervisees to feel satisfied with supervision.
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